• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Vendégszerző Vendégszerző · 2025.04.01.
· Külföld

Közép-Ázsia-Európai Unió: Egy stratégiai partnerség felé

2025. április 3–4-én Szamarkand ad otthont az Európai Unió és a közép-ázsiai országok első, magas szintű találkozójának. Ez a mérföldkőnek számító esemény új fejezetet nyit a régiók közötti kapcsolatokban, és a többoldalú együttműködés minőségileg új szintjét jelzi. Már maga az ilyen párbeszéd megszervezése is rávilágít az EU erős érdeklődésére a régióval való együttműködés fejlesztése iránt, valamint elkötelezettségére Közép-Ázsia államaival való partnerségi kapcsolatok erősítése tekintetében.

António Costa, az Európai Tanács elnöke az esemény előtt így fogalmazott:

„Káosz és széttöredezettség jellemzi világunkat, amelyben az EU egyetlen lehetséges megoldása az, hogy erősíti a béke és jólét érdekében létrejövő partnerségeket. A multipoláris világban aktívabb és célirányosabb szerepvállalásra van szükség. Az első EU–Közép-Ázsia csúcstalálkozó hozzájárul ahhoz, hogy erősítsük elkötelezettségeinket a béke, a stabilitás és a fenntartható fejlődés közös biztosítása érdekében.”

Hasonlóan jelentős Margarítisz Szkínász, az Európai Bizottság alelnökének nyilatkozata is:

„Az EU a jelenlegi geopolitikai turbulenciák közepette kiemelt figyelmet szentel Közép-Ázsiának. Miközben a világ egyre instabilabbá és bizonytalanabbá válik, Közép-Ázsia továbbra is a pozitív változások régiója. Együttműködésünk Közép-Ázsiával nem egyszeri esemény; hosszú távú távlatokban gondolkodunk.”

A szakértők rámutatnak, hogy az EU és Közép-Ázsia közötti együttműködés az elmúlt években egyre inkább tartós, rendszeres és kölcsönösen előnyös jelleget ölt.

A partnerség jogi és intézményi alapjainak kialakítása

Az új független államok megszületésétől kezdve (Közép-Ázsiában) az Európai Unió megkezdte a kétoldalú partnerségi kapcsolatok kiépítését velük. Meg kell jegyezni, hogy 1991-től az EU közép-ázsiai stratégiájának fejlődése több fontos szakaszon ment keresztül. Ezeket befolyásolták a nemzetközi kapcsolatok rendszerének változásai, az európai integráció (bővítés és mélyítés) dinamikája, valamint Közép-Ázsia szerepe a világpolitikában (energiakészletek, tranzit, humán erőforrások, geostratégiai elhelyezkedés).

Az első nagyszabású együttműködési program a TACIS (Technical Assistance to the Commonwealth of Independent States, 1991–2006) volt, amely támogatást nyújtott a régió országainak politikai és gazdasági reformok végrehajtásában, a piacgazdaságra való átállásban, valamint a jogállamiság megerősítésében. Összesen több mint 3000 projekt valósult meg, összesen több mint 7 milliárd euró értékben.

A TACIS egyik kulcsfontosságú eredménye a partnerségi és együttműködési megállapodások (Partnership and Cooperation Agreements) megkötése volt a közép-ázsiai országokkal.

Fontos megjegyezni, hogy az 1990-es években az EU politikáját Közép-Ázsiában kifejezetten az erőforrás-orientáltság határozta meg. Az EU elsősorban energiaforrások lelőhelyeként tekintett a régióra, és aktívan támogatta azokat a közlekedési és logisztikai projekteket (TRACECA), amelyek célja a szénhidrogének Európába történő szállításának biztosítása volt.

2001 után a hangsúly a biztonsági együttműködés felé tolódott el. A legfőbb prioritás a terrorizmus és az afganisztáni drogkereskedelem elleni küzdelem lett. Ebben az időszakban indult útjára a Közép-Ázsiai Határigazgatási Program (BOMCA), valamint a Kábítószer-prekurzor-ellenőrzési Program (CADAP).

A következő fontos mérföldkő a 2007-es első EU-stratégia elfogadása volt Közép-Ázsia vonatkozásában (a kelet-európai FÁK-országok számára külön program, az „Európai Szomszédságpolitika és Partnerség Eszköz” került kidolgozásra). Ez az időszak jelentette azt a fordulatot, amikor Közép-Ázsiát elkezdték egységes régióként kezelni. Létrejött egy mechanizmus is, amelynek keretében évente találkozhattak az EU és a közép-ázsiai országok külügyminiszterei.

A stratégia keretében számos projekt valósult meg – a regionális, környezetvédelmi és energetikai kezdeményezésektől a biztonsági, emberi jogi és jogállamisági projektekig. A szakértők azonban úgy vélik, hogy az első EU-stratégia nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, mivel túl általános volt, és számos hiányossággal rendelkezett, ami miatt nem keltett elegendő érdeklődést a közép-ázsiai országok részéről.

Ráadásul a dokumentumot többször módosították a hatékonyság növelése érdekében, ám az alkalmazott kezdeményezések és közös programok korlátozottak maradtak. Noha a stratégia eredetileg tíz évre készült, a felváltását szolgáló új programot végül csak tizenkét évvel később fogadták el.

Közép-Ázsia új dimenzióban

Az a szomszédsági és regionális együttműködési politika, amelyet Üzbegisztán Köztársasága Savkat Mirzijojev elnök vezetésével folytat, jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy az Európai Unió újragondolja közép-ázsiai stratégiáját.

Az közös erőfeszítések eredményeként teljesen új politikai légkör alakult ki Közép-Ázsiában. Néhány év leforgása alatt számos, évtizedek óta felhalmozódott probléma került rendezésre. Ennek következtében a régió a kölcsönösen előnyös együttműködés és a fenntartható fejlődés terévé válik.

Más szavakkal, Közép-Ázsia ma már nem pusztán egy híd Kelet és Nyugat között – ahogyan hagyományosan tekintettek rá –, hanem önálló szereplője a nemzetközi kapcsolatoknak.

Ebben a kontextusban különösen figyelemre méltó Josep Borrell akkori európai bizottsági alelnök kijelentése, amelyet a 2024 januárjában megrendezett EU–Közép-Ázsia Közlekedési Befektetői Fórumon tett:

„Közép-Ázsia korábban mintha valahol a senki földjén helyezkedett volna el, mára viszont a világ eseményeinek középpontjába került.”

A régió szerepéről alkotott megváltozott szemlélet az EU stratégiai megközelítésében is tükröződik. A korábban elért eredményekre építve az EU 2019-ben elfogadott új közép-ázsiai stratégiája a regionális együttműködés előmozdításának fő elvére támaszkodott. Ez a megközelítés áthatja a stratégia mind a 10 együttműködési területét (emberi jogok, demokratizálódás, oktatás, gazdasági fejlődés, energia, közlekedés, ökológia, vízgazdálkodás, interkulturális párbeszéd, regionális biztonság).

Ez a szemlélet tükröződik a stratégia szövegében használt új fogalmakban is, mint például a „connectivity” (összekapcsoltság erősítése), az „inclusivity” (a régió nyitottsága minden külső szereplő felé) és a „sustainability” (a kockázatok és fenyegetések megelőzésének képessége). Mindez teljes mértékben összhangban van a közép-ázsiai országok törekvéseivel.

Manapság a régió államai, a belső szükségletekre és a világban kialakuló geopolitikai helyzetre tekintettel, érdekeltek az európai befektetések, technológiák és innovációk bevonásában annak érdekében, hogy kezeljék a stabilitás és a fenntartható fejlődés biztosításának elsődleges feladatait – legyen szó a gazdaság, az ipar, az energetika, a közlekedés, a humán erőforrások vagy a klímaváltozás területéről.

Sokoldalú együttműködés

Az, hogy az Európai Unió egyre inkább elismeri és figyelembe veszi a közép-ázsiai országok érdekeit, jelentősen megerősítette a politikai, biztonsági, kereskedelmi, beruházási, valamint kulturális és humanitárius kapcsolatok sokoldalú együttműködését.

Különösen fontos a szabályozási-jogi keretrendszer folyamatos bővítése az EU és Közép-Ázsia közötti együttműködés terén. Brüsszel az utóbbi években öt közép-ázsiai állammal épít ki kapcsolatrendszert átfogó partnerségi és együttműködési megállapodások (Comprehensive Partnership and Cooperation Agreements, CPCA) révén. Eddig Kazahsztán és Kirgizisztán már aláírta ezeket a megállapodásokat. 2024 márciusában Türkmenisztán is aláírt egy jegyzőkönyvet a CPCA-hoz, Tádzsikisztán és Üzbegisztán pedig véglegesíti a dokumentum aláírását.

Az együttműködés fejlődéséhez új lendületet adott a 2023 októberében elfogadott Közös Menetrend (Joint Roadmap) az EU és Közép-Ázsia közötti kapcsolatok elmélyítéséről. Ez lefedi az együttműködés kulcsfontosságú területeit, beleértve a régiók közötti politikai párbeszédet, a kereskedelmi-gazdasági kapcsolatok bővítését, az energiafejlesztést, a klímasemleges gazdaság létrehozását és a közös biztonsági kérdések kezelését.

Az EU és a közép-ázsiai országok aktív politikai párbeszédet folytatnak a legmagasabb és magas szinteken. 2022 októberében Asztanában és 2023 júniusában Biskekben két vezetői találkozóra is sor került, amelyeken a felek áttekintették az együttműködés ígéretes területeit, és megerősítették elkötelezettségüket a széles körű partnerség további erősítése mellett.

Emellett több miniszteri szintű találkozó is lezajlott; legutóbb 2024. március 27-én, Asgabatban. Itt a felek megvitatták a közelgő EU–Közép-Ázsia csúcstalálkozó előkészületeit, valamint a jelenlegi geopolitikai helyzet régióra gyakorolt hatásait, a közlekedési és digitális összekapcsolhatóság fejlesztését, az energetikai, vízgazdálkodási, kereskedelmi, oktatási és tudományos együttműködést.

A politikai párbeszéd erősítése új lehetőségeket nyit a kereskedelmi és gazdasági kapcsolatok bővítésére, valamint az ipari együttműködés fejlesztésére. Az Európai Unió továbbra is a legnagyobb befektető Közép-Ázsiában, az elmúlt tíz évben a közvetlen külföldi beruházások több mint 40%-át biztosítva (több mint 100 milliárd euró). Az együttműködés kiterjed a legfontosabb ágazatokra, beleértve a gyógyszeripart, az építőipart, az energetikát és a mezőgazdaságot.

A stratégiai partnerség egyik kulcsfontosságú területe az ásványi anyagok kitermelése és feldolgozása. A kritikus fontosságú nyersanyagok beszerzési forrásainak diverzifikációja kontextusában a közép-ázsiai országok egyre jelentősebb szerepet töltenek be a világpiacon. A Kazahsztánnal (2022) és Üzbegisztánnal (2024) aláírt egyetértési megállapodások lehetővé teszik az európai vállalatok számára, hogy fokozzák együttműködésüket a régiós országokkal a csúcstechnológiai területeken.

Kiemelt jelentőségű a „Globális Kapu” (Global Gateway) stratégiának a közlekedési és logisztikai területen való megvalósítása. Közép-Ázsia egyre inkább Eurázsia kulcsfontosságú tranzitcsomópontjává válik, amelyben különösen nagy szerepet kap a Transzkaszpi Nemzetközi Útvonal.

A régió logisztikai potenciáljának fejlesztésére irányuló infrastrukturális projektek közül kiemelt fontosságú a Kína–Kirgizisztán–Üzbegisztán vasútvonal megépítése.

Új lendületet kapott az együttműködés a közép-ázsiai és az uniós országok első, 2024 januárjában Brüsszelben megrendezett befektetési és közlekedési fóruma eredményeinek köszönhetően. Az eseményen 10 milliárd eurós beruházást jelentettek be a Transzkaszpi Nemzetközi Közlekedési Útvonal korszerűsítésére, amely Ázsiát köti össze Európával.

Az EU-val való együttműködés másik fontos területe Közép-Ázsia digitális integrációja a világgazdaságba. 2025 márciusában – J. Siekela uniós biztos régióbeli látogatása során – útjára indították a TEI Digital Connectivity projektet, amelynek célja a műholdas kommunikáció fejlesztése, a szélessávú internet-hozzáférés bővítése, a digitális innovációk támogatása, valamint a kiberbiztonság erősítése. E kezdeményezések hozzájárulnak ahhoz, hogy a régió egy befogadóbb és fenntarthatóbb gazdasági modellt alakítson ki, és csökkentse a digitális szakadékot.

Az EU és Közép-Ázsia együttműködésének továbbra is fontos eleme a klímaváltozás elleni küzdelem és a fenntartható fejlődésre való áttérés. A fő kezdeményezések közé tartozik a „SECCA” projekt a „Team Europe” stratégia keretében, a CAWEP (Central Asia Water and Energy Program) és a „Green Central Asia”. E programok célja a vízkészletek hatékony kezelése, a környezetbarát energia fejlesztése és a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás elősegítése.

Stratégiai prioritások a jövőre nézve

Összességében elmondható, hogy a közép-ázsiai országok és az Európai Unió jelenlegi kapcsolatai mindkét fél erős együttműködési szándékát tükrözik. Az EU továbbra is nem csupán fontos kereskedelmi, gazdasági és befektetési partner a régió számára, hanem egyúttal meghatározó iránytű a fenntartható fejlődés, a digitális átalakulás és a környezetvédelem területén.

Nyilvánvaló, hogy a felek közötti átfogó párbeszéd létfontosságú eszközzé válik egy új együttműködési keret kialakításában. Ennek elmélyítése mindkét fél számára lehetővé teszi, hogy alkalmazkodjon a globális kihívásokhoz, és célzottabb, tartalmasabb együttműködési formákat dolgozzon ki olyan kiemelt területeken, mint az energetika, a digitalizáció, a biztonság vagy az infrastrukturális fejlesztések.

A fentiek fényében célszerű megfontolni néhány olyan javaslatot, amelyek hozzájárulhatnak a hosszú távú partnerség kialakításához.

Az EU számára:

  • Továbbra is szilárdan támogassa a regionális együttműködés erősítését célzó folyamatokat.
  • Alakítson ki rugalmas mechanizmusokat a közép-ázsiai országokkal való kapcsolattartásra, lehetővé téve, hogy az EU stratégiáját és politikáját a jelenkor elvárásaihoz igazítsa.
  • Összpontosítson olyan kiemelt együttműködési területekre, mint a közlekedés, az energetika, a klímaváltozás és a humán erőforrások fejlesztése, mivel ezek kulcsszerepet játszanak a régió hosszú távú fejlődésében.
  • Javítsa a partnerség intézményi és szabályozási alapjait, beleértve az átfogó partnerségi és együttműködési megállapodások aláírásának befejezését a régió összes országával, segítse elő csatlakozásukat a GSP+ rendszerhez, növelje a közép-ázsiai országok képviseletét az uniós intézményekben, és támogassa ezek fióktelepeinek megnyitását a régióban.

Közép-Ázsia számára:

  • Erősítse meg azt az elkötelezettséget, hogy maradéktalanul teljesíti az EU-val kötött együttműködés minden vállalását, és ezzel erősítse a régió megbízható stratégiai partnerként való megítélését.
  • Folytassa azt a politikát, amely a regionális együttműködés és a külső szereplőkkel folytatott konstruktív párbeszéd elmélyítésére irányul, ezáltal szilárdítva meg Közép-Ázsia státuszát mint a partnerség és a közös jólét régióját.
  • Támogassa az EU közép-ázsiai stratégiájának végrehajtását, mutatva a régió eltökéltségét az EU-val való együttműködés továbbfejlesztése mellett, lehetővé téve Brüsszel számára, hogy hatékonyabban tervezze meg intézkedéseit és priorizáljon.
  • Kezdeményezzen kulturális és humanitárius programokat, amelyek elősegítik a közvélemény diplomáciáját, erősítik a közép-ázsiai országok pozitív imázsát az EU-ban és fordítva.

Mindezek alapján a közelgő EU–Közép-Ázsia csúcstalálkozó Szamarkandban egyedülálló lehetőséget jelent, amely kétségkívül új lendületet ad a régiók közötti sokoldalú együttműködés fejlesztésének. Ezáltal a kapcsolatok nemcsak gazdasági téren bővülnek, hanem a stratégiailag fontos területekben is fokozott koordinációt eredményeznek, megalapozva egy hosszú távon fenntartható partnerséget.

vendégszerző: Bahtiyor Musztafajev, az Üzbegisztáni Köztársaság Elnöke melletti Stratégiai és Regionális Kutatások Intézetének igazgatóhelyettese

ez is érdekes lehet: Üzbegisztán, Kirgizisztán és Tádzsikisztán történelmi találkozón véglegesítették a határok kijelölését

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Európai Unió gazdaság PR Üzbegisztán
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Kísértetek a mélyben: A Budavári Labirintus sötét titkai

  • A világ leghosszabb folyójának titka, amely még ma is zavarba ejti a tudósokat

  • Kik voltak a történelem leghosszabb ideig regnáló pápái?

  • Majdnem leolvadt az orosz tengeralattjáró magja, mert elfelejtették befizetni a villanyszámlát

  • Az Új Üzbegisztán: A zöld fejlődés útja

  • A parazita, ami megeszi a nyelved, majd átveszi a helyét

Kapcsolódó cikkek

Oliy Majlis Akmal Saidov, Üzbegisztán
2025.05.18.

Az Új Üzbegisztán: A zöld fejlődés útja


Olvasson tovább
szíria
2025.05.18.

Szíria válsága… Vajon al-Sharaʿ Szíriát cseréli idegen harcosokra?


Olvasson tovább
Donald Trump Vlagyimir Putyin beszélgetés kézfogás
2025.05.17.

Donald Trump hétfőn telefonon tárgyal Putyinnal az ukrajnai háború befejezéséről


Olvasson tovább
Ausztria határgyilkosság magyar határ
2025.05.17.

Ausztria meghosszabbítja a határellenőrzést a magyar határnál


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Kísértetek a mélyben: A Budavári Labirintus sötét titkai

Kísértetek a mélyben: A Budavári Labirintus sötét titkai

Tovább olvasok
A világ leghosszabb folyójának titka, amely még ma is zavarba ejti a tudósokat

A világ leghosszabb folyójának titka, amely még ma is zavarba ejti a tudósokat

Tovább olvasok
Kik voltak a történelem leghosszabb ideig regnáló pápái?

Kik voltak a történelem leghosszabb ideig regnáló pápái?

Tovább olvasok
Majdnem leolvadt az orosz tengeralattjáró magja, mert elfelejtették befizetni a villanyszámlát

Majdnem leolvadt az orosz tengeralattjáró magja, mert elfelejtették befizetni a villanyszámlát

Tovább olvasok
Az Új Üzbegisztán: A zöld fejlődés útja

Az Új Üzbegisztán: A zöld fejlődés útja

Tovább olvasok
A parazita, ami megeszi a nyelved, majd átveszi a helyét

A parazita, ami megeszi a nyelved, majd átveszi a helyét

Tovább olvasok
A járvány, amely majdnem eltörölte az emberi civilizációt

A járvány, amely majdnem eltörölte az emberi civilizációt

Tovább olvasok
Románia Csernobilja, amely megmérgezte a Tiszát

Románia Csernobilja, amely megmérgezte a Tiszát

Tovább olvasok
Öt zseniális magyar feltaláló, akikről méltatlanul keveset beszélünk

Öt zseniális magyar feltaláló, akikről méltatlanul keveset beszélünk

Tovább olvasok
Kappadókiában jártunk: sziklába vájt keresztény nagyvárosok 60 méter mélységben

Kappadókiában jártunk: sziklába vájt keresztény nagyvárosok 60 méter mélységben

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4