• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Mayer Jácint Mayer Jácint · 2023.10.04.
· Utazás

Amire jogosan lehetnek büszkék a magyarok: az Ikarus buszok

Ikarus találkozó

Ikarus találkozó, Fotó: Mayer Jácint

Ikarus autóbuszok nemzetközi márkatalálkozóját tartották a hétvégén immáron ötödik alkalommal Ferihegyen, az Aeropark területén.

Faros dömping

Faros dömping, Fotó: Mayer Jácint

A mondabeli Ikarosz volt az első ember, aki a mitológia szerint repült. Személye megtestesítette a kíváncsiságot, az emberi nagyra törés vágyát, a félelem leküzdését és azt a gondolatot, hogy a találékonyság csodákra képes.

Ikarusok az Aeroparkban

Ikarusok az Aeroparkban, Fotó: Mayer Jácint

A rendezvényen Magyarországon túl, külföldi tulajdonban lévő 100-nál is több autóbusz, a magyar ipar remekművei képviseltették magukat. A távolsági, az elővárosi vonalakról, a helyi járatokról is jól ismert szereplőkön túl a közönség találkozhatott olyan egyedi, vagy kis példányszámban gyártott változatokkal, mint az emeletes Ikarus, az NDK kormánya által is használt konferenciabusz, az angol repülőtereken használt ritkaságok, egészségügyi ellátásra átalakított verzió, vagy a hajlott korú gyönyörűen felújított veteránok, a 30-as, 311-es, a 60-as, az 55-ös, 66-os faros, a 180-as, a 620-as, a 630-as, és az emeletesek.

Ikarus 556

Ikarus 556, Fotó: Mayer Jácint

A világ egykor volt egyik legnagyobb buszgyára nem rendelkezett olyan gyűjteménnyel, mely megőrizte volna gyártmányainak egy-egy darabját, és sajnos azóta sincs ilyen a magyarok büszkeségéből. Azonban a Közlekedési Múzeum, a közlekedési vállalatok, egykori sofőrök, szerelők, lelkes rajongók ritka alkalmakkor megmutatják a tulajdonukban lévő járműveket, melyeket mindig tekintélyes érdeklődés kísér. A járművekkel lehetőség adódik ilyenkor élménykirándulást tenni, vagy csak éppen felszállni és beszippantani a semmi máshoz nem hasonlítható levegőjét az Ikarusoknak. Magyarországon egyébként általánosságban jellemző a magyar ipar által gyártott járművek iránti hatalmas rajongás és tisztelet, legyenek azok mozdonyok, motorkerékpárok, vagy autóbuszok.

Ikarus 30

Ikarus 30, Fotó: Mayer Jácint

Az Ikarus szó az előző évszázad második felének egyik legsikeresebb magyar termékét és az azt gyártó vállalatot juttatja eszünkbe. 1949-ben az államosítással három cég összevonásából jött létre az Ikarus Karosszéria és Járműgyár, mely később a világ autóbuszgyártásának meghatározó szereplőjévé vált. A cég neve, azaz az Ikarus név az 55 férőhelyes MÁVAG Tr 5-ös típuson jelent meg először, de az első igazi Ikarus busz a kisebb, önhordó szerkezetű, 1950-ben gyártásba vett 30-as sorozat volt. Ennek végsebessége 78 km/h volt és az utasok Nejlonnak becézték, mivel nyáron a kabin a tetőhajlatba épített ablaksor miatt épp oly izzasztó volt, mint az akkoriban divatos nejloningek.

Ikarus 311

Ikarus 311, Fotó: Mayer Jácint

Az ’50-60-as évek ikonikus buszai még a 60-as, 31-es és 311-es példányok voltak, melyek szinte minden hazai közlekedési – és iparvállalat flottájában megtalálhatóak voltak. Az Ikarus legismertebb legendái között foglal helyet az 55/66-os, vagy ahogy a nép hívta, a „Faros”. Formaterve egyedülálló, valószínűleg a valaha épített legszebb buszok egyike volt, és 1973-ig maradt gyártásban. A korábbi orrmotoros autóbuszok a hely kihasználhatósága miatt nem voltak sikeresek, ezért a motort hátra tervezték, így az első ajtó a busz legelejére kerülhetett. Mivel a cél az volt, hogy a busz könnyen javítható legyen, ezért úgy lett kialakítva, hogy könnyen lehessen hozzáférni a hajtóműhöz.

Ikarus 55

Ikarus 55, Fotó: Mayer Jácint

Az Ikarus 60 autóbuszok továbbfejlesztett változataként gyártották 1958 és 1972 között a városi forgalomnak épített Ikarus 620 és a távolsági közlekedés céljára szerkesztett Ikarus 630 típusú, alvázas járműveket. Ez az új típus nem hozott látványos műszaki fejlesztést, inkább a növekvő utasforgalommal járó igényt elégítette ki.

Ikarus típusok egyben

Ikarus típusok, Fotó: Mayer Jácint

Közismert típusnak a számított egykor a fővárosi utcakép meghatározó járműve, a tetszetős vonalakkal rendelkező csuklós 180-as, melyek a nagyvárosi zsúfoltság kihívásait volt hivatva megoldani. A legnagyobb sikert, az Ikarus 200-as buszcsalád jelentette, amely a világ legnagyobb számban gyártott buszcsaládja volt. Évtizedekre meghatározta Magyarország és sok kelet-európai város utcaképét, komoly nemzetközi elismerést aratva, hiszen megközelítőleg 40 ország útjain lehetett találkozni vele. A gyár későbbi történetében megjelennek még a 300-as, 400-as, 500-as családok is.

424.247, Fotó: MJ
Érdemes elolvasniHatalmas vörös csillagok, de semmi diktatúra. MÁV retró

1964-től a KGST döntése alapján Magyarország szakosodhatott az autóbuszgyártásra. Az Ikarus gyáregységet hozott létre Székesfehérvárott, és motorgyártás indult Győrben. A hetvenes évek végére az Ikarusz 10 ezer darabos éves termelésével Európa legnagyobb gyártója lett, majd a ’80-as évek elejére a világ öt legnagyobb buszgyártója közé került, s mintegy 60 országban közlekedtek buszai. A legtöbb a Szovjetunióban és az NDK-ban, de gyártmányai eljutottak Afrikától Skandináviáig, az Egyesült Államoktól Kínáig.

Képgaléria

Retro Ikarus buszmegálló
Retro Ikarus buszmegálló, Fotó: Mayer Jácint
Rába műszaki mentő
Rába műszaki mentő, Fotó: Mayer Jácint
Pillanatkép
Pillanatkép, Fotó: Mayer Jácint

Li-2
Li-2, Fotó: Mayer Jácint
Farosok szemből
Farosok szemből, Fotó: Mayer Jácint
Büszke Ikarusok
Büszke Ikarusok, Fotó: Mayer Jácint

Buszmegálló sétabuszozáshoz
Buszmegálló sétabuszozáshoz, Fotó: Mayer Jácint
Az NDK-s flotta
Az NDK-s flotta, Fotó: Mayer Jácint

 

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest képgaléria utazási kalauz
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • A második világháborúban meghalt német katonák maradványait találták meg a Bécsi kapu téren

  • Végveszélyben a parajdi sóbánya? A víz már a turisztikai szintet is elérte

  • Ez a világ legrégebbi házi feladata

  • Majdnem kihalt az emberiség körülbelül egymillió évvel ezelőtt?

  • Porphüriosz története: Az óriásbálna, amely 50 évig terrorizálta Konstantinápolyt

  • Isaac Newton ekkorra jósolta a világvégét

Kapcsolódó cikkek

Egy gyors cigi
2025.05.28.

Megmérték, kirakták, berakták, mindenbe rakták – egész Pompeii tele van hímtagokkal


Olvasson tovább
Herculaneum csontvázai
2025.05.24.

Próbáltak menekülni, egymást ölelték, jajgattak, sírtak, de a Vezúv nem kegyelmezett: ma is láthatóak Herculaneum halottai az ókori város kikötőjében


Olvasson tovább
Nevsehir
2025.05.18.

Kappadókiában jártunk: sziklába vájt keresztény nagyvárosok 60 méter mélységben


Olvasson tovább
repülőtér Pécs-Pogány Universal Air Magyarország légitársaság
2025.05.16.

Egy népszerű légitársaság leállítja menetrend szerinti magyarországi járatait


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
A második világháborúban meghalt német katonák maradványait találták meg a Bécsi kapu téren

A második világháborúban meghalt német katonák maradványait találták meg a Bécsi kapu téren

Tovább olvasok
Végveszélyben a parajdi sóbánya? A víz már a turisztikai szintet is elérte

Végveszélyben a parajdi sóbánya? A víz már a turisztikai szintet is elérte

Tovább olvasok
Ez a világ legrégebbi házi feladata

Ez a világ legrégebbi házi feladata

Tovább olvasok
Majdnem kihalt az emberiség körülbelül egymillió évvel ezelőtt?

Majdnem kihalt az emberiség körülbelül egymillió évvel ezelőtt?

Tovább olvasok
Porphüriosz története: Az óriásbálna, amely 50 évig terrorizálta Konstantinápolyt

Porphüriosz története: Az óriásbálna, amely 50 évig terrorizálta Konstantinápolyt

Tovább olvasok
Isaac Newton ekkorra jósolta a világvégét

Isaac Newton ekkorra jósolta a világvégét

Tovább olvasok
Észak-Korea GDP-jének 5%-át is elvitte a hotel, amely a mai napig nem fogadott senkit

Észak-Korea GDP-jének 5%-át is elvitte a hotel, amely a mai napig nem fogadott senkit

Tovább olvasok
Így vált a Balaton a nemzet üdülőjévé

Így vált a Balaton a nemzet üdülőjévé

Tovább olvasok
Megmérték, kirakták, berakták, mindenbe rakták – egész Pompeii tele van hímtagokkal

Megmérték, kirakták, berakták, mindenbe rakták – egész Pompeii tele van hímtagokkal

Tovább olvasok
Az ENSZ Közigazgatási Fóruma: Lehetőség Üzbegisztán reformjainak bemutatására

Az ENSZ Közigazgatási Fóruma: Lehetőség Üzbegisztán reformjainak bemutatására

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4