• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2025.02.03.
· MIX

A fák ültetése nem minden esetben tesz jót a környezetnek

A fák fantasztikusak – hatalmasak, szépek, és néhányuk még élelmet is ad nekünk. És mivel a növények, köztük a fák, szén-dioxidból állítják elő táplálékukat, miközben oxigént termelnek, érthető, hogy sokan azt gondolják: „A klímaváltozást úgy oldhatjuk meg, ha több fát ültetünk!” Hiszen a fák hűtik a környezetüket, élőhelyet biztosítanak rengeteg állatnak, és kivonják a szén-dioxidot a légkörből. Miért ne lenne ez jó ötlet?

Azonban, ha igazán le akarjuk küzdeni a klímaváltozást, ennél többre van szükségünk. Néhány kutató szerint valójában nemcsak ültetnünk, hanem bizonyos esetekben pusztítanunk is kell a fákat – pontosabban el kell temetnünk őket. Ez elsőre furcsának tűnhet, de ahhoz, hogy megértsük, miért, meg kell vizsgálnunk a szén körforgását — számolt be róla a SciShow.

A szén körforgása: Miért fontos?

A szén mindenütt jelen van. Ez az egyik legfontosabb építőeleme minden élőlénynek, legyen az kék bálna, áfonya, denevér vagy baktérium. Ugyanakkor a szén különböző formában megtalálható a nem élő dolgokban is, például az óceánokban, a légkörben, a talajban és a sziklákban. A szén természetes módon kerül a légkörbe, általában szén-dioxid formájában – például az élőlények légzése, vulkánkitörések vagy erdőtüzek révén.

A szén-dioxid üvegházhatású gáz, ami azt jelenti, hogy elnyeli és kibocsátja az infravörös sugárzást, segítve a Föld légkörét, hogy megtartsa a hőt. Ez a melegítő hatás fontos az élet számára, mivel nélküle bolygónk egy fagyos szikla lenne az űrben. A szén körforgása hosszú távon kiegyensúlyozza a kibocsátott és elnyelt szén-dioxid mennyiségét.

De a jelenlegi probléma az, hogy az emberek hatalmas mennyiségű fosszilis tüzelőanyagot égetnek el, ami jelentősen felborította ezt az egyensúlyt. Sokkal több szén-dioxidot juttatunk a légkörbe, mint amennyit a természetes folyamatok képesek elnyelni. Ez hozzájárul a globális felmelegedéshez és az óceánok savasodásához.

Miért nem elég a fák ültetése?

A tudósok világszerte próbálnak megoldásokat találni arra, hogyan vonhatnánk ki több szén-dioxidot a légkörből, hogy helyreállítsuk az egyensúlyt. Ezeket az eljárásokat általában szén-dioxid eltávolításnak (angolul: Carbon Dioxide Removal, CDR) nevezik. A fejlett technológiákat alkalmazó CDR-módszerek azonban drágák; tonnánként 100–300 dollárba kerülhetnek, ami hatalmas összeg a probléma nagysága miatt.

Ezzel szemben a faültetés sokkal olcsóbbnak és egyszerűbbnek tűnhet. Hiszen a fák fotoszintézissel szén-dioxidot kötnek meg, miközben nőnek. Azonban ez sem olyan egyszerű, mint amilyennek hangzik. Az ökoszisztémák komplex rendszerek, és nem minden terület alkalmas arra, hogy fákat telepítsünk. Egy füves pusztán vagy szavannán például a faültetés megzavarhatja a természetes egyensúlyt, ráadásul a fák lehet, hogy nem is nőnek meg az adott környezetben.

Az sem mindegy, milyen fákat ültetünk. A különböző fafajok eltérő talajt, klímát és gondozást igényelnek. Ráadásul, ha a fák nem megfelelően fejlődnek, elpusztulnak, és bomlásuk során visszakerül a légkörbe az általuk megkötött szén-dioxid. Ugyanez történik erdőtüzek esetén is. Ezért a fák csak viszonylag rövid távú szén-dioxid tárolásra alkalmasak.

Fák eltemetése: Egy új megoldás?

Egy nemrégiben, 2024. szeptemberében megjelent tanulmány azonban egy ígéretes megoldást vetett fel: a fák eltemetését. A kutatók Quebecben, Kanadában egy prototípus „fatemetőt” építettek, amit „fa kriptának” neveztek. Az ötlet lényege, hogy a fákat oxigénszegény agyagos talajba temessék, ahol a lebontó mikroorganizmusok, gombák és rovarok nem tudják lebontani az elhalt növényi anyagot. Így a fában tárolt szén évezredekre ott maradhat.

A kutatók, miközben a prototípusukat építették, egy véletlen felfedezést tettek. Az ásás közben egy több mint 3 700 éves keleti vörös cédrus törzsére bukkantak, amely szinte teljesen érintetlen állapotban maradt meg az agyagos talajban. A fa szén-dioxid-tartalmának mindössze 5%-a szabadult fel az eltelt évezredek alatt! Ez bizonyította, hogy a fák eltemetése hosszú távú szénmegkötési módszer lehet.

A kutatók becslései szerint egy optimalizált fatemető-rendszer évente körülbelül 10 milliárd tonna szén-dioxidot tudna tárolni, tonnánként 30–100 dolláros költséggel. Ez jelentősen olcsóbb, mint a legtöbb technológiai megoldás, és a módszer meglepően egyszerű: egy láncfűrész és egy markológép elegendő hozzá.

Szeretjük a fákat – föld felett és alatt is

Bár a fák eltemetése ígéretes megoldás a klímaváltozás elleni küzdelemben, ez nem jelenti azt, hogy el kellene feledkeznünk az élő fákról. Az erdők továbbra is alapvető szerepet játszanak a természetes szén-dioxid-körforgásban, élőhelyet nyújtanak számtalan élőlénynek, és hűsítik a bolygót.

De ha a klímaváltozás valódi megoldásait keressük, akkor néha nem az a kérdés, hogy több fát kell-e ültetnünk, hanem hogy hol és hogyan lehetne ezeket a fákat hosszú távon megőrizni – akár a föld alatt is.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Bermuda-háromszög: mutatjuk a hátborzongató rejtély lehetséges megoldásait

Az idegen ignoroszféra most számos űrbéli rejtélyt válaszolhat meg

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
klíma klímaváltozás természet
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Hídrobbantások Oroszországban? Moszkva szabotázsra gyanakszik

  • Az egyik legkegyetlenebb kivégzési módszer, amit valaha kitaláltak

  • Az egyik legnagyobb tömeges pusztulás, amely az élőlények 85 százalékát elpusztította

  • Így csempésznek drogokat tengeralattjárókon

  • Egy titkos küldetés, amely megrázta Európát

  • Egy lándzsával átszúrt gólya örökre megváltoztatta, mit gondolunk a madárvonulásról

Kapcsolódó cikkek

ordovícium élőlény
2025.06.01.

Az egyik legnagyobb tömeges pusztulás, amely az élőlények 85 százalékát elpusztította


Olvasson tovább
tengeralattjáró drog
2025.06.01.

Így csempésznek drogokat tengeralattjárókon


Olvasson tovább
piramis
2025.06.01.

Hogyan építették piramisokat? Ezek a legvalószínűbb elméletek


Olvasson tovább
Hévíz-Balaton Repülőtér fejlesztés
2025.06.01.

Átfogó fejlesztés indul a Balaton repülőterén: nemsokára utazhatunk nemzetközi járatokon


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Hídrobbantások Oroszországban? Moszkva szabotázsra gyanakszik

Hídrobbantások Oroszországban? Moszkva szabotázsra gyanakszik

Tovább olvasok
Az egyik legkegyetlenebb kivégzési módszer, amit valaha kitaláltak

Az egyik legkegyetlenebb kivégzési módszer, amit valaha kitaláltak

Tovább olvasok
Az egyik legnagyobb tömeges pusztulás, amely az élőlények 85 százalékát elpusztította

Az egyik legnagyobb tömeges pusztulás, amely az élőlények 85 százalékát elpusztította

Tovább olvasok
Így csempésznek drogokat tengeralattjárókon

Így csempésznek drogokat tengeralattjárókon

Tovább olvasok
Egy titkos küldetés, amely megrázta Európát

Egy titkos küldetés, amely megrázta Európát

Tovább olvasok
Egy lándzsával átszúrt gólya örökre megváltoztatta, mit gondolunk a madárvonulásról

Egy lándzsával átszúrt gólya örökre megváltoztatta, mit gondolunk a madárvonulásról

Tovább olvasok
Nyugat-Szahara: Marokkó autonómiatervét tartja a legéletképesebb megoldásnak az Egyesült Királyság

Nyugat-Szahara: Marokkó autonómiatervét tartja a legéletképesebb megoldásnak az Egyesült Királyság

Tovább olvasok
Hogyan építették piramisokat? Ezek a legvalószínűbb elméletek

Hogyan építették piramisokat? Ezek a legvalószínűbb elméletek

Tovább olvasok
Papír mindenáron: a Kádár-korszak újrahasznosító hadjárata

Papír mindenáron: a Kádár-korszak újrahasznosító hadjárata

Tovább olvasok
Átfogó fejlesztés indul a Balaton repülőterén: nemsokára utazhatunk nemzetközi járatokon

Átfogó fejlesztés indul a Balaton repülőterén: nemsokára utazhatunk nemzetközi járatokon

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4