Több mint tizenöt évszázadon keresztül a Beta Izrael, más néven Izrael Háza, Etiópia gazdag kulturális szövevényének szerves, de gyakran figyelmen kívül hagyott része volt. Annak ellenére, hogy számos kihívással kellett szembenézniük, beleértve az alacsony írástudási arányt, a szóbeli hagyományokra való hagyatkozást és a nomád életmódot, a Béta Izrael megőrizte egyedülálló zsidó identitását és vallási gyakorlatát, ami a kitartás és a hit figyelemre méltó példájává teszi őket.
Az etiópiai Beta Izrael közösség eredete feltehetően az első és a hatodik század közé tehető. A tudósok szerint kereskedőként vagy kézművesekként érkeztek a szomszédos régiókból. Bár a történelmi dokumentáció gyér, a Béta-Izraelre vonatkozó utalások megtalálhatók etióp uralkodók írásaiban és a közösség szóbeli történeteiben — írja a My Jewish Learning.
A korábbi vélekedéssel ellentétben, miszerint a Beta Izrael egységes, autonóm zsidó közösséget alkotott a középkorban, a legújabb tanulmányok egy összetettebb valóságot tárnak fel. A Beta Izrael nagyrészt széttöredezett volt, minden falu saját szellemi és világi vezetőket nevezett ki. A központi vezetés hiánya gyakran minimális kapcsolatot eredményezett a különböző beta-izraeli közösségek között.
Kulturális és vallási gyakorlatok
A világ más zsidó közösségeitől viszonylag elszigetelten élve a Béta-Izrael sajátos vallási gyakorlatot alakított ki. Az egyik figyelemre méltó fejlemény az etiópiai zsidó szerzetesek rendjének megalakulása volt a 15. században. E szerzetesi mozgalom célja a közösség vallási identitásának megerősítése volt a külső hatásokkal, különösen a kereszténységgel szemben. A szerzetesek szervezett vallási gyakorlatokat vezettek be, új vallási irodalmat és imákat alkottak, és érvényre juttatták a rituális tisztaság törvényeit.
Az első átfogó európai beszámoló a Beta Izrael vallási életéről Joseph Halevy francia zsidótól származik, aki 1867-ben látogatott el a közösségbe. Halevy leírta a bibliai törvényekhez való ragaszkodásukat, például a menstruációval, a születéssel és a halállal kapcsolatos tisztaságra vonatkozó törvényeket. A Beta Izrael betartotta a sábátot, tisztelte az időseket, vendégeket fogadott, és meglátogatta a gyászolókat. Tórájukat Oritként emlegették, és színes kelmékbe burkolt tekercseket tartottak, amelyeket imaházakban vagy a kessim (papok) otthonában tároltak.
A közösség a Tóra átadásának emlékére rendezett Sigd ünnepet is megünnepelte. A Sigd alatt a tagok böjtöltek, felmásztak egy közeli hegyre, és hallgatták, ahogy a kessim a héber Bibliából, különösen Nehémiás könyvéből énekel részleteket. A böjt délután közös ünnepléssel zárult.
Kihívások és üldöztetések
Történelmük során a Beta Izraelnek az etióp monarchia részéről mind az elfogadás, mind az üldöztetés időszakával szembe kellett néznie. Gyakran nevezték őket falasának, ami egy lekicsinylő kifejezés, ami kívülállót jelent. 1624-ben az uralkodó király hadserege sok Béta Izrael-tagot foglyul ejtett, erőszakkal megkeresztelte őket, és megtagadta tőlük a földtulajdonhoz való jogot. A legenda szerint néhány Béta Izrael az öngyilkosságot választotta az áttérés helyett.
A 19. században az európai missziós tevékenység jelentős kihívást jelentett a béta-izraeliek számára. Ezek a misszionáriusok, akik jól ismerték a héber írásokat, amhara nyelven nyújtottak oktatást és bibliát, ami aláásta a közösség hagyományos szokásait. Válaszul a Béta Izrael szerzetes papsága időnként megpróbálta közösségét az Ígéret Földjére (Izrael) vezetni, de ezek az erőfeszítések gyakran tragédiával végződtek.
A közösséget természeti csapások is sújtották. 1882 és 1892 között súlyos éhínség pusztította el Etiópiában a Béta-Izrael lakosságának jelentős részét.
Modern érdekérvényesítés és elismerés
Joseph Halevy tanítványa, Jacques Faitlovitch nagy szerepet játszott abban, hogy a nemzetközi figyelem a Béta-Izrael nyomorúságos helyzetére irányuljon. Faitlovitch 1904-ben kezdte meg munkáját, kis iskolákat alapított Addisz-Abebában, fiatal béta-izraeli vezetőket képzett külföldön, és a világ zsidó közösségének küldöttjeként szolgált. Neves rabbiktól kapott leveleket, amelyekben elismerték a Beta Izrael zsidó testvéreit, és támogatásukra szólítottak fel.
Az egyik ilyen levél, amelyet 1906-ban írtak, és amelyet 44 zsidó vezető, köztük London és Bécs főrabbija írt alá, a Béta Izraelre úgy hivatkozott, mint “testvéreinkre, Ábrahám, Izsák és Jákob fiaira”. Abraham Isaac Kook rabbi egy későbbi, 1921-es levelében arra kérte a zsidókat világszerte, hogy mentsék meg a Beta Izraelt a kihalástól.
Faitlovitch erőfeszítéseit megszakította Etiópia 1935-1936-os olasz inváziója, amelynek során a zsidóság gyakorlását betiltották. A módszereit övező viták ellenére Faitlovitch elkötelezettsége hozzájárult ahhoz, hogy a Beta Izrael megőrizze a reményt, hogy visszatérhet az Ígéret Földjére, és elősegítette, hogy végül a világ zsidósága elfogadja őket.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
900 tárgy került elő két 16. századi, elsüllyedt kínai hajóroncsról
Létezett egy ókori város, amelyet még Nagy Sándor sem tudott elfoglalni
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Egy tokaji szálloda is bekerült Európa legjobbjai közé
Oroszország állatkerti állatokat adott Észak-Koreának a katonákért cserébe
Magyar származású hírességeket idéz meg egy lenyűgöző animációs kisfilm
Ismét adventi vonatokkal utazhatunk a bécsi és zágrábi karácsonyi vásárokra
Egy rabszolga előzhette meg Magellánékat a Föld megkerülésében
Ez a 2 centiméternél is kisebb fosszília lehet a hiányzó láncszem az evolúcióban