Pénzügyi forradalom: A mesterséges intelligencia képességei fejlődnek, hamarosan a robotok felülmúlják az embereket
A pénzügyi szektorban zajló forradalom új fejezetéhez érkezett: a mesterséges intelligencia (AI) most már a számolás és adatelemzés terén is kiemelkedő fejlődést mutat. Az iparág szakértői szerint a közeljövőben a robotok képesek lesznek felülmúlni a szakembereket, ami jelentős hatással lehet a pénzügyi döntéshozatalra és a szolgáltatásokra.
Az AI rendszerek nemcsak gyorsabbak, hanem egyre pontosabbak is, mivel folyamatosan tanulnak a meglévő adatokból. Az automatizált algoritmusok és a gépi tanulás lehetőségei révén a pénzügyi elemzők és tanácsadók munkáját a technológia forradalmasítja, új kihívások elé állítva őket.
A jövőben a mesterséges intelligencia nem csupán a számítási feladatok elvégzésére lesz képes, hanem a komplex pénzügyi problémák megoldásában is szerepet játszik majd. Ahogy az AI rendszerek fejlődnek, úgy a pénzügyi szolgáltatások átalakulásával egy új korszak küszöbén állunk.
A Portfolio Future of Finance rendezvényének első szekciójában a jövő pénzügyeiről és a mesterséges intelligencia szerepéről esett szó.
Victor Tamás Máté, a Hold Alapkezelő partnere, előadásában hangsúlyozta, hogy egy nagy pénzintézet nem engedheti meg magának, hogy ügyfelei számára szabadon beszélő mesterséges intelligenciát biztosítson. Ugyanakkor az AI alkalmazása az algoritmikus kereskedés terén, ahol másodpercek töredéke alatt kell döntéseket hozni, jól működik. E területen azonban továbbra is felmerülnek kihívások, például az, hogy a tőzsde egy valós piac, nem egy folyamatos, állandó árfolyam.
A nyelvi modellek most számolni tanulnak, ennek éljük jelenleg a forradalmát.
A hosszú távú befektetési döntéshozatalhoz még mindig korlátozott mennyiségű adat áll rendelkezésre ahhoz, hogy a mesterséges intelligencia érdemi következtetéseket vonhasson le. Ráadásul számos ritka esemény van, amelyek teljesen felülírhatják az AI által használt adatbázisokat. Ugyanakkor az AI képes távoli összefüggések felfedezésére, és mindezt sokkal alacsonyabb költségek mellett végzi, mint az emberi munkaerő.
A személyre szabott tanácsadás terén a szakértő rámutatott, hogy a kulcs az AI számára a felhasználó teljes körű ismerete lesz. Ez pedig a nagy technológiai cégek területén mozog, így sok sikert kívánt a banki mesterséges intelligencia fejlesztésekhez.
A Jövő Pénzügyei Mesterséges Intelligenciával és Anélkül
Az előadást követő kerekasztal-beszélgetésen Sebők András (McKinsey) az EU pénzügyi szektorának versenyképességéről beszélt. Kiemelte, hogy az EU legnagyobb hátránya a piaci fragmentáltság. A pénzügyi piacok összértéke körülbelül 20 ezer milliárd dollár az Egyesült Államokban, Kínában és az EU-ban, de míg az amerikai és kínai piacok sokkal dinamikusabbak, az EU piacának szabályozottsága és töredezettsége jelentős hátrányt jelent.
A szakértő hangsúlyozta, hogy a lemaradásunkon nehéz változtatni. Tavaly decemberben az Európai Bizottság döntése értelmében 1,2 milliárd eurót kívánnak elkölteni a felhő- és edge computing területére, ami azonban mindössze 4 százaléka az Amazon 2022-es teljes hasonló befektetésének.
Sebők szerint a befektetési szolgáltatásokban a bizalom kulcsfontosságú, hiszen a döntéseinket leginkább az alapján hozzuk meg, hogy kiben bízunk, és milyen eredményeket értek el a múltban. Nagy kérdés, hogy mikor érkezik el az a pillanat, amikor egy tapasztalt emberi szakértő, akinek tudása véges, már nem tudja felülmúlni egy széleskörű szakértelemmel feltanított AI döntéshozó teljesítményét.
Vízkeleti Sándor (Amundi Alapkezelő, BAMOSZ) szerint a mesterséges intelligencia szerepe a pénzügyekben elsősorban a költségek csökkentésére korlátozódik. Az Amundinál például rendszeresen több mint 100 ezer jelentést és dokumentumot kell előállítaniuk, ezt a feladatot AI segítségével központosították. A rendszert magyar nyelvre kellett optimalizálniuk, amihez szótárat készítettek; mostanra a fordítógép már jól beszél. Ennek köszönhetően néhány száz alkalmazott munkáját tudták kiváltani vagy segíteni.
A bankok jelenleg nehéz helyzetben vannak, hiszen az ügyfelek digitális csatornákon keresztül szeretnék kezelni befektetéseiket, ezért folyamatosan zajlanak a fejlesztések. A passzív befektetési termékek dinamikusan növekednek, és ezek kezelését szinte teljes mértékben algoritmusok végzik, amelyek általában valamilyen indexet követnek.
Az Amundi hosszú távú tervei között szerepel, hogy a klasszikus befektetési alapok átalakulnak, és csak passzív, valamint aktív ETF-ek maradnak.
A személyes tanácsadást kizárólag azok az ügyfelek fogják kapni, akik jelentős vagyonnal rendelkeznek és komplex portfóliókezelési problémákat igényelnek. A szakember véleménye szerint a banki rendszerekben jelenleg még gyengén teljesítő chatbotok a jövőben felülmúlhatják az emberi tanácsadókat, ami hozzájárulhat a bizalom erősödéséhez.
Rab Árpád (NKE EJKK ITKI, NMHH) úgy látja, hogy az elmúlt 3-4 év gyors változásaira kevés szektor reagált megfelelően, leginkább a jogi és pénzügyi. Az AI legnagyobb kihívása, hogy hogyan lehet még gyorsabban és hatékonyabban pénzt keresni, azonban sok múlik a bizalmon. A jövőben a bankok digitális térben betöltött bizalmi szerepe kulcsfontosságú lesz. Rab úgy véli, hogy a bankok az AI rendszerek segítségével más életpályákra is kiterjeszthetik tevékenységüket, hogy bizalmat építsenek az ügyfelek között.
Az AI azt a benyomást kelti, hogy minden kiszámítható, de a valóság ennél bonyolultabb. A bankok tudják, mikor szükséges az emberi tanácsadás; ez a kapcsolódás sok szempontból megnyilvánul. A hatékony tudás mellett az emberi bölcsesség is elengedhetetlen. Az MI egy olyan technológia, amely kiegészíti és fokozza a meglévő képességeinket. Minden technológia növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket, és az AI esetében ez különösen igaz: a lemaradók még inkább hátrányba kerülnek, míg az élen járók előnyösebb helyzetbe kerülnek – tette hozzá.
Szabados Levente (Neuron Solutions) véleménye szerint a bankok sok elemzői feladatot az ügyfelekre hárítottak, de ma már a mesterséges intelligencia is képes ezeket a munkákat elvégezni helyettünk. Kulcsfontosságú kérdés, hogy a személyi asszisztens funkció hogyan fog együttműködni a banki ügyintézéssel. Emellett fontos tudni, hogy a banki adataink hogyan juthatnak el egy AI-alapú személyi asszisztenshez vagy a banki AI bothoz.
A következő fél évben azt kell eldöntenünk, hogy egy AI-megoldás elegendően megbízható-e ahhoz, hogy ügyfélnek ajánlhassuk. Jelenleg úgy tűnik, hogy néhány szolgáltató monopolhelyzetbe kerül, és ők fogják kínálni a legjobb AI-szolgáltatásokat. Ez már történelem során is előfordult; korábban azt hittük, hogy a Windows operációs rendszer minden eszközön elterjedt lesz, de ma már nem ez a helyzet a mobileszközökön és szervereken.
Szabados Levente szerint vannak olyan kezdeményezések, amelyek segíthetnek a piac demokratizálásában, és bízhatunk a mindenki számára hozzáférhető open source megoldásokban.
Tiszai Attila (Morgan Stanley) kifejtette, hogy a mesterséges intelligencia már jelen van a pénzügyi szektorban, és a Morgan Stanley is alkalmazza ezt a technológiát. Az OpenAI-jal közösen kifejlesztettek egy, belső adatokon alapuló GPT megoldást, amelyet kifejezetten belső használatra terveztek. Ezek a megoldások megkönnyítik a befektetési tanácsadók munkáját, például lehetővé teszik számukra, hogy személyre szabott e-maileket küldjenek ügyfeleiknek. Fontos megjegyezni, hogy a rendszer nem férhet hozzá ügyféladatokhoz. A GPT megoldás saját információkon történő tanítása is elengedhetetlen volt, mivel így biztosak lehetnek abban, hogy a tárolt adatok pontosak, amit több százezer dokumentum ellenőrzésével igazoltak.
Tiszai hozzátette, hogy a pénzügyi szektor bizalmi együttműködésre épül, és az AI jelenleg nem képes bizalmi kapcsolatot kialakítani egy ügyféllel, így az emberi részvétel továbbra is elengedhetetlen. A pozitív változások között említette, hogy az AI fejlődése révén olyan befektetési tanácsok válhatnak elérhetővé az átlagemberek számára, amelyek eddig nem álltak rendelkezésre, ami növelheti a pénzügyi inkluzivitást.
Vendégszerző: Kármán Brigitta
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Egy tokaji szálloda is bekerült Európa legjobbjai közé
Oroszország állatkerti állatokat adott Észak-Koreának a katonákért cserébe
Magyar származású hírességeket idéz meg egy lenyűgöző animációs kisfilm
Ismét adventi vonatokkal utazhatunk a bécsi és zágrábi karácsonyi vásárokra
Egy rabszolga előzhette meg Magellánékat a Föld megkerülésében
Ez a 2 centiméternél is kisebb fosszília lehet a hiányzó láncszem az evolúcióban