Brutális szigorítás jön: sokkal több autóst büntethet a rendőrség ezután
A magyar autósok 92,2 százaléka használ biztonsági övet a legfrissebb rendőrségi adatok szerint. Elsőre magas aránynak tűnhet, azonban az Európai Unió élmezőnyében a használat 96,5–99,2 százalék között mozog, így Magyarország még mindig elmarad a fejlettebb közlekedésbiztonságot képviselő országoktól. A probléma súlyát mutatja, hogy 2024-ben a személyi sérüléssel járó balesetek sérültjeinek 11 százaléka, az elhunytaknak pedig 21 százaléka nem csatolta be magát.
Sokan kibújnak a büntetés alól
Tavaly több mint 206 ezer közigazgatási bírságot szabtak ki a rendőrök a biztonsági öv használatának elmulasztása miatt, összesen mintegy 3,45 milliárd forint értékben. Ugyanakkor a kiszabott bírságok jelentős részét nem fizetik be a szabályszegők. Ennek oka, hogy az eljárások sokszor eredménytelenül zárulnak: az érintettek nem válaszolnak a hatósági megkeresésekre, vagy hozzátartozóra hivatkozva tagadják meg a sofőr megnevezését. A rendőrség elismerte, hogy mindössze az ügyek 20–25 százalékában tud tényleges szankciót alkalmazni.

Fotó: BKK/Nyirő Simon
Jogszabály-módosítás a szigorúbb fellépésért
A helyzet azonban hamarosan megváltozhat. A Vezess.hu beszámolója szerint július 5-én módosították a közlekedési törvényt, amely lehetővé teszi, hogy a biztonsági öv használatának elmulasztását (az autóbuszok egy részét kivéve) a jármű üzembentartójának objektív felelőssége alapján is szankcionálhassák. Ez azt jelenti, hogy bizonyító erejű felvétel esetén, például a VÉDA-kapuk kameráinak képe alapján, már nemcsak a sofőr, hanem az üzembentartó is bírságolható lesz, ha az autóban valaki nem használja az övet. Ha az üzembentartó igazolni tudja, hogy nem ő vezette a járművet, a bírság a tényleges sofőrt terheli, ellenkező esetben neki kell fizetnie.
A változtatás azonban még nem lépett teljes körűen hatályba, ehhez szükség van a kapcsolódó kormányrendelet módosítására is. Amint ez megtörténik, a rendőrség sokkal szélesebb körben tud majd fellépni a szabályszegőkkel szemben.
Hol mulasztják el leginkább az övhasználatot?
Az eddigi bírságadatokból kiderül, hogy a legtöbben lakott területen belül felejtik el bekapcsolni az övet: az összes szabálysértés 87 százaléka itt történt. Lakott területen kívül ez az arány 9 százalék, míg autópályán mindössze 4 százalék.

Fotó: depositphotos.com
A bírság mértéke jelenleg 20, 30 vagy 40 ezer forint attól függően, hogy a szabálysértést hol követik el. A rendőrség október második hetében országos ellenőrzést tart, amelynek központi eleme lesz a biztonsági öv használatának vizsgálata.
Az öv életet menthet
Bár sokak számára bosszantónak tűnhet a szigorítás, a számok önmagukért beszélnek: a biztonsági öv életet ment. A közúti halálesetek ötödét még mindig az okozza, hogy az érintett nem volt bekötve. A jogszabályváltozás célja egyértelmű: csökkenteni a baleseti áldozatok számát és közelebb kerülni az európai élmezőnyhöz közlekedésbiztonság terén.
Érdemes elolvasni: