2024. október 1-én az első autóbuszok áthaladtak a Lánchídon, és megindult a rendszeres buszközlekedés Budán. Bár ma már természetesnek tűnik, hogy a pesti és budai oldal között könnyedén közlekednek a járművek, a 20. század elején ez még komoly műszaki és infrastrukturális kihívást jelentett. A budai oldal meghódítása nem volt egyszerű: még a Lánchíd enyhe emelkedése is komoly akadályt jelentett az akkori technológiának.
Bár az autóbusz-közlekedés Budapesten 1921-ben újraindult az I. világháborút követően, eleinte kizárólag a pesti oldalra korlátozódott. A hídon való átkelést az akkori gyenge motorok, és a hidak struktúrája is akadályozta. A Lánchíd – amelynek pályája középen emelkedik – különösen problémásnak bizonyult. Még korábban is plusz lovakat kellett befogni a lóvasúthoz, hogy áthúzzák a járműveket a híd közepéig. Az 1920-as évek elején használt buszok teljesítménye még nem volt elegendő ehhez — írja a PestBuda.
Csak 1924 augusztusában került sor az első komoly próbára: két autóbusz hajtott fel egyszerre a Lánchídra, hogy teszteljék, kibírja-e a szerkezet a súlyukat, és egyáltalán elférnek-e egymás mellett. A korabeli lapok, mint az Ujság, drámaian számoltak be az eseményről – a híd „sírt és jajongott” az áthaladó buszok súlya alatt. A próbák sikeresek voltak, de kiderült: a pilonok alatt a járművek nem tudnak egyszerre közlekedni – az egyiknek meg kellett várnia a másikat.
A rendszeres járatok indulása és a budaiak csalódása
Végül 1924. szeptember 27-én indult meg az első rendszeres autóbuszjárat Budára, amely a Krisztina tér és a pesti oldalon a Vilmos császár út (ma Bajcsy-Zsilinszky út) között közlekedett. A budaiak azonban csalódottak voltak: a régi omnibuszok ugyanis a Városligetig jártak, az új járat viszont nem érte el a népszerű parkot. A Magyarország napilap cikkírója szerint az átszállás lehetősége „csak elméleti jog” maradt, mert az autóbuszok zsúfoltak voltak, az időveszteség pedig jelentős.
Technikai kihívások és a buszok típusa
Nem minden busz mehetett át a Lánchídon. Csak a benzinmotoros járművek voltak erre képesek, az akkoriban használt villamos hajtású emeletes buszok nem tudtak megbirkózni az emelkedővel. A hidat érő terhelésről Wolff Károly, a fővárosi törvényhatósági bizottság tagja 1926-ban már így fogalmazott:
„Valahányszor a parlamentbe megyek gyalog a Lánchídon és átrobog egy autóbusz az ő telegummijával, az egész hídtest elkezd remegni. Két ízben voltam tanuja, hogy a nagy lámpák az oszlopaikról lezuhantak.”
Egy korszak kezdete
A Lánchídon való átkelés és a budai buszjáratok megindítása fordulópontot jelentett Budapest tömegközlekedésének történetében. A száz évvel ezelőtti fejlesztések megnyitották az utat a modern közlekedés előtt, és ma már elképzelhetetlen lenne a főváros mindkét oldala közötti közvetlen kapcsolat nélkül.
A budai buszok története emlékeztet bennünket arra, hogy a fejlődés mindig küzdelmekkel, újításokkal és kitartással jár – és hogy még a „síró Lánchíd” is képes volt alkalmazkodni az új kor igényeihez.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
Közvetlen repülhetünk Budapestről Japánba?
Száz éve szigorították a reklámtáblákra vonatkozó szabályokat
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Ha minden jól megy, erre az egzotikus helyszínre repülhetünk majd rövidesen Budapestről
Akár 1000 fekete lyuk is lehet az otthonunkban egy elképesztő felfedezés szerint!
A MÁV a legnagyobb hőségben hagyta cserben az utasait
A halott pulzárok centiméteres „hegyeik” miatt bocsáthatnak ki rádióhullámokat
Meghökkentő: Gyermekek ellen elkövetett súlyos bűncselekmények rázták meg Magyarországot
Top 7 úticél, ahová jobban megéri vonattal utazni Budapestről, mint repülővel