2025-ben ünnepelhetjük a 3-as metróvonal Nagyvárad tér – Kőbánya-Kispest közötti szakaszának 45. évfordulóját. A 4,5 kilométernyinyi új vonal 1980. március 29-én nyílt meg, ezzel jelentős fejezet nyílt Budapest közlekedéstörténetében.
Míg az első földalatti, a Millenniumi Földalatti Vasút 1896-ban indult, a második vonalra (M2) 1970-ig kellett várni. A kék metró (M3) építése 1970-ben kezdődött, és az első szakasz (Deák tér – Nagyvárad tér) 1976. december 31-én készült el. A második szakasz, amely a déli irányban hosszabbította meg a vonalat, négy évvel később nyílt meg — írja PestBuda.
Az építkezés kihívásai
A munkálatok 1975 februárjában kezdődtek a Népliget és Határ út közötti szakaszon. A tervek szerint a vonalnak hat állomása lett volna, de végül csak négy épült meg:
- Ecseri út
- Pöttyös utca
- Határ út
- Kőbánya-Kispest
A Könyves Kálmán körút és a Népliget tervezett állomásai elmaradtak. Az építkezés során a legnagyobb kihívás a közművek átvezetése és a villamosvágányok áthelyezése volt. Az alagútfúrások 1977-ben kezdődtek, és az állomások szerkezetének kialakítása is ekkor indult.
1980: Az átadás napja
Az 1980. március 29-én tartott átadási ceremónián Szépvölgyi Zoltán, a Fővárosi Tanács elnöke mondott beszédet. A korabeli sajtó lelkesen írt az új metróról:
„A legfontosabb az indulás volt. Czégény Sándor ’pilóta’ vezényletével már utasokkal fut új vonalán a metró.”
(Hétfői Hírek, 1980)
Az újonnan átadott szakaszon piros ülések, fénycsövek és modern kocsik várták az utasokat. A Kőbánya-Kispest végállomás kialakításával a város délkeleti része is gyors kapcsolatot kapott a belvárossal.
Az állomások és aluljárók
A metróállomásokhoz kiterjedt aluljáró-rendszer épült:
- A Könyves Kálmán körút melletti aluljáróban üzletek (virágbolt, könyvesbolt, telefonfülkék) nyíltak.
- Az Ecseri úti állomás Y alakú aluljáróval készült, ami lehetővé tette az Üllői út alatti biztonságos átkelést.
- A Határ úti állomás három vágánnyal és középperonnal épült, ami később a 4-es metróval való átszállást is megkönnyítette.
Mi történt ezután?
A 3-as metró tovább bővült:
- 1981-ben a Deák tér – Lehel tér szakasz,
- 1984-ben az Árpád hídig,
- 1990-ben pedig Újpest-központig ért.
A 2017–2023 közötti felújítás után a vonal újabb évtizedekre készen áll. Jelenleg is szóba kerül a Káposztásmegyerig való meghosszabbítás, illetve a repülőtéri kiterjesztés lehetősége.
Egy élmény a múltból – mai szemmel
A 3-as metró ma is a legforgalmasabb vonalak egyike. Az 1980-ban átadott szakasz állomásai mára már műemléki védettséget kaptak, és a Pöttyös utcánál található Metky Ödön: Mama szobor is emlékeztet a korszakra.
Ha ma is utazunk ezen a vonalon, érdemes megemlékezni arról, hogy 45 éve nyílt meg ez a szakasz – és még mindig a jövő része.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
Miért ferde a kereszt a Szent Koronán?
A Frigyládát találták meg egy titkos, meghökkentő CIA-dokumentum szerint
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Egy kutatócsoport szerint egy, a húrelméletet alátámasztó bizonyítékot figyeltek meg
Ukrajna 15 ezer harci robotot fog bevetni Oroszország ellen
Látványtervek: Megújul Budapest egyik legcsúnyább köztere
Isaszegi csata újrajátszása: látványos hagyományőrző csatabemutató a Szoborhegynél – képek, videó
Tudtad? 3 ezer évvel ezelőttig sötét bőrünk volt, a legtöbb európai ősünk nem fehér volt
Váratlan bizonyítékot találhattak a Biblia egyik legismertebb történetére