• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Világgazdasági válság küszöbén? IMF szerint az államadósság elszabadult, Magyarország is bajban lehet

  • Októbertől csak ujjlenyomattal és arcfelismeréssel utazhatnak sok európai országba, Magyarországra is

György György · 2025.04.06.
· Kult+Múlt

45 éve jár a kék metró második szakasza – Így épült a 3-as vonal déli szárnya

2025-ben ünnepelhetjük a 3-as metróvonal Nagyvárad tér – Kőbánya-Kispest közötti szakaszának 45. évfordulóját. A 4,5 kilométernyinyi új vonal 1980. március 29-én nyílt meg, ezzel jelentős fejezet nyílt Budapest közlekedéstörténetében.

Míg az első földalatti, a Millenniumi Földalatti Vasút 1896-ban indult, a második vonalra (M2) 1970-ig kellett várni. A kék metró (M3) építése 1970-ben kezdődött, és az első szakasz (Deák tér – Nagyvárad tér) 1976. december 31-én készült el. A második szakasz, amely a déli irányban hosszabbította meg a vonalat, négy évvel később nyílt meg — írja PestBuda.

Az építkezés kihívásai

A munkálatok 1975 februárjában kezdődtek a Népliget és Határ út közötti szakaszon. A tervek szerint a vonalnak hat állomása lett volna, de végül csak négy épült meg:

  • Ecseri út
  • Pöttyös utca
  • Határ út
  • Kőbánya-Kispest

A Könyves Kálmán körút és a Népliget tervezett állomásai elmaradtak. Az építkezés során a legnagyobb kihívás a közművek átvezetése és a villamosvágányok áthelyezése volt. Az alagútfúrások 1977-ben kezdődtek, és az állomások szerkezetének kialakítása is ekkor indult.

1980: Az átadás napja

Az 1980. március 29-én tartott átadási ceremónián Szépvölgyi Zoltán, a Fővárosi Tanács elnöke mondott beszédet. A korabeli sajtó lelkesen írt az új metróról:

„A legfontosabb az indulás volt. Czégény Sándor ’pilóta’ vezényletével már utasokkal fut új vonalán a metró.”
(Hétfői Hírek, 1980)

Az újonnan átadott szakaszon piros ülések, fénycsövek és modern kocsik várták az utasokat. A Kőbánya-Kispest végállomás kialakításával a város délkeleti része is gyors kapcsolatot kapott a belvárossal.

Az állomások és aluljárók

A metróállomásokhoz kiterjedt aluljáró-rendszer épült:

  • A Könyves Kálmán körút melletti aluljáróban üzletek (virágbolt, könyvesbolt, telefonfülkék) nyíltak.
  • Az Ecseri úti állomás Y alakú aluljáróval készült, ami lehetővé tette az Üllői út alatti biztonságos átkelést.
  • A Határ úti állomás három vágánnyal és középperonnal épült, ami később a 4-es metróval való átszállást is megkönnyítette.

Mi történt ezután?

A 3-as metró tovább bővült:

  • 1981-ben a Deák tér – Lehel tér szakasz,
  • 1984-ben az Árpád hídig,
  • 1990-ben pedig Újpest-központig ért.

A 2017–2023 közötti felújítás után a vonal újabb évtizedekre készen áll. Jelenleg is szóba kerül a Káposztásmegyerig való meghosszabbítás, illetve a repülőtéri kiterjesztés lehetősége.

Egy élmény a múltból – mai szemmel

A 3-as metró ma is a legforgalmasabb vonalak egyike. Az 1980-ban átadott szakasz állomásai mára már műemléki védettséget kaptak, és a Pöttyös utcánál található Metky Ödön: Mama szobor is emlékeztet a korszakra.

Ha ma is utazunk ezen a vonalon, érdemes megemlékezni arról, hogy 45 éve nyílt meg ez a szakasz – és még mindig a jövő része.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Miért ferde a kereszt a Szent Koronán?
A Frigyládát találták meg egy titkos, meghökkentő CIA-dokumentum szerint

Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
Budapest közlekedés Magyarország tömegközlekedés vasút vasúti közlekedés

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Újabb több éves csúcsokat döntöget a forint, akár világbajnok is lehet

Újabb több éves csúcsokat döntöget a forint, akár világbajnok is lehet

Tovább olvasok
Új részletek derültek ki Putyin fő ellenfelének, Navalnijnak a haláláról, akinek budapesti emlékhelyét lerombolták

Új részletek derültek ki Putyin fő ellenfelének, Navalnijnak a haláláról, akinek budapesti emlékhelyét lerombolták

Tovább olvasok
A Titanic testvérhajója is szellemhajóvá vált a mélyben

A Titanic testvérhajója is szellemhajóvá vált a mélyben

Tovább olvasok
Titkos felmérés mutatta ki Orbánék előnyét: aggódhat Magyar Péter?

Titkos felmérés mutatta ki Orbánék előnyét: aggódhat Magyar Péter?

Tovább olvasok
„Most lopják el a futárok jövőjét!” – Budapesten tiltakoznak a futárok romló munkakörülmények miatt

„Most lopják el a futárok jövőjét!” – Budapesten tiltakoznak a futárok romló munkakörülmények miatt

Tovább olvasok
Sokkoló titok: a Habsburg-állkapocs igazi oka a betenyészet volt!

Sokkoló titok: a Habsburg-állkapocs igazi oka a betenyészet volt!

Tovább olvasok
Kitalálod, hogy Nyugat-Magyarországon melyik vármegyében van a legtöbb gyógyvízű termálkút és gyógyfürdő?

Kitalálod, hogy Nyugat-Magyarországon melyik vármegyében van a legtöbb gyógyvízű termálkút és gyógyfürdő?

Tovább olvasok
Világgazdasági válság küszöbén? IMF szerint az államadósság elszabadult, Magyarország is bajban lehet

Világgazdasági válság küszöbén? IMF szerint az államadósság elszabadult, Magyarország is bajban lehet

Tovább olvasok
Kína Izraelt a gázai támadások leállítására szólította fel, ENSZ szerint népirtás történt

Kína Izraelt a gázai támadások leállítására szólította fel, ENSZ szerint népirtás történt

Tovább olvasok
Figyelem, autósok! Élesedik a szupertraffipax Magyarországon

Figyelem, autósok! Élesedik a szupertraffipax Magyarországon

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4