1978 és 1987 között Líbia és Csád háborúban állt egymással. Eleinte Csád vesztésre állt, ám ekkor megérkeztek a kisteherautók. Ezek örökre megváltoztatták a hadviselés szabályait, hiszen modern harci járműveknek nem volt esélyük a Toyota kisteherautókkal szemben. Végül Csád nyerte a háborút, pusztán a járműveknek köszönhetően.
Nem véletlen, hogy ha milicista csoportokat látunk valahol a TV-ben, akkor szinte biztos, hogy platós kisteherautókkal fognak közlekedni. Ez a trend az 1983-ban kirobbant líbiai megszállással kezdődött, mikor Moammer Kadhafi nem akarta elismerni Hisséne Habré elnök legitimitását. A francia segítség ellenére, a konfliktusban sokáig a líbiai erők álltak nyerésre.
A líbiai erők 8 000 katonával és 300 tankkal törtek előre, tüzérségi rakétákkal és harci repülőgépekkel felvértezve. Azonban Kadhafi a háború végére elvesztette összes támogatóját, így magára maradtak egységei, vakon a Szaharában. Emellett 1987-re a francia légierő segített megállítani a líbiai légierőt, másrészt ellátták a csádi erőket 400 Toyota kisteherautóval. Innen ered a háború neve.
Mitől jók ezek az autók?
A Toyota Land Cruiser és Hilux típusok mára már ismerősek lehetnek, hiszen gyakorlatilag minden milicista csoport ezeket használja. Mivel Csád egy elég szegény ország, így a jól fegyverzett Líbia ellen nem sok esélyük volt. 10 000 katonán kívül nem sokat mindent tudtak felmutatni, amivel az elképesztő erővel szemben nem tudták felvenni a versenyt. Ekkor kerültek képbe a kisteherautók.
Bár elsőre nem tűnik túl hasznosnak a segítség, amit a franciák nyújtottak, mint kiderült a Toyota kocsiknak döntő szerepük volt a háborúban. Ezeket a járműveket egyszerűbb volt kezelni, mint a bonyolult hadi járműveket és a platóra könnyen feltudtak szerelni nehézfegyverzetet.
A kisteherautók könnyedén át tudták szelni a sivatagot különösebb gond nélkül. A védelmi rendszerek számára túl gyorsnak és túl kicsinek bizonyultak. Ráadásul olyan bátorsággal vetették bele magukat a támadásokba, hogy arra líbiai erők nem voltak felkészülve. 1987. január 2-án Fadanál a csádi hadsereg 3 000 embert vetett be. Itt a kisteherautókkal könnyedén el tudták kerülni a bombázást. Líbia elvesztett 800 katonát, 92 tankot és 33 gyalogsági járművet.
A Toyota kisteherautók nagy előnye volt még, hogy az aknák sem értek sokat ezek ellen. Mint rájöttek a katonák, ha elég gyorsan hajtanak át az aknákon, akkor azok vagy nem aktiválódnak, vagy pedig már biztonságos távolságba kerülnek, mire a robbanás bekövetkezik. Így gyakorlatilag a védelmi rendszerek jelentős része értelmét vesztette.
Emellett az autók strapabírósága is nagy szerepet játszott a csádi sikerekben. Egy ilyen kisteherautót totálkárosra lehet törni, majd pótalkatrészek nélkül szigszalaggal meg pár alap eszközzel könnyedén javíthatók.
Látva a csádi sikereket, az ilyen kisteherautók azóta mindenfelé elterjedtek. Szokás ezeket a járműveket az autók AK-47-esének is nevezni, elképesztő egyszerűségük, szívósságuk és könnyen szerelhetőségük miatt.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Az egyik legkegyetlenebb kivégzési módszer, amit valaha kitaláltak
Az egyik legnagyobb tömeges pusztulás, amely az élőlények 85 százalékát elpusztította
Így csempésznek drogokat tengeralattjárókon
Egy titkos küldetés, amely megrázta Európát
Egy lándzsával átszúrt gólya örökre megváltoztatta, mit gondolunk a madárvonulásról
Hogyan építették piramisokat? Ezek a legvalószínűbb elméletek