• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • KÉPEK: Kilövése után jelentkezett be Kapu Tibor, 15 millió magyarnak mondott köszönetet, hungarikumokat is vitt az űrbe

György György · 2025.05.04.
· Belföld

Az Ikarus 415: egy sikertelen korszakváltás története

ikarus 415

Fotó: Fortepan/Prohászka Imre (289028)

Az Ikarus 415-ös autóbusz a magyar járműgyártás egyik nagy lehetősége volt, amely a 200-as széria világsikerét követően próbálta megújítani a városi közlekedést, de a típus a magas elvárások ellenére sem tudott maradandó nyomot hagyni Budapesten és a világban.

Az 1980-as évek elejére Budapesten szinte kizárólag az Ikarus 200-as család tagjai szállították az utasokat, ami egyedülálló homogén járműparkot eredményezett. A 200-as sorozat – különösen az Ikarus 260 és 280 modellek – hatalmas nemzetközi sikert arattak, a Szovjetuniótól az Egyesült Államokig exportálták őket. A járművek megbízhatósága, korszerűsége, esztétikája és elérhető ára miatt váltak a városi közlekedés ikonjává — írja PestBuda.

Az új generáció születése: a 400-as sorozat

A technológiai fejlődés azonban megállíthatatlan volt, így az Ikarus mérnökei már a 200-as széria gyártásának megkezdése után dolgozni kezdtek az új városi típuscsaládon, a 400-ason. A cél az volt, hogy a városi közlekedésre még korszerűbb, ergonómikusabb járművek készüljenek. A 415-ös típus, amely 1985-ben jelent meg Budapesten, modernebb karosszériát, alacsonyabb, de nem teljesen alacsony padlót, erősebb motort és hosszabb kocsitestet kínált. A dizájnt továbbra is Finta László neve fémjelezte, aki korábban a 200-as család elegáns vonalait is megalkotta.

Az első budapesti Ikarus 415-ös

1985. április 19-én indult el az első Ikarus 415-ös Budapesten, a 30-as vonalon. A jármű környezetkímélő Rába–List motorral, modern égéstérrel, 74 centiméteres padlómagassággal és 29 ülőhellyel rendelkezett. Az első tesztüzem során azonban a jármű hamar szembesült problémákkal: gyakori meghibásodások, szervizelések és műszaki gondok hátráltatták a típus elterjedését.

Miért nem váltotta be a reményeket?

A 415-ös nem tudott igazi előrelépést kínálni a 200-ashoz képest, pedig az elvárások hatalmasak voltak. Az alacsonyabb padló nem jelentett akkora kényelmi ugrást, hogy igazán meghódítsa az utasokat és az üzemeltetőket. Emellett az új típus dizájnját is sok kritika érte: míg a 200-asok letisztult eleganciát sugároztak, addig a 415-ös formavilágát sokan zavarónak és esztétikailag kifogásolhatónak találták. Vadas József a Kritika hasábjain például „ősállatként” jellemezte az autóbusz szemből nézve szokatlan megjelenését.

Szerény gyártási és eladási eredmények

Noha 1987-ben egy kisebb szériát beszerzett a BKV, a 415-ös nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A belföldi értékesítés gyenge maradt, és a nemzetközi piacon sem aratott sikert – különösen a tőkés országokban, ahol az eladások 1986-ra mindössze 61%-át érték el a korábbi időszakoknak. Mindezt maga az Ikarus vállalat is elismerte 1988 elején.

A típus lassú leépülése

A 415-ös típus sosem lett meghatározó része a budapesti tömegközlekedésnek. A néhány tucat beszerzett jármű a 200-asok tömegében szinte észrevétlen maradt. Bár több évtizeden át szolgálták az utasokat, a 415-ösök 2021. január 29-én hivatalosan is búcsút intettek Budapest útjainak, ezzel lezárva egy sikertelen, ám mégis fontos korszakot a magyar autóbuszgyártás történetében.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Hunyadi János zseniális harcmodora – Stratégia a túlerő ellen
Amit még a magyarok sem tudtak az 1848-as forradalomról

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest Magyarország tömegközlekedés
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • KÉPEK: Kilövése után jelentkezett be Kapu Tibor, 15 millió magyarnak mondott köszönetet, hungarikumokat is vitt az űrbe

  • A Bükkábrányi múmiaerdő – 7 millió éves ősfák a bánya mélyén

  • Meghökkentő szimuláció mutatja mennyi esélyünk lenne túlélni egy nukleáris háborút és hogy nézne ki Földünk 100 nap múlva

  • A magyar huszárság: a császárok, cárok, királyok a világon mindenhol szívesen mutatkoztak a csodálatos magyar egyenruhákban

  • Kétezer év művészete egy helyen: Han-dinasztia kiállítás nyílt Budapesten

  • Hova menekülhetnél Magyarországról egy tank benzinnel, ha kitör a harmadik világháború? Mutatjuk, merre érdemes elindulni

Kapcsolódó cikkek

Budapest BKK villamos vonal 2 világörökség
2025.06.24.

Zsúfoltság, pótlóbuszok, lezárások: így közlekedj Budapesten a nyáron


Olvasson tovább
polgárőrök vertek meg egy gyereket
2025.06.23.

Polgárőrök verhettek meg egy 12 éves gyereket Magyarországon


Olvasson tovább
ukrán kém TEK Budapest
2025.06.23.

A Budapesten elfogott „ukrán kém” Oroszországba kérte a kitoloncolását


Olvasson tovább
Aggteleki Nemzeti Park második világháborús német aknavető gránát
2025.06.23.

Második világháborús gránátot találtak az Aggteleki Nemzeti Park barlangjában


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
KÉPEK: Kilövése után jelentkezett be Kapu Tibor, 15 millió magyarnak mondott köszönetet, hungarikumokat is vitt az űrbe

KÉPEK: Kilövése után jelentkezett be Kapu Tibor, 15 millió magyarnak mondott köszönetet, hungarikumokat is vitt az űrbe

Tovább olvasok
A Bükkábrányi múmiaerdő – 7 millió éves ősfák a bánya mélyén

A Bükkábrányi múmiaerdő – 7 millió éves ősfák a bánya mélyén

Tovább olvasok
Meghökkentő szimuláció mutatja mennyi esélyünk lenne túlélni egy nukleáris háborút és hogy nézne ki Földünk 100 nap múlva

Meghökkentő szimuláció mutatja mennyi esélyünk lenne túlélni egy nukleáris háborút és hogy nézne ki Földünk 100 nap múlva

Tovább olvasok
A magyar huszárság: a császárok, cárok, királyok a világon mindenhol szívesen mutatkoztak a csodálatos magyar egyenruhákban

A magyar huszárság: a császárok, cárok, királyok a világon mindenhol szívesen mutatkoztak a csodálatos magyar egyenruhákban

Tovább olvasok
Kétezer év művészete egy helyen: Han-dinasztia kiállítás nyílt Budapesten

Kétezer év művészete egy helyen: Han-dinasztia kiállítás nyílt Budapesten

Tovább olvasok
Hova menekülhetnél Magyarországról egy tank benzinnel, ha kitör a harmadik világháború? Mutatjuk, merre érdemes elindulni

Hova menekülhetnél Magyarországról egy tank benzinnel, ha kitör a harmadik világháború? Mutatjuk, merre érdemes elindulni

Tovább olvasok
Rekordmeleg lesz, de jön az enyhülés és az egyetlen ingyenes budapesti strand is kinyit

Rekordmeleg lesz, de jön az enyhülés és az egyetlen ingyenes budapesti strand is kinyit

Tovább olvasok
A nagy csel: Így lépett trónra magyar földön Szulejmán szultán részegesnek hívott utóda

A nagy csel: Így lépett trónra magyar földön Szulejmán szultán részegesnek hívott utóda

Tovább olvasok
Sötét anyagot, sötét energiát, csillagrobbanásokat fognak vizsgálni magyar kutatók a világ legnagyobb csillagászati kamerájával

Sötét anyagot, sötét energiát, csillagrobbanásokat fognak vizsgálni magyar kutatók a világ legnagyobb csillagászati kamerájával

Tovább olvasok
KÉPEK: Vállt vállnak vetve küzdenek a helyiek a pokoli lángok ellen a festői Égei-tengeri szigeten

KÉPEK: Vállt vállnak vetve küzdenek a helyiek a pokoli lángok ellen a festői Égei-tengeri szigeten

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4