Még mindig vannak megválaszolatlan kérdések a repülőgép-balesettel kapcsolatban, amely a lengyel elnök életét követelte
Már 15 év telt el a történelem egyik leghalálosabb repülőgép-szerencsétlensége óta, de a szakértők szerint egy fontos kérdés a mai napig megválaszolatlan.
Sok esetben könnyen a pilótára fogják, máskor műszaki problémák állnak a háttérben, de a 2010-es oroszországi baleset esetében több döntés is közrejátszott abban, hogy 96 ember tragikusan életét vesztette. A pilóta, akinek utolsó szavai is kiderültek a repülésről, a lengyel elnököt, Lech Kaczynskit és több más magas rangú lengyel tisztviselőt vitte az oroszországi Szmolenszkbe, abban a reményben, hogy részt vesznek a katyni mészárlás 70. évfordulóján tartott megemlékezésen.
Bár a pilóta látszólag figyelmen kívül hagyott egy fontos figyelmeztetést, ami valószínűleg önmagában is végzetesnek bizonyult volna, úgy tűnik, felmenti a felelősség alól az a tény, hogy az elnök állítólag ragaszkodott hozzá, hogy az aznapi sűrű köd ellenére szálljon le a géppel.

Képernyőfotó: Sky News/YouTube
A LadBible beszámolója szerint ez, valamint az orosz légiforgalmi irányítók és a lengyel repülőgép-pilóták közötti nyelvi problémák a jelentések szerint szintén a halálos balesethez vezettek. A repülőgép annak ellenére próbált leszállni, hogy a légiforgalmi irányítók figyelmeztették őket, hogy „ne tegyék”, és a Tupoljev Tu-154-es repülőgép végül egy erdős területre zuhant, felborult és többször os átfordult, mielőtt lángra lobbant volna, megölve mindenkit a fedélzeten.
A The Guardian szerint Leszek Miller volt szociáldemokrata miniszterelnök akkor így nyilatkozott: „Az elnök nagyon szeretett volna ott lenni. A pilóta tudta ezt, ezért vállalták a kockázatot, de emiatt odavesztek”. Mivel azonban a lengyel kormányban ilyen sok magas rangú ember szomorúan halt meg, gyorsan felmerült a nagy kérdés, hogy miért engedték, hogy ennyien legyenek ugyanazon a járaton. A balesetet követően Wojciech Luczak katonai szakértő tette fel a kérdést, hogy „hogyan lehetséges, hogy ezek a vezető emberek egyazon gépen utaztak?”.
Bronislaw Komorowski, akit a baleset után neveztek ki ügyvezető elnöknek, gyorsan intézkedett az elhuny tisztviselők egy részének pótlásáról. „Az első feladat, amelyet a Nemzetbiztonsági Hivatal új vezetője elé fogok állítani, a vezető katonai tisztviselők utazási szabályainak felülvizsgálata.” Komorowskit később elnökké nevezték ki, és 2010 és 2015 között az ország ötödik elnökeként szolgált.
Manapság valószínűleg nem látnánk ennyi magas rangú embert ugyanazon a járaton, mivel a magánrepülőgépek sokkal gyakoribbak az elit körében, és a vezető beosztású politikusok egyre ritkábban utaznak ugyanazon gépen, ezért mindenképpen jogos a kérdés, hogy miért volt együtt a tragikus incidens előtt az ország legbefolyásosabb emberei közül oly sokan a repülőn.
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Az indiai felfedező, aki egy egész bronzkori civilizációt tárt fel
5 brutális középkori valóság, amit a Hunyadi sorozat csak érintett
Elképesztő helyekre juthatsz el egy balatoni nyaralás árából!
Oroszország nukleáris fegyverektől sem riadna vissza, ha a „tettrekészek” katonákat telepítenének Ukrajnába
3D-s animáció mutatja be a Colosseum hihetlen mechanikai vívmányait
Még a 19. században is élhettek óriáskrokodilok, sikerüket magyar kutatók vizsgálták