A Lánchíd tervrajza alapján egy teljesen másik híd épült meg
A Lánchíd tervei 75 megelőzték a kor technológiáját.
Egy forradalmi ötletet javasolt 200 éve Szvoboda János, mégpedig egy láncokon függő, mederpillér nélküli híd építését. Ezzel több, mint 75 évvel előzte meg a korát, hiszen ilyen híd a Duna Pest és Buda közti szakaszán csak a XIX. század végén épült meg – és nem is a Lánchíd, hanem az Erzsébet híd volt az.
Állandó híd Buda és Pest között
Széchenyinek 1820 telén édesapja temetésére kellett utaznia Bécsbe, azonban a jégzajlás megakadályozta átkelését a Dunán. Ekkor írta naplójába ezeket a sorokat 1821. január 4-én:
„… egyévi jövedelmemet fordítom rá, ha Buda és Pest közt híd épül […] Az a gondolat, hogy hazámnak fontos szolgálatot tettem, majd bőségesen kárpótol.”
1825-ig azonban egyáltalán nem foglalkozott a híd megépítésével, írja a PestBuda. Mások azonban igen, hiszen 1784 óta volt napirenden, hogy miképp lehetne egy állandó hidat építeni Pest és Buda közé. A kérdés több okból volt nehéz, egyrészt senkinek nem volt rá pénze, másrészt a Helytartótanács Építési Főigazgatósága 1810-ben a kor technikai színvonalának ismeretében megállapította, hogy Pest és Buda között nem lehet állandó hidat építeni. Akkoriban igaza is volt, ugyanis nemcsak Magyarországon, de a világon senki nem tudta volna kivitelezni.
Ám a technika fejlődött, és 1823-ban Baritz György vasláncokon függő hidat javasolt, amelynek a mederben lett volna egy pillérje. Szvoboda János, Pest vármegye főmérnöke még ennél is tovább ment, az ő elképzelésében a mederben egyáltalán nem lett volna pillére. A hidat a Döbrentei tér és a pesti görögkeleti templom vonalába tervezte volna.
Ha megnézzük Pest és Buda akkori elhelyezését, a hajóhíd a városok szempontjából megfelelő helyen állt, a mai Deák Ferenc utca vonalában. Mindenki ide tervezte az állóhidat is, hiszen itt volt a korabeli forgalom szempontjából a legjobb helyen. Azonban a Duna itt egyfajta szűkületben folyik, és azt már akkor mindenki látta, hogy árvízvédelem szempontjából nem lenne célszerű, ha tovább szűkítenék a folyót, írja az Élmény Nektek.
A Lánchíd forradalmi tervrajza
Szvoboda ezért egy olyan hidat képzelt el, amelynek a vízben nem lettek volna pillérei, csak a parton két gúla formájú torony, ahonnan a láncok függtek volna le. A híd hosszát 180 ölre (342 méter), szélességét 43 lábra (13) tette volna. A láncok öntöttvasból készültek volna, az útpálya fából. A költségeket pedig 1,5 millió ezüstforintra becsülte a városoknak fizetendő kártérítésen felül – ugyanis a híd nem a városoké lett volna.
Az ötlet az akkori technikával kivitelezhetetlen lett volna, ekkora lánchíd a világon soha nem épült. A legnagyobb távolság, amelyet tisztán lánchíddal összekötöttek, 290 méter volt, és a szerkezetet közel 80 évvel később, 1903-ban adták át. Az persze sokat mond el az 1825-ös javaslatból, hogy ez a világrekorder híd nagyjából a Szvoboda által javasolt helyen állt, hisz az eredeti Erzsébet hídról van szó.

1963, az Erzsébet híd építése a Belgrád rakpartról a budai hídfő felé nézve, középen a jég borította Duna. Fotó: Fortepan – dr Tóth Károly
Mégis mi adta az alapot a pesti mérnöknek egy ekkora hídhoz?
Szvoboda ismerte a kor hídjait, és tudta, hogy Angliában már épülnek hatalmas, akár száz méter feletti nyílással lánchidak, másutt meg szintén hatalmas nyílású kábelhidak. De messze voltak attól a mérettől, amit Szvoboda megálmodott. Másrészt a javasolt technika, azaz az öntöttvas láncok sem lettek volna megfelelőek, ugyanis az öntöttvas ilyen terhelésre alkalmatlan.
Az ötlet tehát 1825-ben megvalósíthatatlan volt, de mindenképp előremutató. Az első cölöpöt 1840. július 28-án verték le a budai mederpillérnél. Csak ez a munka két évig tartott, pedig állítólag egyszerre nyolcszáz ember is dolgozott rajta. A Lánchíd Pesti pillérének alapkőletételére aztán 1842. augusztus 24-én került sor József nádor és az ország előkelőségei jelenlétében.
A Lánchidat végül 1849. november 20-án adta át Haynau császári főparancsnok, néhány héttel az aradi tizenhármak és az első felelős magyar miniszterelnök kivégezése után. A hídon közreműködők közül sem volt jelen senki. Nem volt jelen a tervező Tierney Clark, sem Clark Ádám építésvezető, de Sina György sem. Széchenyi István sem volt jelen az átadáson, aki soha nem kelt át az elkészült hídon, mert még előtte a döblingi elmegyógyintézetbe került.
Ez is érdekelhet:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Egy új kutatás szerint elfelejthetjük a sötét anyagot, de még a sötét energiát is
Megerősíti kétoldali együttműködését Magyarország és Marokkó
Középkori zarándokok graffitiztek oda, ahol Jézus elfogyasztotta az utolsó vacsorát
Most már valóban megszülethet az USA és Ukrajna jözött az ásványkincsekről szóló megállapodás
Titokzatos, mini jégkorszak dönthette meg szakértők szerint a Római Birodalmat
Megtalálták Mátyás király földi maradványait?