45 éve jár a kék metró második szakasza – Így épült a 3-as vonal déli szárnya

2025-ben ünnepelhetjük a 3-as metróvonal Nagyvárad tér – Kőbánya-Kispest közötti szakaszának 45. évfordulóját. A 4,5 kilométernyinyi új vonal 1980. március 29-én nyílt meg, ezzel jelentős fejezet nyílt Budapest közlekedéstörténetében.

Míg az első földalatti, a Millenniumi Földalatti Vasút 1896-ban indult, a második vonalra (M2) 1970-ig kellett várni. A kék metró (M3) építése 1970-ben kezdődött, és az első szakasz (Deák tér – Nagyvárad tér) 1976. december 31-én készült el. A második szakasz, amely a déli irányban hosszabbította meg a vonalat, négy évvel később nyílt meg — írja PestBuda.

Az építkezés kihívásai

A munkálatok 1975 februárjában kezdődtek a Népliget és Határ út közötti szakaszon. A tervek szerint a vonalnak hat állomása lett volna, de végül csak négy épült meg:

  • Ecseri út
  • Pöttyös utca
  • Határ út
  • Kőbánya-Kispest

A Könyves Kálmán körút és a Népliget tervezett állomásai elmaradtak. Az építkezés során a legnagyobb kihívás a közművek átvezetése és a villamosvágányok áthelyezése volt. Az alagútfúrások 1977-ben kezdődtek, és az állomások szerkezetének kialakítása is ekkor indult.

1980: Az átadás napja

Az 1980. március 29-én tartott átadási ceremónián Szépvölgyi Zoltán, a Fővárosi Tanács elnöke mondott beszédet. A korabeli sajtó lelkesen írt az új metróról:

„A legfontosabb az indulás volt. Czégény Sándor ’pilóta’ vezényletével már utasokkal fut új vonalán a metró.”
(Hétfői Hírek, 1980)

Az újonnan átadott szakaszon piros ülések, fénycsövek és modern kocsik várták az utasokat. A Kőbánya-Kispest végállomás kialakításával a város délkeleti része is gyors kapcsolatot kapott a belvárossal.

Az állomások és aluljárók

A metróállomásokhoz kiterjedt aluljáró-rendszer épült:

  • A Könyves Kálmán körút melletti aluljáróban üzletek (virágbolt, könyvesbolt, telefonfülkék) nyíltak.
  • Az Ecseri úti állomás Y alakú aluljáróval készült, ami lehetővé tette az Üllői út alatti biztonságos átkelést.
  • A Határ úti állomás három vágánnyal és középperonnal épült, ami később a 4-es metróval való átszállást is megkönnyítette.

Mi történt ezután?

A 3-as metró tovább bővült:

  • 1981-ben a Deák tér – Lehel tér szakasz,
  • 1984-ben az Árpád hídig,
  • 1990-ben pedig Újpest-központig ért.

A 2017–2023 közötti felújítás után a vonal újabb évtizedekre készen áll. Jelenleg is szóba kerül a Káposztásmegyerig való meghosszabbítás, illetve a repülőtéri kiterjesztés lehetősége.

Egy élmény a múltból – mai szemmel

A 3-as metró ma is a legforgalmasabb vonalak egyike. Az 1980-ban átadott szakasz állomásai mára már műemléki védettséget kaptak, és a Pöttyös utcánál található Metky Ödön: Mama szobor is emlékeztet a korszakra.

Ha ma is utazunk ezen a vonalon, érdemes megemlékezni arról, hogy 45 éve nyílt meg ez a szakasz – és még mindig a jövő része.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Miért ferde a kereszt a Szent Koronán?
A Frigyládát találták meg egy titkos, meghökkentő CIA-dokumentum szerint

Forrás: