• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Augusztus 20-ai programok Budapesten és vidéken: ingyenes koncertek, múzeumlátogatás és tűzijátékok

  • Trump-Putyin-Zelenszkij találkozó lehet Budapesten, ha Orbán támogatja az ukrán EU-tagságot?

György · 2025.03.30.
· Kult+Múlt

Az első villamos vasút — magyar siker világszinten

Knaód magyar mozdony

Fotó: Wikimedia Commons/Riesz József

A magyar vasúti járműgyártás fejlődését jól szemlélteti három meghatározó tény. Amikor 1846-ban elindult hazánkban a gőzvontatású vasút, még belga gyártású mozdonyokat használtak. Az első magyar gyártású gőzmozdony 1873-ban készült el, igaz, osztrák tervek alapján, de már ez is hatalmas eredmény volt a magyar ipar számára.

Alig telt el negyed évszázad, és a magyar ipar már olyan mozdonyt tudott előállítani, amilyet a világon sehol máshol nem gyártottak: a világ első nagyvasúti, nagyfeszültségű villamos vontatási rendszerét Budapesten fejlesztették és gyártották, 1902-ben pedig Olaszországban át is adták — írja a PestBuda.

Az olaszok kihívása és a magyar válasz

Az olasz kormány az észak-olaszországi Tellina völgyben 1897-ben döntött úgy, hogy a vasúti vontatást helyi vízenergiával előállított villamos energiával váltja ki, csökkentve ezzel a szénimportot. A probléma csupán az volt, hogy a szükséges villamos mozdonyok és a teljes rendszer ekkor még sehol a világban nem létezett. Ez nem csupán mozdonyok gyártásáról szólt, hanem egy komplett villamos vontatási rendszer kialakításáról, amely az áramtermelő berendezéseket, a villanymozdonyokat és a villamos motorkocsikat is magában foglalta.

Miért volt szükség új technológiára?

Bár a városokban ekkor már elektromos hajtású villamosok közlekedtek, és az Egyesült Államokban is volt példa villamos üzemű vasúti közlekedésre egy alagútban, ezek mind kisfeszültségű egyenáramú rendszerek voltak. Az olaszok viszont több mint 100 kilométer hosszú, meredek emelkedőkkel tűzdelt vasútvonal villamosítására készültek. Ehhez az addig alkalmazott egyenáramú megoldások nem voltak alkalmasak.

A Ganz és Kandó Kálmán szerepe

1898-ban pályázatot írtak ki a teljes vasútvonal villamosítására. E feladat megoldására azonban a világon egyedül a budapesti Ganz-gyár volt képes. Mechwart András, a Ganz vezérigazgatója korábban hazahívta a tehetséges villamosmérnököt, Kandó Kálmánt, aki már 1895-ben egy teljesen új rendszert javasolt: nagyfeszültségű, háromfázisú, váltakozó áramú technológiát. A Ganz próbapályát is épített Budapesten 1896-ban, ahol gyakorlati kísérletek során bizonyították az elmélet működőképességét.

Sikeres tárgyalások és történelmi megállapodás

1898 januárjában kezdődtek a tárgyalások a Ganz és az olasz vasúttársaság között. Bár az akkori technikai színvonal mellett a 3000 voltos váltóáramú rendszer rendkívül merész elképzelésnek tűnt, a fiatal magyar mérnök és a budapesti cég meggyőzte az olaszokat. Az 1898-as sikeres tárgyalásokat követően a Magyar Lloyd című lap már 1899. március 5-én hírt adott a megbízásról, amely szerint az olasz kormány engedélyezte a Lecco-Colico vonal villamosítását.

Az első villamos vasút átadása

Kandó Kálmán és a Ganz 1902-re befejezték a munkát, és 1902. szeptember 4-én átadták a világ első nagyvasúti, nagyfeszültségű villamos vontatási rendszerét. A magyar fejlesztésű Kandó-mozdonyok évtizedekig szolgáltak az olasz vasúton, és ezzel a magyar ipar egyedülálló eredményt ért el a vasúti közlekedés történetében.

Miért nem lett Budapest a világ villanymozdonygyártó központja?

Bár a történelmi siker után joggal várhattuk volna, hogy a Ganz gyár a világ vezető villanymozdony-gyártó központjává válik, ez sajnos nem következett be. Mechwart András 1899-es nyugdíjba vonulása után az új vezetés és a tulajdonos bankok nem látták meg a hatalmas lehetőséget, részben azért, mert az olasz üzlet anyagilag veszteséges volt. Ahelyett, hogy kihasználták volna a technológiai előnyt, nem folytatták a vasútvillamosítási üzletágat.

Kandó Kálmán külföldi munkássága és visszatérése

Kandó Kálmán Olaszországban folytatta munkáját, ahol 1915-ig élt és dolgozott. Hazatérése után kezdett újra foglalkozni a vasút villamosításával Budapesten, és ekkor is messze megelőzte a világot ötleteivel és fejlesztéseivel. A Ganz-gyár és Kandó Kálmán munkássága örökre beírta magát a vasúttörténet legfontosabb fejezetei közé.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Bibliai kertet találtak Jézus feltételezett sírhelyénél
Előkerült felvétel: így robbantották fel a Nemzeti Színházat

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Magyarország Olaszország vasút
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Mi lesz a Népligettel? Elkeserítő állapotok uralkodnak Budapest legnagyobb közparkjában

  • Két HÉV vonal teljes megújulása várható, az M2 metrót is bevonják

  • KÉPEK, VIDEÓ: Lenyűgöző tűzijátékkal ünnepelte Magyarország az államalapítást

  • A Fülöp-szigetektől Szombathelyig: vendégmunkások a magyar szolgáltató szektorban

  • Nagyvásárcsarnok: a vásárlók paradicsoma Budapest szívében

  • Új járatok Budapestről: brit és ír fapadosok küzdenek majd a magyar utasokért

Kapcsolódó cikkek

Jézus
2025.08.19.

Tudja, hogy Jézusnak milyen volt a vércsoportja – állítja egy szakértő


Olvasson tovább
Kálmán herceg szobra Gödöllőn
2025.08.18.

Ezt miért nem tanítják? Orosz államalakulat hős magyar királya küzdött Béla mellett Muhinál: Kálmán kalandos élete


Olvasson tovább
Hunyadi Mátyás moldvabányai csata moldávok
2025.08.17.

Súlyos sebesüléssel tért haza Hunyadi Mátyás: így zajlott a tragikus moldvabányai ütközet


Olvasson tovább
Jézus lelet
2025.08.17.

Jézus próféciája valóra válhatott a most előkerült, 2000 éves lelet alapján


Olvasson tovább

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Mi lesz a Népligettel? Elkeserítő állapotok uralkodnak Budapest legnagyobb közparkjában

Mi lesz a Népligettel? Elkeserítő állapotok uralkodnak Budapest legnagyobb közparkjában

Tovább olvasok
Két HÉV vonal teljes megújulása várható, az M2 metrót is bevonják

Két HÉV vonal teljes megújulása várható, az M2 metrót is bevonják

Tovább olvasok
KÉPEK, VIDEÓ: Lenyűgöző tűzijátékkal ünnepelte Magyarország az államalapítást

KÉPEK, VIDEÓ: Lenyűgöző tűzijátékkal ünnepelte Magyarország az államalapítást

Tovább olvasok
A Fülöp-szigetektől Szombathelyig: vendégmunkások a magyar szolgáltató szektorban

A Fülöp-szigetektől Szombathelyig: vendégmunkások a magyar szolgáltató szektorban

Tovább olvasok
Nagyvásárcsarnok: a vásárlók paradicsoma Budapest szívében

Nagyvásárcsarnok: a vásárlók paradicsoma Budapest szívében

Tovább olvasok
Új járatok Budapestről: brit és ír fapadosok küzdenek majd a magyar utasokért

Új járatok Budapestről: brit és ír fapadosok küzdenek majd a magyar utasokért

Tovább olvasok
Fantasztikus KÉPEKEN és VIDEÓN a látványos budapesti légi parádé a Duna fölött

Fantasztikus KÉPEKEN és VIDEÓN a látványos budapesti légi parádé a Duna fölött

Tovább olvasok
Elkezdődött az ünnep, Budapesten több helyen is olcsó a sör, bor, pálinka – KÉPEK

Elkezdődött az ünnep, Budapesten több helyen is olcsó a sör, bor, pálinka – KÉPEK

Tovább olvasok
Hidegfront közeledik záporokkal, elmossa a tűzijátékot? – Előrejelzés

Hidegfront közeledik záporokkal, elmossa a tűzijátékot? – Előrejelzés

Tovább olvasok
Augusztus 20-ai programok Budapesten és vidéken: ingyenes koncertek, múzeumlátogatás és tűzijátékok

Augusztus 20-ai programok Budapesten és vidéken: ingyenes koncertek, múzeumlátogatás és tűzijátékok

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4