Jól hangzik, de az ingyenes poggyászokról szóló új uniós szabályozás drágábbá teheti a fapados repülést
Az Európai Parlament közlekedési bizottsága nemrég megszavazta azt a szabályozási javaslatot, amely minden utas számára kötelezően ingyenessé tenné két kézipoggyász (egy kisebb személyes táska és egy nagyobb kézipoggyász) fedélzetre vitelét az Európai Unión belüli járatokon. A javaslat célja az egységesítés és a rejtett költségek visszaszorítása, ám a légitársaságok, különösen a fapados szolgáltatók, tiltakoznak a változtatás ellen.
Milyen poggyászt vihetnénk fel díjmentesen?
A tervezet szerint minden utas felvihetne egy legfeljebb 40x30x15 cm méretű személyes tárgyat, például táskát vagy laptopot, valamint egy nagyobb, legfeljebb 7 kg súlyú és 100 cm összméretű (szélesség + magasság + mélység) kézipoggyászt is a repülőgép fedélzetére Ez jelentős könnyítést jelentene azoknak az utazóknak, akik jelenleg csak külön díj ellenében vihetnek magukkal ilyen méretű bőröndöt, különösen a fapados járatokon.
A Ryanair már lépett, a Wizz Air ellenáll
A Ryanair már jelezte, hogy hamarosan növeli a jelenlegi, díjmentesen felvihető kézipoggyász méretét: 40x25x20 cm helyett 40x30x20 cm lesz az új limit. Ezzel szemben a Wizz Air határozottan tiltakozik a tervezet ellen. Az RTL Híradónak nyilatkozva a magyar fapados képviselőői azt mondták, az új szabály „megszüntetné a jelenlegi szabad kereskedelmet”, és szerintük milliók számára drágábbá tenné a repülést, mivel a poggyászdíjak kiesését a jegyárakba kellene beépíteni, még akkor is, ha valaki nem vinné fel a nagyobb csomagot.
Drágulás jöhet a fapados repülőjegyeknél
A fapados légitársaságok bevételeinek jelentős része származik a poggyászdíjakból. Ha ez a bevételi forrás megszűnik, a szakértők szerint a légitársaságok kénytelenek lesznek az alaptarifákat megemelni, hogy kompenzálják a kiesést. Varga G. Gábor repülési szakújságíró szerint ez a változás különösen a fapados modelleket érintheti érzékenyen, amelyek éppen az extrákra építik bevételüket, írja az Index.
Nemcsak a poggyászról szól a javaslat
A javaslat más utasvédelmi rendelkezéseket is tartalmaz. A 12 év alatti gyermekek a jövőben ingyenesen ülhetnek a kísérőjük mellé, és a mozgáskorlátozott utasok egy ingyenes kísérőt vihetnének magukkal. Emellett az őket segítő eszközök vagy állatok sérülése esetén kártérítési jogot is biztosítana a szabályozás.
Mikor léphet életbe?
A szabályozás egyelőre az Európai Parlament javaslata. Ahhoz, hogy életbe lépjen, az uniós tagállamok kormányainak is jóvá kell hagyniuk, így még kérdéses, mikor és milyen formában valósul meg. Az EP célja, hogy nyár végéig megszülessen a végső döntés.
Miért van szükség az egységesítésre?
Az Európai Parlament már évek óta sürgeti az egységes poggyászszabályokat, mivel a légitársaságok eltérő előírásai miatt az utasokat gyakran váratlan költségek érik, és nehéz összehasonlítani az árakat. A mostani javaslat a transzparenciát, a fogyasztóvédelmet és az utasok kiszámíthatóbb utazását kívánja biztosítani.
Érdemes elolvasni:
- A Ryanair hamarosan nagyobb poggyászokat is felenged ingyen a repülőire
- „Mélyrepülésben” a Wizz Air, ha ez így megy tovább, nem csak őket érinti majd
Kiemelt kép: depositphotos.com
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Jó hír az utazóknak: ismét bővül a budapesti reptér kínálata és egy régi, népszerű járat is visszatér
Hamarosan újranyithatnak a Hévízi-tó ikonikus fürdőépületei! – KÉPEK
Drágulás és roham várható a magyar lakáspiacon: érdemes most lépni?
Felcsalta debreceni lakásába, majd megerőszakolta a kiskorú lányt: kínai középvezető a gyanúsított
Mi van a Gízai Nagy Piramisban, ha nincs benne múmia?
Magyarország legnagyobb spirituális fesztiválja 30 éves – így ünnepel a Krisna-völgy