• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Kanyó Ferenc Kanyó Ferenc · 2022.02.03.
· Kult+Múlt

Tíz évvel ezelőtt állt le a Malév – Íme a légitársaság története!

Tíz évvel ezelőtt jelentett csődöt a Malév. A vállalat gépei évtizedeken keresztül meghatározó részei voltak a magyar légtérnek és a magyar közlekedésnek. A sok évtizedes múlt sem jelentett menekvést a Malév számára. 2012. február 3-án földön maradtak a gépei és mára már szinte nyomtalanul eltűnt a vállalat összes tulajdona. A Malév sok évtizedes történelmét foglaltuk össze röviden.

Szovjet “baráti” kezdetek

A második világháború a magyar légiközlekedés számára tragikus következményekkel járt. Bár a Magyar Légiforgalmi Rt., amely összeolvadt az 1930-ban csődbe ment Aeroexpress Rt.-vel virágzó vállakozást épített fel, a háborús viszonyok között nem lehetett folytatni a működést. A társaság 1944-ben csődbe ment. Megmaradt gépeik a Magyar Néphadsereg tulajdonába kerültek.

Mivel a légiközlekedés egy jövedelmező üzletnek tűnt, ráadásul

a szétlőtt ország közlekedési infrastruktúrája még nem épült ki teljesen, a légiforgalom újraindítása indokoltnak tűnt.

1946. március 29-én alakult meg a Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt., rövidítve a Maszovlet, amely a Malév elődjének számít. Ekkor öt darab Li-2-es utasszállítót üzemeltettek, valamint a Magyar Postának öt darab Po-2-es taxigéppel végeztek küldeményszállítást.

A Maszovlet Li-2-es repülőgépe a budaörsi reptéren 1946-ban (Wikipédia)

A Maszovlet Li-2-es repülőgépe a budaörsi reptéren 1946-ban (Wikipédia)

Az első járatok a budaörsi reptérről 1946. október 15-én indult el Debrecenbe és Szombathelyre, de a hálózat hamarosan kibővült a szegedi és a győri járatokkal. Egy évvel később Miskolccal és Péccsel teremtődött meg az összeköttetés, majd Békéscsaba, Kaposvár, Nagykanizsa, Nyíregyháza és Zalaegerszeg következett. A budapesti járatok mellett Szeged és Pécs vagy Pécs és Kaposvár között is járt repülőjárat.

Az első külföldi járat Bukarestbe ment 1947-ben, de menetrend szerint Prága vált elérhetővé hamarabb. Nemsokára a keleti blokk szinte valamennyi fővárosába indított gépeket a társaság így Varsó, Berlin és Bukarest is fogadta a Maszovlet gépeit.

A Malév hazai kezekben

1954. november 25-én szerződés született, amelyben a magyar állam megvásárolta a szovjetek részesedését a vállalatban.

Ettől fogva lett a társaság Magyar Légiközlekedési Vállalat, röviden Malév.

A Malév megőrizte belföldi profilját, ám elindult a külföldi terjeszkedés is. 1956. június 5-én szállt le először a Malév gépe Bécsben. Az 1956-os forradalom megakasztotta a lendületes terjeszkedést, az országot elfoglaló szovjet csapatok ugyanis légtérzárat rendeltek el. Csak 1957 januárjában indulhatott el ismét a forgalom és csak a belföldi légiközlekedés. Először a Budapest-Miskolc-Debrecen járat indulhatott el, de ebben az évben kapcsolták be a hálózatba Zalaegerszeget is. Európán kívülre 1963-ban jutottak el a társaság gépei, amikor Kairóba indultak rendszeres járatok.

Egy Il-18-as Malév repülőgép a londoni Heathrow repülőtéren (Wikipédia)

Egy Il-18-as Malév repülőgép a londoni Heathrow repülőtéren (Wikipédia)

Ugyanebben az évben azonban nagy átalakulás is történt. A Malév lecserélte a régebbi gépeit Il-14-es kétmotoros gépekre. Ez azt jelentette, hogy a vidéki, füves repterek többé nem voltak alkalmasak a társaság gépeinek a fogadására. Csak a Budapest-Pécs és a Budapest-Debrecen járatok maradtak meg. De amikor az Il-14-eseket is lecserélte a társaság, az utolsó két belföldi járatot is törölte 1968-ban. A hivatalos megszüntetésre 1969. március 15-én került sor. Ettől fogva csak a nyereséges külföldi járatokra koncentrált a cég. (A belföldi jegyek nem voltak drágák, Debrecenbe például elsőosztályú vonatjeggyel eljutni 120 forint volt, míg a repülőjegy 140 forintba került).

1968 decemberétől kezdve jelentek meg a Malév flottájában a sugárhajtású repülőgépek. Először szovjet gyártmányú Tu-134-es gépek vásároltak, ami 1973-ban már Tu-154-es gépek követtek. A sugárhajtású járművek lehetővé tették távolabbi célpontok elérését is. 1988-ban a társaság egy Boeing 737-est is vásárolt, amellyel megkezdődött a szovjet géppark lecserélése. A Malév közismert szignáljának a zenéjét Presser Gábor szerezte.

A Malév a piac “viharaiban”

A rendszerváltás során az eladósodott magyar állam nem tudta tovább fedezni az állami vállalatok veszteségeit és a kilencvenes években közülük nagyon sokat privatizált. A Malév, miközben szükségessé vált a szovjet gyártmányú géppark lecserélése, a magyar állam számára stratégiailag fontos vállalat maradt, így a magánosítás és az állami tulajdonlás között lebegett a kilencvenes évektől kezdve. 1992 novemberében az Alitalia és egy olasz bank szerzett részesedést a cégben. 1997-ben azonban magyar bankok kivásárolták az olaszokat, majd 1999-től a céget az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. birtokolta 99%-os többséggel. 2007-ben aztán az orosz tulajdonosi hátterű AirBridge Zrt. orosz állami banki háttérrel érkezett befektetőként, ám 2010-ben a magyar állam ismét visszavásárolta a társaságot.

A politikának való erőteljes kitettség és a gyakori tulajdonosváltások nem tettek jót a társaságnak. 1990 és 2012 között tizenhat vezérigazgatója volt a cégnek, a hosszútávú stratégia pedig állandóan változott. Eleinte arra rendezkedtek be, hogy a hosszútávú járatok forgalma fog növekedni, viszont ehhez mindössze két gépet tartottak meg.

A veszteséget hitelfelvételekkel, állami támogatásokkal valamint a Malév tulajdonában lévő vagyon eladásával pótolták ki évről évre.

Bár voltak sikeresnek mondható akciók, például a flotta Boeing-737NG típusra történő cserélése, számos hosszútávon negatív döntést is hozott a cég. 2006-ban például eladta a londoni Heatrowra szóló fel-, és leszállási jogát, és a kisebb gatwicki repülőtérre szorult pont a Budapest-London viszonylat felpörgése előtt. A 2008-as gazdasági világválság majd a diszkont légitársaságok felemelkedése nehéz helyzetbe hozta a céget. 2009-ben az akkori kereskedelmi igazgató szorgalmazására a diszkontokkal versenyző jegyárakat kezdtek bevezetni, ám ez nem járt a légitársaság költségeinek az átgondolásával. Bár az egyik nagy problémán, az alacsony kihasználtságon sikerült valamelyest javítani, ez már nem mentette meg a céget.

A Malév első nem-szovjet repülőgépe, egy Boeing-737-200 (Wikipédia)

A Malév első nem-szovjet repülőgépe, egy Boeing-737-200 (Wikipédia)

2010-ben már egy kormány számára készült elemzés kimutatta, hogy az évi 10-20 milliárd forintos veszteség hosszútávon sem fordítható nyereségbe. Súlyosbította a helyzetet a hárommilliárd forintos hitelek után járó kamatteher is. A WizzAir, a Malév riválisa, vizsgálatot kezdeményezett az Európai Bizottságnál tiltott állami támogatás miatt.

2012 januárjában a Bizottság jogellenesnek minősítette a Malév támogatását.

Ezt követően a cég nem tartott már ki sokáig. 2012. február 3-án hajnalban a Malév gépeit lízingelő cég Tel-Avivban lefoglalta a társaság egyik ott tartózkodó gépét, miután nem kapta meg a lízingdíjat. Még aznap, 2012. február 6-án 6:00-ko a Malév felfüggesztette a repülési tevékenységét. Bár a vállalat felszámolása még évekig elhúzódott, a magyar nemzeti légitársaság története tíz évvel ezelőtt befejeződött.

 

A Malév 240-es járata a kifutón egy ismeretlen orosz reptéren (Wikipédia)
Érdemes elolvasni46 éve történt a Malév bejrúti légikatasztrófája
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
repülőtér történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • 2025-ben is forró nyárra számíthatunk: itt vannak a legfrissebb előrejelzések

  • Mi alapján nevezik el a budapesti utcákat?

  • Már az ókorban is használtak „gépfegyvereket”, és bizonyítékot is találhattak rá

  • Teljesen máshogy forog a Titan légköre, mint maga a hold

  • Idén is remek gyermeknapi programok várnak a Vasúttörténeti Parkban

  • Próbáltak menekülni, egymást ölelték, jajgattak, sírtak, de a Vezúv nem kegyelmezett: ma is láthatóak Herculaneum halottai az ókori város kikötőjében

Kapcsolódó cikkek

polybolos ókori gépfegyver
2025.05.24.

Már az ókorban is használtak „gépfegyvereket”, és bizonyítékot is találhattak rá


Olvasson tovább
fekete szarkofág Alexandria Egyiptom temetkezés nagy sándor
2025.05.23.

Ezt rejtette a furcsa, fekete egyiptomi szarkofág, amelyen még jelölés sem volt


Olvasson tovább
Piri reisz térképe Amerika lenyűgöző pontosság
2025.05.23.

Az Amerikáról készült első térkép annyira pontos volt, hogy a kutatókat is ledöbbentette


Olvasson tovább
Kereszténység furcsa sötét ereklyék koponya
2025.05.23.

Ezek a kereszténység legsötétebb ereklyéi


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
2025-ben is forró nyárra számíthatunk: itt vannak a legfrissebb előrejelzések

2025-ben is forró nyárra számíthatunk: itt vannak a legfrissebb előrejelzések

Tovább olvasok
Mi alapján nevezik el a budapesti utcákat?

Mi alapján nevezik el a budapesti utcákat?

Tovább olvasok
Már az ókorban is használtak „gépfegyvereket”, és bizonyítékot is találhattak rá

Már az ókorban is használtak „gépfegyvereket”, és bizonyítékot is találhattak rá

Tovább olvasok
Teljesen máshogy forog a Titan légköre, mint maga a hold

Teljesen máshogy forog a Titan légköre, mint maga a hold

Tovább olvasok
Idén is remek gyermeknapi programok várnak a Vasúttörténeti Parkban

Idén is remek gyermeknapi programok várnak a Vasúttörténeti Parkban

Tovább olvasok
Próbáltak menekülni, egymást ölelték, jajgattak, sírtak, de a Vezúv nem kegyelmezett: ma is láthatóak Herculaneum halottai az ókori város kikötőjében

Próbáltak menekülni, egymást ölelték, jajgattak, sírtak, de a Vezúv nem kegyelmezett: ma is láthatóak Herculaneum halottai az ókori város kikötőjében

Tovább olvasok
Magyarország harmada elsivatagosodhat egy új kutatás szerint

Magyarország harmada elsivatagosodhat egy új kutatás szerint

Tovább olvasok
Megnyílt Magyarország első 0–24-es, személyzet nélküli okosboltja

Megnyílt Magyarország első 0–24-es, személyzet nélküli okosboltja

Tovább olvasok
Egészen hihetetlenül néz ki egy vihar time-lapse felvétele a Nemzetközi Űrállomás fedélzetéről

Egészen hihetetlenül néz ki egy vihar time-lapse felvétele a Nemzetközi Űrállomás fedélzetéről

Tovább olvasok
Oroszország új nukleáris rakétákat fejleszt

Oroszország új nukleáris rakétákat fejleszt

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4