• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2025.04.06.
· Kult+Múlt

45 éve jár a kék metró második szakasza – Így épült a 3-as vonal déli szárnya

2025-ben ünnepelhetjük a 3-as metróvonal Nagyvárad tér – Kőbánya-Kispest közötti szakaszának 45. évfordulóját. A 4,5 kilométernyinyi új vonal 1980. március 29-én nyílt meg, ezzel jelentős fejezet nyílt Budapest közlekedéstörténetében.

Míg az első földalatti, a Millenniumi Földalatti Vasút 1896-ban indult, a második vonalra (M2) 1970-ig kellett várni. A kék metró (M3) építése 1970-ben kezdődött, és az első szakasz (Deák tér – Nagyvárad tér) 1976. december 31-én készült el. A második szakasz, amely a déli irányban hosszabbította meg a vonalat, négy évvel később nyílt meg — írja PestBuda.

Az építkezés kihívásai

A munkálatok 1975 februárjában kezdődtek a Népliget és Határ út közötti szakaszon. A tervek szerint a vonalnak hat állomása lett volna, de végül csak négy épült meg:

  • Ecseri út
  • Pöttyös utca
  • Határ út
  • Kőbánya-Kispest

A Könyves Kálmán körút és a Népliget tervezett állomásai elmaradtak. Az építkezés során a legnagyobb kihívás a közművek átvezetése és a villamosvágányok áthelyezése volt. Az alagútfúrások 1977-ben kezdődtek, és az állomások szerkezetének kialakítása is ekkor indult.

1980: Az átadás napja

Az 1980. március 29-én tartott átadási ceremónián Szépvölgyi Zoltán, a Fővárosi Tanács elnöke mondott beszédet. A korabeli sajtó lelkesen írt az új metróról:

„A legfontosabb az indulás volt. Czégény Sándor ’pilóta’ vezényletével már utasokkal fut új vonalán a metró.”
(Hétfői Hírek, 1980)

Az újonnan átadott szakaszon piros ülések, fénycsövek és modern kocsik várták az utasokat. A Kőbánya-Kispest végállomás kialakításával a város délkeleti része is gyors kapcsolatot kapott a belvárossal.

Az állomások és aluljárók

A metróállomásokhoz kiterjedt aluljáró-rendszer épült:

  • A Könyves Kálmán körút melletti aluljáróban üzletek (virágbolt, könyvesbolt, telefonfülkék) nyíltak.
  • Az Ecseri úti állomás Y alakú aluljáróval készült, ami lehetővé tette az Üllői út alatti biztonságos átkelést.
  • A Határ úti állomás három vágánnyal és középperonnal épült, ami később a 4-es metróval való átszállást is megkönnyítette.

Mi történt ezután?

A 3-as metró tovább bővült:

  • 1981-ben a Deák tér – Lehel tér szakasz,
  • 1984-ben az Árpád hídig,
  • 1990-ben pedig Újpest-központig ért.

A 2017–2023 közötti felújítás után a vonal újabb évtizedekre készen áll. Jelenleg is szóba kerül a Káposztásmegyerig való meghosszabbítás, illetve a repülőtéri kiterjesztés lehetősége.

Egy élmény a múltból – mai szemmel

A 3-as metró ma is a legforgalmasabb vonalak egyike. Az 1980-ban átadott szakasz állomásai mára már műemléki védettséget kaptak, és a Pöttyös utcánál található Metky Ödön: Mama szobor is emlékeztet a korszakra.

Ha ma is utazunk ezen a vonalon, érdemes megemlékezni arról, hogy 45 éve nyílt meg ez a szakasz – és még mindig a jövő része.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Miért ferde a kereszt a Szent Koronán?
A Frigyládát találták meg egy titkos, meghökkentő CIA-dokumentum szerint

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest közlekedés Magyarország tömegközlekedés vasút vasúti közlekedés
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Nem múlt el a veszélyhelyzet a parajdi sóbánya körül

  • Trump arra bíztatta Oroszországot, hogy támadja meg a NATO-t

  • Egészen furcsa a Szaturnusz egyik legnagyobb holdja, amely törmeléket gyűjt egy másiktól

  • Leonardo da Vincinek 6, ma is élő rokona lehet egy új kutatás szerint

  • Lavrov szerint az oroszoknak nem lenne hasznuk a fegyverszünetből, így nem mennek bele

  • Hortobágyi vadlovak mentik meg a kazahsztáni sztyeppét

Kapcsolódó cikkek

Ligeti Miklós Anonymus szobor Budapest
2025.05.22.

Te ismered a budapesti Anonymus-szobor legendáit?


Olvasson tovább
hordó Tokaj bor
2025.05.22.

Tokaj: a borok királya és a királyok bora


Olvasson tovább
szarkofág
2025.05.22.

Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek


Olvasson tovább
Római Birodalom nyelv Forum Romanum római beton
2025.05.21.

Hogyan tart a római beton 2000 éve?


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Nem múlt el a veszélyhelyzet a parajdi sóbánya körül

Nem múlt el a veszélyhelyzet a parajdi sóbánya körül

Tovább olvasok
Trump arra bíztatta Oroszországot, hogy támadja meg a NATO-t

Trump arra bíztatta Oroszországot, hogy támadja meg a NATO-t

Tovább olvasok
Egészen furcsa a Szaturnusz egyik legnagyobb holdja, amely törmeléket gyűjt egy másiktól

Egészen furcsa a Szaturnusz egyik legnagyobb holdja, amely törmeléket gyűjt egy másiktól

Tovább olvasok
Leonardo da Vincinek 6, ma is élő rokona lehet egy új kutatás szerint

Leonardo da Vincinek 6, ma is élő rokona lehet egy új kutatás szerint

Tovább olvasok
Lavrov szerint az oroszoknak nem lenne hasznuk a fegyverszünetből, így nem mennek bele

Lavrov szerint az oroszoknak nem lenne hasznuk a fegyverszünetből, így nem mennek bele

Tovább olvasok
Hortobágyi vadlovak mentik meg a kazahsztáni sztyeppét

Hortobágyi vadlovak mentik meg a kazahsztáni sztyeppét

Tovább olvasok
Te ismered a budapesti Anonymus-szobor legendáit?

Te ismered a budapesti Anonymus-szobor legendáit?

Tovább olvasok
Felejtsd el Velencét és a Balatont: Itt érdemes nyaralni és ingatlant is venni

Felejtsd el Velencét és a Balatont: Itt érdemes nyaralni és ingatlant is venni

Tovább olvasok
Tokaj: a borok királya és a királyok bora

Tokaj: a borok királya és a királyok bora

Tovább olvasok
<b>Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek</b>

Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4