Hatvanöt évvel ezelőtt, 1960 tavaszán a Malév történelmet írt, amikor megérkezett Ferihegyre az első Iljusin–18-as repülőgépe. A szovjet „óriásgép” új korszakot nyitott: a magyar légiközlekedés ezzel vált igazán nemzetközivé.
A korabeli sajtó kiemelten foglalkozott a Malév új szerzeményével. A beszámolók nemcsak az Il–18 műszaki előnyeit dicsőítették, hanem a Szovjetunió ipari teljesítményét is – ez akkoriban elvárás volt. Bár más gyártók szóba sem jöhettek a vasfüggöny mögött, az Il–18-as valóban modern, megbízható típusnak számított. A Figyelő 1960. április 12-én így ünnepelte:
„Az Sz. V. Iljusin professzor tervei alapján készült, világhírűvé vált IL–18 óriásgép a MALÉV gépállományának legújabb ékessége lett. A magyar légiközlekedés így világviszonylatban is az élvonalba lépett.” — írja a PestBuda.
Háromszor több utas, sokkal nagyobb hatótáv
A négy gázturbinás hajtóművel felszerelt Il–18-as 90-100 utast tudott szállítani, ami a korábbi Malév-gépekhez képest hatalmas ugrás volt. Ráadásul ezzel már nemcsak a közeli célállomások váltak elérhetővé: London, Amszterdam és Moszkva is könnyedén megközelíthetővé vált Budapestből. Az Il–18 a maga korában korszerűnek számított, és komolyan felvette a versenyt a nyugati típusokkal is.
Az első Il–18 Ferihegyen
Az első gép 1960. április 1-jén érkezett Budapestre – bár néhány forrás április 2-át jelöli meg. Az Esti Hírlap így számolt be róla április 2-án:
„Ma délután megérkezik a magyar légiforgalom első IL–18-as gépe. A Felszabadulás 15. évfordulójára kettős ünneppel készül a MALÉV: új repülőgépet és elismerést is kapnak a dolgozók.”
Az ünnepélyes átadásra is sor került: a gépet Kossa István miniszter adta át a légiforgalomnak.
Az első járat: irány Moszkva!
Bár eredetileg azt tervezték, hogy május elsején már forgalomba áll az Il–18, az első menetrend szerinti járatra végül május 25-én került sor. Az úti cél természetesen Moszkva volt. Az új típus rögtön bebizonyította, hogy képes hosszabb távokat is megbízhatóan teljesíteni, még ha kezdetben műszaki problémák is hátráltatták a működését.
Egy évtizedig utasszállító, majd teherszállító legenda
A Malév végül összesen nyolc Il–18-ast szerzett be, amelyek hamar a légitársaság gerincét alkották. A típus a ’60-as években a polgári repülés szimbólumává vált Magyarországon. Bár az 1970-es években a sugárhajtású gépek átvették a főszerepet, az Il–18-asok tehergép változatai még 1988-ig szállítottak árut Ferihegyről.
Sajnos a Malév több Il–18-ast is elveszített balesetekben, de a legelső, a HA-MOA lajstromjelű gép szerencsésen megmenekült, és ma is megtekinthető a Liszt Ferenc Repülőtér melletti Aeroparkban.
Az Il–18-as öröksége
Az Iljusin–18 nem csupán technikai fejlesztés volt, hanem szimbóluma is annak, hogy a magyar légiközlekedés képes volt nemzetközi szintre emelkedni. Akik repültek vele, szerették: stabil, „jóindulatú” repülőgépnek tartották. A magyar polgári repülés igazi nagykorúvá válása tehát összeforrt ennek a legendás típusnak az érkezésével.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
Elképesztő felfedezés: a Mars egykor idegen létformák otthona lehetett
Új színt fedeztek fel a kutatók
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Hogyan hódította meg a világot a burgonya?
A Jégmúmia, amely felfedte előttünk az őskor rejtelmeit
A legveszélyesebb drog a világon egy egyszerű virág
Békásmegyer négy kilométeres óriásháza: Százezer ember egy fedél alatt
Lehet, hogy az Antiküthérai szerkezet csak egy ókori kacat volt
A csimpánzok is szeretik az alkoholt és ez sokat elárul rólunk is