Pornóipar: így épül fel az ezermilliárdos biznisz
Nem meglepő módon a pornó az egyik legjövedelmezőbb szórakoztatási ágazat, évente dollármilliárdokat mozgat meg. A piac azonban annyira átalakult, hogy már az is kérdés, kinek a zsebébe folyik ez a jelentős bevétel.
Március 15-től látható a Netflixen a Tetőpont: A Pornhub története című dokumentum, amiben a szexmunkások, aktivisták és a pornóoldal egykori munkatársai szólalnak meg. Az előzetesben az is elhangzik, hogy a Pornhub tulajdonképpen ugyanazt csinálja, mint a Facebook: adatokat gyűjt. A téma kapcsán több lényeges kérdés is felmerül. Mekkora piaca is van valójában az online pornónak? Milyen az ágazat üzletmodellje? Hogy lehet pénzt keresni vele, ha ingyen tartalmak árasztják el az internetet? Kihez kerül a bevétel? Mi a titok? Cikkünkben ennek jártunk utána.
A Tetőpont: A Pornhub története című dokumentum előzetese
A modern pornográfia tulajdonképpen olyan drog, amiért nem kell feltétlenül kinyitnunk a pénztárcánkat. Az egykori exkluzív, fizetős szolgáltatásokat – videókazetták, DVD lemezek, magazinokban értékesített produktumok, előfizetések különböző oldalakra – a netkultúra fejlődése szinte ellehetetlenítette. Ma már rengeteg pornográf tartalom érhető el ingyenesen és legálisan. De miképp éri meg az ingyenes szolgáltatás? Kérdéssé vált az is, hogy az átalakuló szexiparban kinek a zsebébe kerül a pénz?
A pornográf világszintű bevétel 2006-ban 97,06 milliárd dollár volt az Internet familysafe.com szerint. Ebből körülbelül 13 milliárd dollárt tettek ki az Egyesült Államokban befolyó pénzek
– ez nagyobb szám, mint a vezető kábelcsatornák, az ABC, az NBC és a CBS összesített éves bevételei voltak. Érdekes adat, hogy 2006-ban az USA-ban a teljes szexfilmes bevételek alig több, mint 10 százaléka, 2,5 milliárd dollár származott az internetes pornográfiából. Azt, hogy ez az összeg valójában milyen méretű iparágat jelent, jól példázza egy összehasonlítás: 2009-ben a világ sportesemények piaca (az összes jegyértékesítési, média- és marketingbevétel) a nagy sportágak esetében 64 milliárd dollár volt. Ez a teljes bevétel , nem a nettó nyereség, ami kevesebb lenne. A pornó tehát hatalmas biznisznek számított az évezred első évtizedében. Az ingyenes tartalmak széleskörű elterjedése azonban igencsak megváltoztatta a számokat.
Az Absolute Markets Insights jelentése
a globális online pornópiacot 2021-ben 35,17 milliárd dollárra becsülte, és 15,12 százalékos növekedésére számítanak az előrejelzési időszakban.
A globális online pornópiac kulcsfontosságú szereplői a Hammy Media Limited, Larry Flynt Publications, MindGeek, Private Media Group, Vivid Entertainment és WGCZ Holdings.
A tanulmány szerint a pornófogyasztó közösség összetétele társadalmi trendeket és tendenciákat is kísér, mint például a technológia és az internet hozzáférhetőségének növekedése, sőt a világjárvány is sok mindent befolyásolt. Ezt támasztja alá az amerikai Netskope biztonsági cég által közzétett felmérés is, melyből kiderül, hogy a pornográf tartalmak fogyasztása 600 százalékkal nőtt 2020 első felében az előző év azonos időszakához képest.
Hol a pénz?
A pornó biznisz az internet előtt hasonlóan működött, mint a szórakoztatóipar más ágai: a nyomtatott magazinokból is lehetett keresni, a filmstúdiók pedig nagy pénzt kaszáltak VHS- és DVD-filmekkel, valamint fizetős szolgáltatások eladásával felnőtt kábelcsatornákon keresztül. Ezek a hagyományos tartalomgyártók sok pénzt hoztak, de amikor megjelent az internet, az egész üzleti modell megváltozott. A Youtube indulása után a videó feltöltési és megosztási modellt gyorsan utánozták pornós cégek, és megszülettek a különböző „tube” oldalak. Ma is ezek vonzzák a legnagyobb közönséget. A legnagyobb szereplő a MindGeek , amelynek ágai közé tartozik a Pornhub, a RedTube és a YouPorn is. De mi irányítja a pornóipart? A válasz talán nem meglepő: a reklámok. A webhelyek hatalmas forgalmat bonyolítanak le – mint például a Pornhub, amely 2019-ben 42 milliárd látogatót ért el –, a webhelyek pedig profitálhatnak a hirdetésekből.
Mint a Facebook
A National Center on Sexual Exploitation (Az USA-ban működő Országos Szexuális Kizsákmányolási Központ)
a következőképpen magyarázza el a MindGeek üzleti modelljét:
“A MindGeek két fő okból úgy helyezi el a Pornhubot, hogy ingyenes pornográfiát kínáljon. Az egyik ok az, hogy a MindGeek az ingyenes kínálat fogyasztóit fizetős előfizetések felé akarja terelni. De nem az előfizetési tranzakciók jelentik az igazi üzletet. A MindGeek a saját fejlesztésű algoritmusait arra használja, hogy a Pornhub ingyenes tartalmait több száz millió felhasználóhoz eljutassa, akik többségében visszajáró látogatók lesznek. A MindGeek pedig rögzíti és begyűjti adataikat. Ezeket az adatokat és a felhasználói profilalkotást a MindGeek pénzzé teszi, azzal, hogy testhezálló hirdetési lehetőségeket értékesít. Így hatalmas hirdetési bevételt tud szerezni azoktól a szolgáltatóktól, akik reklámcélokra fordítják a Pornhub hatalmas felhasználói áramlását.” – írják.
[hm_embed link=”https://hellomagyar.hu/2023/01/16/megdobbento-utemben-gyarapodott-a-leggazdagabbak-penztarcaja-az-elmult-evekben/” ][/hm_embed]
A „tube” pornó legnagyobb vesztesei pedig azok, akik a tartalmakat készítik. A különböző produkciós irodák jócskán megsínylik azt, hogy ingyen kell „bemutatóanyagot” szolgáltatniuk a nagy csatornáknak. Persze ezek többnyire részletek a teljes filmekből, de így is rengeteg előfizetőt veszítenek, mert a tartalmaik nagy részéhez befizetés nélkül is hozzá lehet jutni. Akinek a videói viszont nincsenek fent a piacvezető csatornák palettáján, azok tulajdonképp lehúzhatják a rolót.
2013-ban a leghíresebb hazai pornó producer, Kovács Kovi István is arról beszélt, hogy a megújult üzleti modell miatt a felnőtt filmes szcéna a világon mindenhol gondban van. Ennek a jelenségnek két okát nevezte meg: a pénztelenség miatt az emberek kevesebbet költenek a pornóra, a másik pedig az ingyenesen nézhető felnőtt tartalmak tömkelege az interneten.
– Ha nem változtatnak a helyzeten, lassan már egyáltalán nem éri meg vetkőzni és pornózni – mondta egy évtizede Kovács István a Blikknek.
Csak rajongóknak
A „tube” pornó piaci egyeduralma mellett egyre nagyobb teret nyer egy új platform, az OnlyFans, ami 2016-ban indult. Ez egy speciális közösségi oldal, ami lehetővé teszi a képek és videók feltöltéseket, üzenetek küldését. A csavar az, hogy a tartalmakat egy fal védi, így csak fizetés után válnak elérhetővé. A követők azért is fizethetnek, hogy a feltöltők csak nekik készítsenek tartalmat. Ennek a formának a segítségével online előadók generációja keresi a kenyerét: influenszerek, zenészek, fitneszoktatók, de főleg pornósztárok. Számos felnőttfilmes szórakoztató keres komoly pénzt úgy, hogy otthon, saját feltételeik szerint készítsenek videókat.
Ezzel a formával könnyebb a pornóból pénzt keresni, mint valaha. A tartalom feloldásához a felhasználók általában havi vagy éves díjat fizetnek. Az előfizetésből származó bevétel 80 százaléka az alkotóké marad, 20 százaléka pedig az OnlyFans-é. Az platform vezérigazgatója, Ami Gan 2022 októberében elmondta a workweek.com-nak, hogy a cég 2016-os alapítása óta 10 milliárd dollárt fizettek ki az alkotóknak, és a platformnak ma már több mint 2 millió alkotója van.
[hm_embed link=”https://hellomagyar.hu/2023/03/13/sakk-a-kiralyok-jateka-a-gyalogok-fizeteseert/” ][/hm_embed]
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Űrhajó? Dehogy! Egy tanulmány szerint egy fejlett idegen civilizáció az egész csillagrendszerét terelheti
Létezett a természetben is nukleáris reaktor, és kevesebb, mint 2 milliárd éve még aktív volt
Eddig ismeretlen vulkánt fedeztek fel Magyarországon
Elképesztő: a gízai nagy piramisnak nem 4, hanem 8 oldala van
3200 évvel ezelőtt több civilizáció is egyszerre, rejtélyes módon hullott szét
Melyik régiókban és területeken található a legtöbb építkezési munka ma Magyarországon?