Magyarországon 1909 decemberében került bemutatásra az első magyar építésű repülőgép, a Libelle, amely 1910. január 10-én hivatalosan is végrehajtotta első repülését. Azonban már egy hónappal korábban, 1909. december 9-én próbálkoztak a géppel, amely korszakos esemény volt a hazai repüléstörténetben.
Az akkori légiközlekedési kísérletek még kezdetlegesek voltak, és inkább látványosságként, cirkuszi attrakcióként tekintettek rájuk. Louis Blériot 1909 októberi magyarországi bemutatója azonban jelentős inspirációt adott a hazai repülőgép-építőknek — írja a PestBuda.
A Libelle: Magyarország első repülőgépe
A repülőgépet Gráber Jenő és Adorján János készítette, és a Libelle, azaz „Szitakötő” nevet kapta. A kis szerkezet fából, vászonból és drótból készült, súlya alig érte el a 200 kilogrammot. A gépet egy kéthengeres Dedics-motor hajtotta, amely 24 lóerős teljesítményével biztosította az emelkedéshez szükséges energiát.
A Libelle méretei:
- Hossz: 8,8 méter
- Szárnyfesztávolság: 7,3 méter
- Maximális sebesség: 55 km/óra
A repülőgép első bemutatására a rákosmezei repülőtéren került sor, ahol a gépet 1909. december 9-én próbálták ki.
A repülés kérdése: siker vagy kudarc?
A Libelle első próbájáról eltérő beszámolók maradtak fenn. Frisnyák Zsuzsa A Magyarországi közlekedés krónikája című művében azt írja, hogy a gép 150 métert repült, körülbelül 2 méter magasságban. Ezzel szemben Winkler László Magyar repülők, repülő magyarok című könyvében azt állítja, hogy a gép csak gurult, de a kerekek eltörtek, így az első hivatalos repülésre 1910. január 10-én került sor.
A korabeli sajtó nem számolt be részletesen az eseményről, így az, hogy 1909 decemberében történt-e tényleges repülés, bizonytalan. Az azonban biztos, hogy a Libelle már készen állt, és ha nem hibásodott volna meg, talán ekkor történik meg Magyarország első hivatalos repülése.
A Libelle és Adorján János sorsa
1910 januárjában a Libelle több sikeres felszállást hajtott végre, egészen addig, amíg Adorján János egy alkalommal, menyasszonya szeme láttára, lezuhant. Bár a bátor pilóta komoly sérülés nélkül megúszta, a jelenet mélyen megrázta a menyasszonyát, aki elájult.
Az eset után Adorján János már nem ült repülőgépbe, azonban továbbra is meghatározó alakja maradt a magyar repülés és műszaki élet fejlődésének. Munkássága egészen 1964-ben bekövetkezett haláláig jelentős hatással volt a hazai innovációkra.
Az első magyar repülőgép megalkotása és bemutatása mérföldkő volt a hazai technológia történetében. A Libelle nemcsak a magyar repülés hajnalát jelképezi, hanem a bátorságot és az úttörő szellemiséget is, amely a kor mérnökeit és pilótáit jellemezte. Adorján János és csapata munkája inspirációt jelentett a következő generációk számára, és hozzájárult ahhoz, hogy Magyarország is részesévé váljon a repülés történetének.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
Kannibál ősemberek élnek a mai napig is az USA hegyei között?
Újabb jeleket fedezett fel a Marson található vízzel és élettel kapcsolatban egy műholdkép
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
100 ezer forintot is kaphatsz 10 fillérért cserébe!
Putyin önméltatásra használta a holokauszt emléknapját
Hogyan nem haltak ki a madarak ősei a többi dinoszaurusszal együtt?
Hatalmas támogatást kap a miskolctapolcai barlangfürdő, ekkorra lesz kész
Az idegen ignoroszféra most számos űrbéli rejtélyt válaszolhat meg
Putyin „tudja, hogyan játsszon Trumppal” a tárgyaláson Trump korábbi nemzetbiztonsági tanácsadója szerint