• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Rejtélyes tűzgömb Kína felett: a világon először lelőttek egy meteort légvédelemmel? – VIDEÓ

György György · 2024.12.29.
· Kult+Múlt

75 éve indult el az első trolibusz Budapest utcáin

budapest trolibusz 1949

Fotó: Fortepan / Magyar Rendőr (16549)

A budapesti trolibuszhálózat első járata 75 évvel ezelőtt, 1949. december 21-én indult el, amikor a 70-es trolit a véreskezű szovjet diktátor, Joszif Sztálin 70. születésnapja alkalmából avatták fel. Azóta a troli a főváros közlekedési rendszerének része maradt, hol bővítési tervekkel, hol megszüntetésének ötleteivel találkozva. Ma ismét a hálózat fejlesztése került előtérbe, a modern trolibuszok új lehetőségeivel.

Az első budapesti trolibuszvonal, a 70-es troli, 1949-ben indult, Sztálin születésnapját ünnepelve. Bár már az 1930-as években is járt troli Óbudán, az akkori rendszer csupán egy villamosjárat helyettesítésére szolgált. Az 1949-es kezdeményezés azonban nagyobb célt tűzött ki: egy új közlekedési hálózat kiépítését a villamosok és autóbuszok mellett — írja a PestBuda.

Az 1950-es évek első felében több új vonalat is megnyitottak. 1954-ben a Szovjetunió 70 új trolibuszt szállított Budapestnek, lehetővé téve a hálózat gyors bővítését. Bár felmerült egy trolivonal átvezetése a Lánchídon, ez végül műszaki és esztétikai aggályok miatt nem valósult meg. Tervek születtek egy Csepel és a Népstadion közötti vonal kiépítésére is, de a pénzhiány miatt ez elmaradt.

Kihívások és tervek (1960-1970-es évek)

Az 1960-as években az autóbuszközlekedés került előtérbe, és a trolihálózat bővítése háttérbe szorult. Bár 1961-ben megjelentek az első csuklós trolibuszok, a fejlesztések lassan haladtak. Az évtized végére azonban felmerült a troli teljes megszüntetésének ötlete, amelyet végül az 1973-as olajválság és a környezetvédelmi szempontok megakadályoztak. Az 1970-es években újabb trolibuszok érkeztek, például a szovjet ZIU-9-es típus, valamint a nagy befogadóképességű magyar IKARUS 280-as csuklós trolibusz.

A hálózat hossza 1965-re 34,2 kilométer, 1978-ra pedig már 40 kilométer volt. Tervek születtek Újpest és Buda bekapcsolására a hálózatba, valamint a Zugligetben megszüntetett villamos helyére is trolit javasoltak.

Továbbfejlődés és kísérletek (1980-as évek és napjaink)

Az 1980-as években tovább nőtt a hálózat hossza, amely 1998-ra elérte a 68,7 kilométert. Ebben az időszakban kísérletek folytak a troli és a villamos felsővezetékeinek együttes használatára, ami technológiai újdonságot jelentett volna.

A XXI. században, különösen 2011-ben, felmerült a magánbefektetők bevonásával történő fejlesztés ötlete Budán és a Margit-szigeten, de ezek a tervek nem valósultak meg. Az elmúlt években azonban a modern trolibuszok akkumulátoros technológiája új lehetőségeket teremtett: ezek a járművek már több kilométert is képesek megtenni felsővezeték nélkül, megkönnyítve a hálózat bővítését.

A troli jelene és jövője

A budapesti trolibuszhálózat 75 éves története során számos kihívással és fejlesztési tervvel találkozott. Bár voltak időszakok, amikor a megszüntetés fenyegette, ma a troli ismét a fenntartható közlekedés fontos eszköze. A hálózat további bővítése és modernizálása a város környezetvédelmi céljait is szolgálja, hozzájárulva Budapest élhetőbbé tételéhez.

A troli nemcsak a múlt, hanem a jövő közlekedésének is része, amely a fenntarthatóság és az innováció jegyében tovább fejlődhet a következő évtizedekben.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Feltárták a 2700 éve elhagyott asszír fővárost
A horvátok brutalitása világháborúban még a nácikat is megrémítette

Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
Budapest tömegközlekedés

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Újabb híres színész járja Budapestet: itt tűnt fel a hétvégén

Újabb híres színész járja Budapestet: itt tűnt fel a hétvégén

Tovább olvasok
Ha lehet, kerüld el ezt a forgalmas autópályát mától: brutális dugók várhatók

Ha lehet, kerüld el ezt a forgalmas autópályát mától: brutális dugók várhatók

Tovább olvasok
Magyarországon tűnt el ez a külföldi: nem ért magyarul, így tudod jelezni, ha láttad – frissítve

Magyarországon tűnt el ez a külföldi: nem ért magyarul, így tudod jelezni, ha láttad – frissítve

Tovább olvasok
Megnyílt a kínai Dehua fehér porcelán kiállítás Budapesten

Megnyílt a kínai Dehua fehér porcelán kiállítás Budapesten

Tovább olvasok
Rejtélyes tűzgömb Kína felett: a világon először lelőttek egy meteort légvédelemmel? – VIDEÓ

Rejtélyes tűzgömb Kína felett: a világon először lelőttek egy meteort légvédelemmel? – VIDEÓ

Tovább olvasok
Hatalmas honvédségi átcsoportosítások: harcszerű menetek az utakon, autópályákon, Budapesten!

Hatalmas honvédségi átcsoportosítások: harcszerű menetek az utakon, autópályákon, Budapesten!

Tovább olvasok
Vörös hajú szépség lett az idei Miss Universe Hungary győztese

Vörös hajú szépség lett az idei Miss Universe Hungary győztese

Tovább olvasok
Drágulás fenyegeti a repülőjegyeket Európában a háború miatt

Drágulás fenyegeti a repülőjegyeket Európában a háború miatt

Tovább olvasok
Megkerülnék Magyarországot, folytatná Ukrajna és Moldova az EU-s csatlakozási folyamatot

Megkerülnék Magyarországot, folytatná Ukrajna és Moldova az EU-s csatlakozási folyamatot

Tovább olvasok
Fotók: Hazai luxusszálloda került a világ legjobbjai közé!

Fotók: Hazai luxusszálloda került a világ legjobbjai közé!

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4