• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • A szlovák miniszter sorkatonaságot javasol, Magyarország területi fenyegetésétől is tartanak

  • Charlie Kirk-merénylet: a hatóságok megtalálták a gyilkos fegyvert, Trump különleges gesztust tett

Mayer Jácint Mayer Jácint · 2024.07.17.
· Utazás

A Bivaly éve – 100 éves lett a magyar közlekedéstörténelem legismertebb mozdonya, a legendás 424-es

424.247, Fotó: MJ

424

Hiába gyártottak hazánkban erősebbet vagy nagyobb számban más típusokat, ha gőzösről van szó, akkor Magyarországon egyértelmű, hogy a 424-es.

A fűtőház előtt

A fűtőház előtt, Fotó: Mayer Jácint

A 424-es, becenevén Bivaly, a legnépszerűbb magyar gőzmozdony, egyike a legismertebb hazai járműtípusoknak. Gyártásának előkészítését már az I. világháború évei alatt megkezdték, azonban a vesztes háború hatására megváltozott a megcsonkított országgal együtt a teljes vasúthálózat, a nyersanyaghelyzet, ezzel új kihívás elé állítva a MÁV-ot.

A Magyar Államvasutak 424-es sorozatszámú mozdonyát Láhner Kornél tervezte, melyet a Bivaly mellett a korszak híres finn hosszútávfutója után Nurmi becenéven is ismerünk.

424-es a Nyugatiban

424-es a Nyugatiban, Fotó: Mayer Jácint

Miért ez a szám?

A sorozat nevében az első számjegy a négy kapcsolt kerékpárt, míg a vessző után a sorozaton belüli sorszámot, pályaszámot mutatja.

Az életút

A jármű próbaútját 1924. április 22-én tartották a Budapest-Vác vonalon. 1925 őszétől a típus már megjelenik az Ausztriába tartó gyorsvonatok vontatásában, amelyeknek a szerelvényei gyakran 52-56 tengelyt is számláltak. A mozdony érdekessége, hogy egyaránt képes volt személy-, gyors- és tehervonatok továbbítására is, teljes mértékben kiszolgálva a vasút igényeit.

Akit a mozdony füstje megcsapott

Akit a mozdony füstje megcsapott, Fotó: Mayer Jácint

A MÁV 1924–1925-ben huszonhat 424-est vásárolt. Némi meglepetésre 1926-tól a MÁVAG leállította egy időre a gyártást, amelyben aztán a világgazdasági válság is szerepet játszott. Újabb járművet csak 1932-ben helyeztek forgalomba. A 424-esek gyártása a háborúval összefüggésben 1940-től nyert lendületet ismét és 1944-ig több mint kétszáz készült.

A fordítókorongon

A fordítókorongon, Fotó: Mayer Jácint

A háború után sem állt le a sorozat építése, sokat háborús jóvátételként a szomszédos országok részére, egy részüket exportra készítettek. (Érdekesség, hogy az ötvenes években még Észak-Koreába is jutott a mozdonyból.) Noha az első példányokhoz képest addig is sok apró változtatást végeztek a 424-eseken, a leglátványosabb mindenképpen az úgynevezett szélterelő lemezek felszerelése volt, amellyel az összes itthon futó járművet ellátták. Ettől még dinamikusabb lett a mozdonyok megjelenése.

Háttérben a 424.365

Háttérben a 424.365, Fotó: Mayer Jácint

A 424-es mozdonyokból 1924 és 1958 között 514 épült, ezek közül 365-öt üzemeltetett a MÁV.

Ezeknek a gőzösöknek érdekes a helyzete a vontatás történetében. Ha abból indulunk ki, hogy már 1932-ben átadták az első villamosított vasútvonalat, és a dízelmozdony sem volt ismeretlen akkoriban, különösnek tűnik, hogy Magyarországon még 1958-ban is gyártottak 424-eseket. Az 1960-as években már egyértelműen a villany- és a dízelmozdonyoknak állt a zászló, ennek megfeleltethetően a gőzösök egyre kevesebb alkalommal vontathattak jelentős személy- és gyorsvonatokat, a hetvenes évek végére pedig lassan a teherforgalomból is kikoptak.

A közforgalomban menetrend szerinti vonatot utoljára 1984. december 31-én továbbított 424-es mozdony Sárbogárd és Bátaszék között, vagyis 60 éven keresztül teljesített szolgálatot a típus.

424-es elhagyja Tapolcát

424-es elhagyja Tapolcát, Fotó: MJ

424-es szülinapi zsúr

Mozdonyparádéval, kiállítással és koncerttel ünnepelték a hétvégén az ikonikus 424-es gőzmozdony 100. születésnapját vasárnap a Vasúttörténeti Parkban.

A rendezvényen gőzmozdony-bemutató és mozdonyparádé is várta az érdeklődőket, akik a magyar mellett cseh és szlovák mozdonyokat, valamint a szintén legendás Truman gőzmozdonyt is megtekinthették.

Felújítás után

Felújítás után, Fotó: Mayer Jácint

A hétvégén három pompás 424-es is megmutatta magát a fordítókorong mellett a fűtőház ölelésében. A 424.247-es pályaszámú, pakuratüzelésű mozdony jól ismert résztvevője retrohétvégéknek, orrán a hatalmas vörös csillaggal. A 424.009-es büszkeségünk idén 100 éves képviselője a sorozatnak, és megújult állapotban láthattuk a legfiatalabb, az 1958. augusztus 29-én utolsónak forgalomba helyezett, nem olyan régen még berozsdásodott állapotú 365-as számú Bivalyt is.

Felújítás előtt

Felújítás előtt, Fotó: Mayer Jácint

Közlekedéstörténettel kapcsolatban még az Ikarus buszok tartottak nemzetközi találkozót: Magyarország nagyhatalom volt a buszgyártásban írásunkat ajánljuk.

Forrás: magyarmuzeumok.hu: A legendás 424-es első példánya is bemutatkozik a Közlekedési Múzeum új kiállításában, Kovách László: 424-es, az első 90 év, magazin.mav.volan.hu

Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
Budapest képgaléria MÁV Vasúttörténeti Park

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Ismét kigyulladt egy busz Budapesten

Ismét kigyulladt egy busz Budapesten

Tovább olvasok
A magyar kormány rászáll az Airbnb-re, futárokra és kriptósokra: szigorúbb NAV-ellenőrzések jönnek

A magyar kormány rászáll az Airbnb-re, futárokra és kriptósokra: szigorúbb NAV-ellenőrzések jönnek

Tovább olvasok
Az amerikai energiaügyi miniszter szerint Magyarországnak azonnal le kell állnia az orosz gázzal

Az amerikai energiaügyi miniszter szerint Magyarországnak azonnal le kell állnia az orosz gázzal

Tovább olvasok
Szinte hihetetlen: Ma már tovább tart Budapesten lakáshoz jutni, mint Londonban

Szinte hihetetlen: Ma már tovább tart Budapesten lakáshoz jutni, mint Londonban

Tovább olvasok
Mit kell tennünk ahhoz, hogy euró legyen Magyarországon?

Mit kell tennünk ahhoz, hogy euró legyen Magyarországon?

Tovább olvasok
A szlovák miniszter sorkatonaságot javasol, Magyarország területi fenyegetésétől is tartanak

A szlovák miniszter sorkatonaságot javasol, Magyarország területi fenyegetésétől is tartanak

Tovább olvasok
30 új elektromos busz érkezett Budapestre

30 új elektromos busz érkezett Budapestre

Tovább olvasok
Látványos rekonstrukciókon a 16-17. századi magyar várak: így még biztosan nem láttad őket

Látványos rekonstrukciókon a 16-17. századi magyar várak: így még biztosan nem láttad őket

Tovább olvasok
Ezek a legmenőbb villamosok Budapesten, de nem utazhatsz rajtuk – képek, videók

Ezek a legmenőbb villamosok Budapesten, de nem utazhatsz rajtuk – képek, videók

Tovább olvasok
A magyar kormány az olcsó orosz gáz mítoszát ismételgeti: ellenben jobban járt, aki már levált

A magyar kormány az olcsó orosz gáz mítoszát ismételgeti: ellenben jobban járt, aki már levált

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4