• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Papp Virág Papp Virág · 2025.01.14.
· Kult+Múlt

A Lánchíd tervrajza alapján egy teljesen másik híd épült meg

Budapest Lánchíd

Fotó: Unsplash

A Lánchíd tervei 75 megelőzték a kor technológiáját.

Egy forradalmi ötletet javasolt 200 éve Szvoboda János, mégpedig egy láncokon függő, mederpillér nélküli híd építését. Ezzel több, mint 75 évvel előzte meg a korát, hiszen ilyen híd a Duna Pest és Buda közti szakaszán csak a XIX. század végén épült meg – és nem is a Lánchíd, hanem az Erzsébet híd volt az.

Állandó híd Buda és Pest között

Széchenyinek 1820 telén édesapja temetésére kellett utaznia Bécsbe, azonban a jégzajlás megakadályozta átkelését a Dunán. Ekkor írta naplójába ezeket a sorokat 1821. január 4-én:

„… egyévi jövedelmemet fordítom rá, ha Buda és Pest közt híd épül […] Az a gondolat, hogy hazámnak fontos szolgálatot tettem, majd bőségesen kárpótol.”

1825-ig azonban egyáltalán nem foglalkozott a híd megépítésével, írja a PestBuda. Mások azonban igen, hiszen 1784 óta volt napirenden, hogy miképp lehetne egy állandó hidat építeni Pest és Buda közé. A kérdés több okból volt nehéz, egyrészt senkinek nem volt rá pénze, másrészt a Helytartótanács Építési Főigazgatósága 1810-ben a kor technikai színvonalának ismeretében megállapította, hogy Pest és Buda között nem lehet állandó hidat építeni. Akkoriban igaza is volt, ugyanis nemcsak Magyarországon, de a világon senki nem tudta volna kivitelezni.

Ám a technika fejlődött, és 1823-ban Baritz György vasláncokon függő hidat javasolt, amelynek a mederben lett volna egy pillérje. Szvoboda János, Pest vármegye főmérnöke még ennél is tovább ment, az ő elképzelésében a mederben egyáltalán nem lett volna pillére. A hidat a Döbrentei tér és a pesti görögkeleti templom vonalába tervezte volna.

Ha megnézzük Pest és Buda akkori elhelyezését, a hajóhíd a városok szempontjából megfelelő helyen állt, a mai Deák Ferenc utca vonalában. Mindenki ide tervezte az állóhidat is, hiszen itt volt a korabeli forgalom szempontjából a legjobb helyen. Azonban a Duna itt egyfajta szűkületben folyik, és azt már akkor mindenki látta, hogy árvízvédelem szempontjából nem lenne célszerű, ha tovább szűkítenék a folyót, írja az Élmény Nektek.

A Lánchíd forradalmi tervrajza

Szvoboda ezért egy olyan hidat képzelt el, amelynek a vízben nem lettek volna pillérei, csak a parton két gúla formájú torony, ahonnan a láncok függtek volna le. A híd hosszát 180 ölre (342 méter), szélességét 43 lábra (13) tette volna. A láncok öntöttvasból készültek volna, az útpálya fából. A költségeket pedig 1,5 millió ezüstforintra becsülte a városoknak fizetendő kártérítésen felül – ugyanis a híd nem a városoké lett volna.

Az ötlet az akkori technikával kivitelezhetetlen lett volna, ekkora lánchíd a világon soha nem épült. A legnagyobb távolság, amelyet tisztán lánchíddal összekötöttek, 290 méter volt, és a szerkezetet közel 80 évvel később, 1903-ban adták át. Az persze sokat mond el az 1825-ös javaslatból, hogy ez a világrekorder híd nagyjából a Szvoboda által javasolt helyen állt, hisz az eredeti Erzsébet hídról van szó.

1963, az Erzsébet híd építése a Belgrád rakpartról a budai hídfő felé nézve, középen a jég borította Duna. Fotó: Fortepan – dr Tóth Károly

Mégis mi adta az alapot a pesti mérnöknek egy ekkora hídhoz?

Szvoboda ismerte a kor hídjait, és tudta, hogy Angliában már épülnek hatalmas, akár száz méter feletti nyílással lánchidak, másutt meg szintén hatalmas nyílású kábelhidak. De messze voltak attól a mérettől, amit Szvoboda megálmodott. Másrészt a javasolt technika, azaz az öntöttvas láncok sem lettek volna megfelelőek, ugyanis az öntöttvas ilyen terhelésre alkalmatlan.

Az ötlet tehát 1825-ben megvalósíthatatlan volt, de mindenképp előremutató. Az első cölöpöt 1840. július 28-án verték le a budai mederpillérnél. Csak ez a munka két évig tartott, pedig állítólag egyszerre nyolcszáz ember is dolgozott rajta. A Lánchíd Pesti pillérének alapkőletételére aztán 1842. augusztus 24-én került sor József nádor és az ország előkelőségei jelenlétében.

A Lánchidat végül 1849. november 20-án adta át Haynau császári főparancsnok, néhány héttel az aradi tizenhármak és az első felelős magyar miniszterelnök kivégezése után. A hídon közreműködők közül sem volt jelen senki. Nem volt jelen a tervező Tierney Clark, sem Clark Ádám építésvezető, de Sina György sem. Széchenyi István sem volt jelen az átadáson, aki soha nem kelt át az elkészült hídon, mert még előtte a döblingi elmegyógyintézetbe került.

Ez is érdekelhet:

  • 1919-ben a románok megszállták Budapestet
  • Újabb autógyártó cég jön Magyarországra
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest kultúra Magyarország történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Miért váltott Magyarország jobboldali közlekedésre 1941-ben?

  • Eddig jutott a második tárgyalás Ukrajna és Oroszország között

  • Éjszakai világító felhők: most megcsodálhatod ezt a különleges égi jelenséget

  • Arab üzleti ikon Budapesten: Al Habtoor a fiatalok támogatásáról és magyarországi terveiről beszélt

  • Rendhagyó elmélet: Jézus valójában egy hallucinogén gomba volt

  • 1000 avar sírt is találhattak Tatabánya határában

Kapcsolódó cikkek

Magyarország közlekedés Budapest
2025.06.02.

Miért váltott Magyarország jobboldali közlekedésre 1941-ben?


Olvasson tovább
jézus születése betlehem gomba
2025.06.02.

Rendhagyó elmélet: Jézus valójában egy hallucinogén gomba volt


Olvasson tovább
Tatabánya lelet
2025.06.02.

1000 avar sírt is találhattak Tatabánya határában


Olvasson tovább
Nyugati pályaudvar Budapest
2025.06.02.

Milyen volt az egyesült Budapest közlekedése?


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Miért váltott Magyarország jobboldali közlekedésre 1941-ben?

Miért váltott Magyarország jobboldali közlekedésre 1941-ben?

Tovább olvasok
Eddig jutott a második tárgyalás Ukrajna és Oroszország között

Eddig jutott a második tárgyalás Ukrajna és Oroszország között

Tovább olvasok
Éjszakai világító felhők: most megcsodálhatod ezt a különleges égi jelenséget

Éjszakai világító felhők: most megcsodálhatod ezt a különleges égi jelenséget

Tovább olvasok
Arab üzleti ikon Budapesten: Al Habtoor a fiatalok támogatásáról és magyarországi terveiről beszélt

Arab üzleti ikon Budapesten: Al Habtoor a fiatalok támogatásáról és magyarországi terveiről beszélt

Tovább olvasok
Rendhagyó elmélet: Jézus valójában egy hallucinogén gomba volt

Rendhagyó elmélet: Jézus valójában egy hallucinogén gomba volt

Tovább olvasok
1000 avar sírt is találhattak Tatabánya határában

1000 avar sírt is találhattak Tatabánya határában

Tovább olvasok
Nő a veszély: 45 ház is beomolhat Parajdon

Nő a veszély: 45 ház is beomolhat Parajdon

Tovább olvasok
Ukrajna egészen Szibériáig lőtt egy nappal a béketárgyalások előtt – VIDEÓ

Ukrajna egészen Szibériáig lőtt egy nappal a béketárgyalások előtt – VIDEÓ

Tovább olvasok
5 legendás magyar film, ami világsikert aratott

5 legendás magyar film, ami világsikert aratott

Tovább olvasok
Milyen volt az egyesült Budapest közlekedése?

Milyen volt az egyesült Budapest közlekedése?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4