Messerschmitt vadászgép maradványait emelték ki a földből Vámosszabadi közelében
Egy Messerschmitt ME-109-es német katonai repülőgép roncsdarabjait emelték ki a földből Vámosszabadi közelében.
Magó Károly zászlós, az MH Kiss József 86. Helikopterdandár hadtörténésze és egyben a Magyar Roncskutató Egyesület elnöke elmondta, hogy a roncs legértékesebb része Daimler-Benz 605-ös típusú motor, amelyet három és fél méter mélyről ástak ki.
A csütörtöki sajtótájékoztatón azt is megosztotta, hogy Alasztics Ervin helytörténeti kutató kereste meg azzal, hogy vélhetően beazonosította az 1944. december 6-án lezuhant gép helyét. A területet magnetométerrel vizsgálták meg, amely kimutatta, hogy a gép motorja a földben van.
Az október 14-én indult a tervszerű kutatás, amely az igen magas talajvízszint és a laza talajszerkezet miatt leletmentésbe torkolt. Magó kiemelte, hogy végül nem kihúzták, hanem egy markoló segítségével kiemelték a motort és a roncs darabjait. A mocsaras, iszapos talaj jól konzerválta a motort, de egyes részei, mint az áttételház vagy a szelepfedelek korrodáltak a földben, azonban összességében a motor jó állapotnak örvend.

Egy Messerschmitt Me 109-es vadászrepülőgép fotója 1943-ból. German Federal Archives
A feltárás során a repülőgép szerkezetének különböző elemeit is kiemelték, például az üzemanyagtartály egy darabját, fegyverzetet és kettétört futóműdarabot. A sérülésekből egyértelműen kikövetkeztethető, hogy a gép nagy erővel csapódott a földbe. A roncsdarabokat először Vámosszabadiban állítják ki, majd átszállítják Szolnokra, a központi gyűjteménybe.
Arasztics Ervin szerint 1944. december 6-án reggel 31 darab amerikai gyártmányú B 24-es nehézbombázó szállt fel a dél-olaszországi Pantelleria légitámaszpontról azzal a céllal, hogy a pozsonyi rendező-pályaudvart bombázza, a felhős idő miatt azonban Dévényújfalu vasúti pályáját támadták.
A gépek összesen 61 tonnányi bombát dobtak le, majd miután visszaindultak, a Felvidékről felszálló 15-20 darab Messerschmitt ME-109 típusú vadászgép megtámadta a köteléket, és négy darab bombázót lőtt ki. A légi ütközetben három Messerschmitt is lezuhant, kettő szlovák területre, egy pedig Vámosszabadi, az akkor még Alsóvámosnak nevezett község közelébe. A gép egy morotvába zuhant, az iszapos talajba hamar belesüllyedt.
Arasztics hozzátette, hogy 1945-ben és a 60-as években kis megpróbálták a felszínre hozni a roncsot, sikertelenül. Azonban a táj azóta átalakult, és a felszíni nyomok idővel eltűntek, majd kifejtette, hogy egy 1958-as katonai légi fotón láttak egy elszíneződést, és abból fejtették vissza a pontos helyet.
A gép pilótája, Alfred Hirsch életét vesztette, és a vámosszabadi temetőben temették el. 1994-ben exhumálták, és a veszprémi katonai temetőben helyezték örök nyugalomra.
Polgár Balázs, a HM Hadtörténeti Intézet hadirégészeti osztályának vezetője arról beszélt, hogy 2014-től a repülőgéproncsok is részei a kulturális örökségnek, ennek megfelelően régészeti módszerekkel és régészeti tudományos szemlélettel kell viszonyulni a maradványokhoz. A Hadtörténeti Múzeum ebben az évben kötött együttműködést a Magyar Roncskutató Egyesülettel, ennek első állomása pedig a Messerschmitt vadászgép roncsainak kiemelése volt.
Az alábbi videóban pedig akcióban is látható, mire volt képes egy ilyen repülőgép.
Érdemes elolvasni:
- A somlói kincs – ismét lelkiismeretes ember nevéhez fűződik az aranylelet megtalálása
- Bemutatjuk a magyar történelem legalkalmatlanabb merénylőjét, Lékai Jánost, aki a pisztolyhoz sem értett
Source: MTI
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Veszprém várának egy 700 éves részletét találták meg
Amerikai filmakadémia: Három magyar filmes mostantól Oscar-szavazó!
Szabályosan élt Magyarországon az afgán diák, mégis kiutasították
Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket
Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam
Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe