Elkészítették az első magyar kocsi másolatát, ami meghódította a világot
Ez a lóvontatta utazóalkalmatosság adta az alapját az utána következő összes könnyű és gyors guruló személyszállító eszköznek.
Az első kocsit Mátyás király idején, a XV. században készítették a Tatabányától néhány kilométerre fekvő Kocs községben. Létrejötte két okra vezethető vissza: megnövekedett az igény a kényelmes, mégis gyors utazásra és ez idő tájt lendült fel a postaszolgálat is.
A szekér alapján felépülő szerkezet a gondosan kiválasztott és precízen összedolgozott faanyagoknak köszönhetően kis súlyú, mégis rugalmas és strapabíró volt.
Mind a felépítmény, mind a kerekek kialakítása csökkentette a rázkódást, így a nehéz és lomha hintókkal ellentétben viszonylag kényelmes és egyúttal sebes utazást biztosított.
A kiváló konstrukció Európa-szerte nagyon hamar közkedveltté vált, a „kocsi” szó szinte az összes ország nyelvébe beépült. Ebből eredeztethető az angol coach, a német Kutsche, a katalán cotxe, a spanyol coche, az olasz cocchio, a flamand goetse, a lengyel kocz, a cseh kočár, a szlovák koč, kočiar, az ukrán коч, a szerb кочије, a szlovén kočíja és a svéd kusk.
Sőt, a Kaukázus környékén a könnyű szekeret „madzsar”-nak hívják.
Az idők során számtalan változata alakult ki, mint például a sima kétkerekű, két hosszú rúd és istráng segítségével egy ló után fogott taliga vagy (ha teherszállításra használták) kordé, a kétlovas, kétszemélyes, sétakocsikázásra használatos cséza vagy a nagy, fedett, ajtókkal ellátott bőrös kocsi.
Első hiteles ábrázolása 1568-ból származik, ez alapján építették meg a most bemutatott replikát, amit a Festetics-kastély hintómúzeumában állítottak ki.
Ezzel a járművel lehetővé vált, hogy mindössze 24 óra alatt megtegyék a Budapest-Bécs távolságot, ami abban az időben villámgyorsnak számított.
Magyarországon több helyen is gyönyörködhetük a középkori magyar ipar eme remekeiben. A keszthelyi mellett ellátogathatunk a Parádon található Czifra Istálló és Kocsimúzeumba is, ahol a lovak mellett a kocsi történetét is megismerhetjük és természetesen a szülőhelyén, Kocson is betérhetünk a Kocsi Múzeumba és autentikus körülmények között láthatjuk, hogy hogyan készültek a híres járművek, megtekinthetjük a korabeli szerszámokat, amiket játékos keretek között ki is próbálhatunk.
Érdemes elolvasniElőször állt forgalomba hidrogén-meghajtású autóbusz Magyarországon – képek
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Újra látható lesz a Budavári Palota északi szárnyán a Hungária szoborcsoport
Putyin szerint az ukrajnai háború globális méreteket ölthet
Megtalálták az eddigi legősibb ábécét, és 500 évvel régebbi, mint a korábbi rekordtartó
Űrhajó? Dehogy! Egy tanulmány szerint egy fejlett idegen civilizáció az egész csillagrendszerét terelheti
Létezett a természetben is nukleáris reaktor, és kevesebb, mint 2 milliárd éve még aktív volt
Eddig ismeretlen vulkánt fedeztek fel Magyarországon