• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2024.12.29.
· Kult+Múlt

75 éve indult el az első trolibusz Budapest utcáin

budapest trolibusz 1949

Fotó: Fortepan / Magyar Rendőr (16549)

A budapesti trolibuszhálózat első járata 75 évvel ezelőtt, 1949. december 21-én indult el, amikor a 70-es trolit a véreskezű szovjet diktátor, Joszif Sztálin 70. születésnapja alkalmából avatták fel. Azóta a troli a főváros közlekedési rendszerének része maradt, hol bővítési tervekkel, hol megszüntetésének ötleteivel találkozva. Ma ismét a hálózat fejlesztése került előtérbe, a modern trolibuszok új lehetőségeivel.

Az első budapesti trolibuszvonal, a 70-es troli, 1949-ben indult, Sztálin születésnapját ünnepelve. Bár már az 1930-as években is járt troli Óbudán, az akkori rendszer csupán egy villamosjárat helyettesítésére szolgált. Az 1949-es kezdeményezés azonban nagyobb célt tűzött ki: egy új közlekedési hálózat kiépítését a villamosok és autóbuszok mellett — írja a PestBuda.

Az 1950-es évek első felében több új vonalat is megnyitottak. 1954-ben a Szovjetunió 70 új trolibuszt szállított Budapestnek, lehetővé téve a hálózat gyors bővítését. Bár felmerült egy trolivonal átvezetése a Lánchídon, ez végül műszaki és esztétikai aggályok miatt nem valósult meg. Tervek születtek egy Csepel és a Népstadion közötti vonal kiépítésére is, de a pénzhiány miatt ez elmaradt.

Kihívások és tervek (1960-1970-es évek)

Az 1960-as években az autóbuszközlekedés került előtérbe, és a trolihálózat bővítése háttérbe szorult. Bár 1961-ben megjelentek az első csuklós trolibuszok, a fejlesztések lassan haladtak. Az évtized végére azonban felmerült a troli teljes megszüntetésének ötlete, amelyet végül az 1973-as olajválság és a környezetvédelmi szempontok megakadályoztak. Az 1970-es években újabb trolibuszok érkeztek, például a szovjet ZIU-9-es típus, valamint a nagy befogadóképességű magyar IKARUS 280-as csuklós trolibusz.

A hálózat hossza 1965-re 34,2 kilométer, 1978-ra pedig már 40 kilométer volt. Tervek születtek Újpest és Buda bekapcsolására a hálózatba, valamint a Zugligetben megszüntetett villamos helyére is trolit javasoltak.

Továbbfejlődés és kísérletek (1980-as évek és napjaink)

Az 1980-as években tovább nőtt a hálózat hossza, amely 1998-ra elérte a 68,7 kilométert. Ebben az időszakban kísérletek folytak a troli és a villamos felsővezetékeinek együttes használatára, ami technológiai újdonságot jelentett volna.

A XXI. században, különösen 2011-ben, felmerült a magánbefektetők bevonásával történő fejlesztés ötlete Budán és a Margit-szigeten, de ezek a tervek nem valósultak meg. Az elmúlt években azonban a modern trolibuszok akkumulátoros technológiája új lehetőségeket teremtett: ezek a járművek már több kilométert is képesek megtenni felsővezeték nélkül, megkönnyítve a hálózat bővítését.

A troli jelene és jövője

A budapesti trolibuszhálózat 75 éves története során számos kihívással és fejlesztési tervvel találkozott. Bár voltak időszakok, amikor a megszüntetés fenyegette, ma a troli ismét a fenntartható közlekedés fontos eszköze. A hálózat további bővítése és modernizálása a város környezetvédelmi céljait is szolgálja, hozzájárulva Budapest élhetőbbé tételéhez.

A troli nemcsak a múlt, hanem a jövő közlekedésének is része, amely a fenntarthatóság és az innováció jegyében tovább fejlődhet a következő évtizedekben.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Feltárták a 2700 éve elhagyott asszír fővárost
A horvátok brutalitása világháborúban még a nácikat is megrémítette

Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
Budapest tömegközlekedés
Megosztás

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
VIDEÓ: Így szállnak fel a magyar Gripenek, hogy orosz gépeket fogjanak el

VIDEÓ: Így szállnak fel a magyar Gripenek, hogy orosz gépeket fogjanak el

Tovább olvasok
Bekapcsolva hagyott mikrofon: Putyin és Hszi arról beszélgettek, hogyan élhetnének 150 évig

Bekapcsolva hagyott mikrofon: Putyin és Hszi arról beszélgettek, hogyan élhetnének 150 évig

Tovább olvasok
Harry Potter és a bölcsek köve koncertfilm Budapesten! – Így tudod megnézni

Harry Potter és a bölcsek köve koncertfilm Budapesten! – Így tudod megnézni

Tovább olvasok
Szerinted is jó, ha nincs Mohamed az osztályban? A polgármester örül neki, a kormány szerint joggal

Szerinted is jó, ha nincs Mohamed az osztályban? A polgármester örül neki, a kormány szerint joggal

Tovább olvasok
Nem várt döntés: milliárdokat veszíthet Budapest, akár a közlekedés is leállhat

Nem várt döntés: milliárdokat veszíthet Budapest, akár a közlekedés is leállhat

Tovább olvasok
<strong>Vizeletbe áztatott láb és penészes pakolás: elképesztő praktikák elődeinktől</strong>

Vizeletbe áztatott láb és penészes pakolás: elképesztő praktikák elődeinktől

Tovább olvasok
Csökkenhet a kivándorlás, nőhet a hazatérés: lakhatási fordulat Magyarországon?

Csökkenhet a kivándorlás, nőhet a hazatérés: lakhatási fordulat Magyarországon?

Tovább olvasok
11 nagy amerikai márka jöhet hazánkba köztük a Wendy’s és az Olive Garden

11 nagy amerikai márka jöhet hazánkba köztük a Wendy’s és az Olive Garden

Tovább olvasok
Szponzorált tartalmak válaszoptimalizáláshoz: miért a Helló Magyar a jövő biztos választása

Szponzorált tartalmak válaszoptimalizáláshoz: miért a Helló Magyar a jövő biztos választása

Tovább olvasok
Autópálya bővítés: hatalmas dugók várhatók Ausztria felé, az érintetteknek olcsóbb lesz a matrica

Autópálya bővítés: hatalmas dugók várhatók Ausztria felé, az érintetteknek olcsóbb lesz a matrica

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4