Európát és Ázsiát köti össze a világ leghosszabb, vadonatúj függőhídja
Törökország elnöke, Dél-Korea miniszterelnöke és más tisztviselők márciusban avatták fel a Dardanellák-szoroson azt a hatalmas függőhidat, amely a kulcsfontosságú vízi út felett köti össze Európa és Ázsia partjait, tudósított az AP.
A tornyai közötti 2.023 méteres fesztávval az „1915-ös Canakkale-híd” a világ leghosszabb függőhídjává válik – mondta Recep Tayyip Erdogan török elnök.
Az óriás Gelibolu városa, amely Törökország északnyugati Canakkale tartományának európai oldalán található és az ázsiai oldalon lévő Lapseki között épült. A híd lehetővé teszi, hogy az utazók mindössze hat perc alatt átkeljenek a Dardanellákon – amely összeköti az Égei-tengert a Márvány-tengerrel –, szemben a korábbi másfél órás kompúttal – mondta az elnök.
„Törökország megelőzte Japánt, amely eddig a világ leghosszabb hídjával rendelkezett a középső fesztávolság tekintetében és megszerezte az első helyet” – mondta Erdogan az avatóünnepségen.
Az avatást éppen akkorra időzítették, hogy egybeessen Törökország első világháborús, a Dardanellákat támadó brit és francia flotta felett aratott haditengerészeti győzelmének 107. évfordulójával. A hadjárat kudarca a szerencsétlenül végzősött 1915-ös partraszálláshoz vezetett a Gallipoli-félszigeten, amelyben a Nagy-Britannia és Franciaország által képviselt szövetséges haderők, valamint Ausztrália és Új-Zéland csapatai vettek részt.
„Az 1915-ös Canakkale-híd a konfliktusokat maga mögött hagyja és híd lesz Kelet és Nyugat között, a béke és a jólét új korszakát indítja el” – mondta Kim Boo-kyum dél-koreai miniszterelnök az ünnepségen, utalva a Canakkale régió történelmi hátterére.
A török és dél-koreai vállalatok konzorciuma által épített híd a Törökország és Dél-Korea közötti kapcsolatokat is erősíti – mondta Kim.
Az „1915-ös Canakkale-híd” építése 2,5 milliárd euróba került, de Törökország évente 415 millió eurót takarít meg az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése révén – mondta Erdogan. Bejelentette továbbá, hogy a hídpénz 200 török líra (13,60 dollár) lesz.
Az építmény méretei számos szimbolikát hordoznak. A 2.023 méteres középső fesztáv a 2023-as év előtti tisztelgés, amikor is Törökország az Oszmán Birodalom összeomlása után a Török Köztársaság megalakulásának századik évfordulóját ünnepli – mondta Erdogan. A híd tornyainak magassága 318 méter, ami március 18-ára utal, amikor Törökország a gallipoli tengeri és szárazföldi csatákban elesett katonákra emlékezik.
Az első világháborús gallipoli hadjárat célja a Földközi-tengertől a Dardanellákon keresztül Isztambulig tartó haditengerészeti útvonal biztosítása volt, valamint az Oszmán Birodalom kivonása a háborúból.
Az 1915. április 25-i gallipoli partraszállás a heves, nyolc hónapig tartó véres harcok kezdetét jelentette. Körülbelül 44.000 szövetséges és 86.000 oszmán katona halt meg a térségben.
Érdemes elolvasniMegkapta az építési engedélyeket az új Közlekedési Múzeum
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Egy tokaji szálloda is bekerült Európa legjobbjai közé
Oroszország állatkerti állatokat adott Észak-Koreának a katonákért cserébe
Magyar származású hírességeket idéz meg egy lenyűgöző animációs kisfilm
Ismét adventi vonatokkal utazhatunk a bécsi és zágrábi karácsonyi vásárokra
Egy rabszolga előzhette meg Magellánékat a Föld megkerülésében
Ez a 2 centiméternél is kisebb fosszília lehet a hiányzó láncszem az evolúcióban