A magyar rendező 14 filmjét megvette világforgalmazásra egy francia filmgyár
A rendező filmjeit a Nemzeti Filmintézettel való együttműködésben forgalmazza majd a Coproduction Office.
Mészáros Márta 14 filmjét vásárolta meg világforgalmazásra a francia Coproduction Office a magyar rendezőnő életműve előtt tisztelegve, új együttműködési megállapodás részeként a Nemzeti Filmintézettel (NFI) – tájékoztatta az NFI az MTI-t.
A megvásárolt alkotások között szerepelnek Mészáros Márta legjelentősebb művei, többek között az Eltávozott nap (1968), az Örökbefogadás (1975), a Kilenc hónap (1976), az Ők ketten (1977), valamint Mészáros Márta önéletrajzi trilógiája: a Napló gyermekeimnek (1984), a Napló szerelmeimnek (1987) és a Napló apámnak, anyámnak (1990).
Egy rendkívüli rendező, forgatókönyvíró és operatőr
Mészáros Márta a világ legjelentősebb női filmalkotóinak egyike, Agnes Varda és Vera Chytilová kortársa, aki pályájának több mint öt évtizede alatt a nők művészi emancipációjáért is küzdött.
Kispesten született, később családja a Szovjetunióba került, ahol édesapja, Mészáros László szobrászművész a sztálinista terror áldozatául esett, írja a Port.hu. Mészáros Márta a moszkvai Össz-szövetségi Filmművészeti Főiskolán (VGIK) 1956-ban kapott diplomát. 1956 és 1958 között a bukaresti Alexandru Sagia Stúdióban készített dokumentumfilmeket, majd hazatérve egy évtizeden keresztül népszerű tudományos oktatóként tevékenykedett és dokumentumfilmeket rendezett.
Játékfilmesként 1968-ban mutatkozott be az Eltávozott nap (1968) című munkájával. Rendezői pályafutásának első korszakában főként a nők döntéshelyzetei, a magatartásukban megnyilatkozó értékvonzódások és attitűdök foglalkoztatták, ezt ihlette a Holdudvar (1968), Szép lányok ne sírjatok (1970), Szabad lélegzet (1973) című filmeket. A hetvenes évek filmjei, mint az Örökbefogadás (1975), a Kilenc hónap (1976), az Ők ketten (1977), az Olyan mint otthon (1978), az Útközben (1979), vagy az Anna (1981) rangos díjakat nyertek nemzetközi fesztiválokon, ennek köszönhetően Mészáros Márta egyike lett a külföldön leginkább számon tartott filmalkotóinknak.
A rendezőnő pályájának harmadik fő szakaszát a ’80-as évek jelentik, sorra születnek a Napló-trilógia darabjai: Napló gyermekeimnek (1983), Napló szerelmeimnek (1987), Napló apámnak, anyámnak (1990). Ebben az időszakban készült még a Piroska és a farkas (1988) című mesefilm. A Magzat (1993) című filmjében visszatért a sajátos asszonyi életproblémák ábrázolásához.
Életművét végigkísérték az árvaság, a női identitáskeresés, a szeretetvágy, az elmagányosodás és a kommunista diktatúra ábrázolásának jellegzetes témái. Öntudatos, lázadó nőalakjai mögé mély szociológiai hátteret rajzolt fel a hetvenes évek Magyarországáról.
A filmek újrabemutatása
A rendező alkotásait a 2019-es Budapesti Klasszikus Film Maraton részeként vetítette az NFI, amely elérhetővé teszi a filmeket a hazai mozik és televíziók számára, valamint a Filmio streaming platformján is.
A közlemény szerint a 14 nagyjátékfilm restaurálása nemrég fejeződött be az NFI Filmarchívum és Filmlabor együttműködésében. A felújított filmeket külföldön több fesztiválon, retrospektíven játszották. Az NFI Filmarchívum együttműködéseinek köszönhetően a Criterion Channel, a BFI, az Arte TV, valamint a MUBI számos online és televíziós elérhetőséget is biztosított a filmeknek.
Az Örökbefogadás 4K-ban restaurált változatát 2019-ben a Berlinale Classics, a Napló gyermekeimneket 2021-ben a Cannes Classics szekcióban mutatták be az NFI Filmarchívum kezdeményezésére. Mészáros Márta restaurált, 4K-s rövidfilmjei, a Bóbita (1964), a Mészáros László emlékére (1969) vagy A lőrinci fonóban (1971) 2025-ben debütálnak a Rotterdami Nemzetközi Filmfesztiválon. 2023-ban a Torontói Nemzetközi Filmfesztivál tisztelgett Mészáros Márta korai pályafutása előtt a Youthquake: The Early Cinema of Márta Mészáros című programmal.
Az erős személyes víziók szolgálatában
A Coproduction Office elkötelezett a progresszív szerzői filmek gyártása, megőrzése és népszerűsítése iránt. Az 1987-ben Philippe Bober francia producer által alapított európai cégcsoport egy értékesítési cégből és három produkciós cégből áll: Essential (Berlin), Parisienne (Párizs) és Coproduction Office (Koppenhága), Coproduction Office néven. Európa vezető értékesítési vállalatai közül a Coproduction Office a gondosan kiválasztott gyöngyszemek kiemelkedő katalógusával különbözteti meg magát, írják LinkedIn bemutatkozásukban.
A cég együttműködött a Cinecitta Lucéval és a Cineteca di Bolognával Roberto Rossellini rendezők filmjeinek restaurálásában, valamint jelenleg a DEFA Stiftung és a DEFA Distribution közreműködésével Konrad Wolf alkotásait újítja fel. Emellett saját gyártású filmjeit, köztük Michelangelo Frammartino, Lou Ye, Jessica Hausner és Carlos Reygadas korai munkáit is restaurálja – áll a közleményben.
Ez is érdekelhet:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Amerikai nukleáris hajó járőrözik Kína partjainál
Meglepő helyről származnak Nagy Sándor világhírű portréjának darabjai
Biden alatt majdnem kitört a nukleáris háború Medvegyev szerint
Tudtad, hogy a becsapódás után másért haltak ki a dinoszauruszok?
Kannibál ősemberek élnek a mai napig is az USA hegyei között?
Újabb jeleket fedezett fel a Marson található vízzel és élettel kapcsolatban egy műholdkép