Megéri a volán mögé ülni? Ennyit keres egy taxis Budapesten
A budapesti taxisok keresete régóta élénk találgatások tárgyát képezi. Most azonban egy átfogó adatgyűjtésnek köszönhetően pontosabb képet kaphatunk arról, mennyit vihetnek haza havonta azok, akik becsületesen dolgoznak, és nem próbálják megkerülni a szabályokat. Bár a bruttó bevételek első ránézésre akár az egymillió forintot is meghaladhatják, a valós jövedelem ennél jóval szerényebb, ha minden kötelezettségüket teljesítik a sofőrök.
Sokan irigylik a taxisokat – hiszen kívülről nézve szabadon közlekednek a városban, emberekkel beszélgetnek, látszólag kötetlen munkaidőben dolgoznak. A valóság azonban sokkal árnyaltabb: jövedelmük erősen ingadozó, gyakran hosszú ideig kell várakozniuk fuvarra, és az igazán jövedelmező napokért éjszakai műszakokat is vállalniuk kell.
Az elmúlt egy évben a magyar taxis piac jelentős átalakuláson ment keresztül, új technológiai szereplők megjelenésével, díjemelésekkel és szabályozási változásokkal, amelyek mind a taxisok működésére és jövedelmi helyzetére hatással voltak. A vidéki terjeszkedés és a digitális szolgáltatások bővülése pedig a hagyományos taxis szolgáltatók alkalmazkodását is jelzi. 2024-ben az Uber hét év kihagyás után visszatért Budapestre, együttműködve a Főtaxival. Az Uber a helyi szabályoknak megfelelően, fix tarifákkal és sárga taxiként működik, így nem a díjak lenyomásával versenyez, hanem technológiai platformként, ami új utasforrást jelenthet a sofőröknek. A Bolt, mint app-alapú szolgáltató, továbbra is jelentős szereplő a budapesti piacon, versenyképes jutalékos rendszerével vonzza a sofőröket. A hagyományos taxis társaságok, például a Főtaxi, szintén erős pozícióban vannak, és a piacon a Bolt és a Főtaxi adja a bevételek felét. 2025 tavaszától a Főtaxi vidéki terjeszkedésbe kezdett, és Szolnokon is elérhetővé tette digitális alapú szolgáltatását, ezzel bővítve jelenlétét az országban.
Díjak változatlanok – emelési javaslatokat elutasítottak
A főváros és a taxis érdekképviseletek nemrég tárgyaltak a tarifaemelésről, ám a javaslatokat a városvezetés elutasította, így egyelőre maradnak a jelenlegi díjszabások:
-
1100 forint az alapdíj,
-
440 forint/km az útalapú díj,
-
110 forint/perc a várakozási díj.
A Telex beszámolója szerint a szabályokat betartó, adófizető taxisok egyre nehezebb helyzetben vannak. Költségeik folyamatosan nőnek, miközben a bevételek stagnálnak, sőt, a piaci túlkínálat és a sokszor engedély nélkül dolgozó versenytársak miatt akár csökkenhetnek is.
Kiadások, bevételek
Egy taxis, aki minden szabályt betart, jelentős költségekkel számolhat: fuvarszervezői díjak, autóbérlés, karbantartás, üzemanyag és adók egyaránt terhelik a bevételét. A Telex számításai szerint havi nettó 650 ezer forintos jövedelem eléréséhez körülbelül 250 óra munkára van szükség – ez 25 darab, egyenként 10 órás műszakot jelent. Bár napi 50–70 ezer forintos bruttó bevétel reális cél lehet, ebből a költségek levonása után jóval kevesebb marad. Vannak sofőrök, akik előre meghatározott napi célösszeg alapján dolgoznak, és csak akkor fejezik be a műszakot, ha ezt elérték – függetlenül attól, mennyi időt vesz igénybe.
Tömeg a piacon, limitált jövő?
A Telex forrásai szerint jelenleg 7500–8000 taxis rendelkezik hivatalos engedéllyel Budapesten. A szakma képviselői szeretnék, ha ezt a számot körülbelül 6500 főre korlátoznák, hogy enyhítsenek a piaci nyomáson, és javítsák a megélhetési feltételeket.
A Taxisok Érdekvédelmi Szervezete január 15-én tüntetést szervezett a Hősök terére – az Országos Taxis Szövetség támogatása nélkül –, amelyen mintegy 200 sofőr vett részt. A megmozdulás célja az volt, hogy felhívják a figyelmet arra: bár bruttó egymillió forintot is kereshetnek havonta, ebből alig marad meg valami. Elmondásuk szerint a gépjármű fenntartása, az üzemanyag és más költségek a bevételük akár 80 százalékát is felemészthetik.
Ahogy a mai napon írtuk, jelentős változások Ferihegyen: új szabályok, drágább parkolás a repülőtéren
Szintén nemrég írtunk arról, hogy drágul a parkolás Budapesten júniustól
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Luxus újratöltve: megnyílt Magyarország legnagyobb prémium spa szállodája Hévízen
Többet dolgozol, mint egy paraszt a középkorban? Meglepő válaszokat hoztak a kutatások
Tovább emelkedtek a magyar albérletárak, de van egy jó hírünk
Most nyílt meg Budapest új űrkiállítása – Ne maradj le a HUNIVERZUM élményről!
Jelentős változások Ferihegyen: új szabályok, drágább parkolás a repülőtéren
A kalandor, aki kém, pap és parlamenti képviselő is volt: Trebitsch Ignác története