90 évvel ezelőtt, 1934. Október 6-án egy különleges hajó indult útnak Budapestről azzal a céllal, hogy elérje az egyiptomi Alexandriát. Ez a hajó nem egy kis folyami csónak volt, hanem egy teljes értékű tengerjáró teherhajó, amely 50 vagonnyi, vagyis közel 500 tonna rakományt szállított. A Magyar Folyam- és Tengerhajózási Rt. (MFTR) Budapest névre keresztelt hajója egy úttörő vállalkozás része volt: a Duna-tengerjáró hajózás megindítása.
A folyami és a tengeri hajók tervezése teljesen eltér egymástól. A tengeri hajóknak ellen kell állniuk az óriási hullámoknak és viharoknak, míg a folyami hajókat a zátonyok és a homokpadok jelentik a legnagyobb kihívást. A tengeri hajók mélyebben merülnek, míg a folyami hajóknak alkalmazkodniuk kell a hidak magasságához és a kikötői létesítményekhez — írja a PestBuda.
A magyar mérnökök – a kihívásokra válaszul – olyan hajót terveztek, amely mindkét közegben képes hatékonyan közlekedni. A 56,2 méter hosszú és 8,5 méter széles Budapest hajó egyszerre felelt meg a folyami és a tengeri közlekedés követelményeinek. A Ganz–Jendrassik dízelmotorok által hajtott generátorok biztosították a hajó villanymotoros meghajtását, amely jelentős helymegtakarítást eredményezett.
Az első próbaút és az indulás
A Budapest hajó az indulás előtt Szobig tett egy próbautat, hogy teljes rakománnyal teszteljék a rendszereit. A Budapesti Hírlap korabeli beszámolója szerint:
„Indulása előtt próbautat tett a Budapest teljes rakománnyal. A Szobig tartó próbaútjára elkísértük a dunai és tengerjáró hajót, amely ebben a nemben nemcsak Magyarországon, hanem az egész világon az első.”
A hajó parancsnoka Kádár Ferenc kapitány volt, míg első tisztként Korbuly László szolgált. A legénység fiatal és elszánt volt, hogy sikeresen teljesítsék a történelmi jelentőségű utat.
Az út és a rakomány
A Budapest első útja során Isztambulban, Jaffában, Bejrútban és végül Alexandriában kötött ki. A rakomány, amelyet magával vitt, rendkívül praktikus volt: például kádakat szállított, amelyeket csomagolás nélkül lehetett útnak indítani, így jelentősen csökkentve a szállítási költségeket.
A számítások szerint a közvetlen Duna-tengerjárás a hagyományos, vasúti és tengeri kombinált szállítási módhoz képest akár 50-70%-kal csökkentette az áruszállítás költségeit. A sikeres vállalkozásnak köszönhetően hamarosan más hajók is csatlakoztak a Budapest példájához.
Egy sikeres vállalkozás öröksége
A Budapest hajó 1934. November 4-én érkezett meg Alexandriába, ahol a rakományát kirakták, majd új árut vett fel a hazafelé vezető útra. A sikeres kísérleti út után más magyar hajótársaságok is belevágtak a folyam-tengerjáró üzletbe, például a Neptun Tengerhajózási Rt. Duna nevű hajójával, amelyet eredetileg Franciaországban építettek, de Magyarországra kerülve új életet kapott.
A Budapest hajó egészen 1962-ig szolgálta a magyar tengeri és folyami áruszállítást, majd leselejtezték, és egy ideig raktárhajóként használták. 1988-ban végleg lebontották.
A magyar folyam-tengerhajózás jelentősége
Bár a folyam-tengerhajózás nem magyar találmány, a hazai mérnökök és hajóépítők kitűnő munkája révén Budapest és a Duna valódi tengeri kikötővé vált. A Budapest hajó első útja nemcsak technológiai bravúr volt, hanem Magyarország számára egy új gazdasági lehetőség kapuját is megnyitotta, amely elősegítette a hazai áruk versenyképesebb megjelenését a mediterrán piacokon.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
Tudtad, hogy Elvis Presley Budapest díszpolgára?
A Sas-hegyet hogyan kerülte el a beépítés?
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Egy Aquincumban talált medál segít megfejteni, hogyan hangzott az ógörög nyelv
Mi történt a bolygóval, amelyik a Földbe csapódott a Naprendszer hajnalán?
Trump szerint Oroszország „hatalmas szívességet” tett Ukrajnának azzal, hogy nem foglalták el az egész országot
Tornádó csapott le Magyarországon
Az indiai felfedező, aki egy egész bronzkori civilizációt tárt fel
5 brutális középkori valóság, amit a Hunyadi sorozat csak érintett