• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Magyar turistabusz szenvedett balesetet Szabadkánál: nyolc sérült

Szerkesztőség Szerkesztőség · 2025.01.01.
· MIX

Miért kell még mindig repülési üzemmódban tartanunk a telefonunkat a repülő fedélzetén?

Az ünnepek közeledtekor rengeteg ember száll repülőre, hogy távoli rokonaikat látogassák meg, vagy azért, hogy egzotikus helyszíneken töltsék a karácsonyt és az újévet.

A repülő fedélzetén még mindig az az utasítás fogadja az utasokat, hogy állítsák át hordozható elektronikus eszközeiket repülőgép üzemmódra, vagy teljesen kapcsolják ki azokat. Ennek oka nagyon sokáig az volt, hogy a mobiltelefonok zavarhatják a repülőgép rendszereit, írja a Popular Science.

Az Európai Unió azonban 2022-ben feloldotta a mobilhasználat tilalmát a repülőkön

Miért kell akkor a járatok nagy többségén továbbra is repülőgép üzemmódban használnunk eszközeinket? Richard Levy hosszú évekig az American Airlines pilótájaként dolgozott, majd a Southwest Airlines oktatója lett. Elmagyarázta, hogy az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) hivatalos álláspontja szerint a mobiltelefonok jelei megzavarhatják a légi közlekedésben használt kommunikációs és navigációs eszközöket. A hivatal nem kommentálta bővebben az ügyet, csak a szabályzatokra hivatkozott, amelyek megkövetelik, hogy az utasok kövessék a személyzet biztonsági utasításait.

De vajon mekkora a valós kockázat?

repülőgép repülő üzemmód telefon repülés baleset

Illusztráció. Kiemelt kép: depositphotos.com

Nos, Levy szerint a modern repülőgépeknél a navigációs berendezések zavara minimális. „A legújabb Boeing- és Airbus-gépek navigációs rendszerei GPS-en alapulnak, akárcsak az autókban. Nem azt mondom, hogy a mobiltelefonok nullához közeli eséllyel okoznak zavart, de nagyon kicsi a valószínűsége.”

A kommunikációs berendezések esetében érdemes az FAA tanácsadói körlevelére hivatkozni, amely a hordozható elektronikus eszközök használatáról szól a repülőgépeken. A dokumentum történelmi részéből kiderül, hogy a tilalmat 1961-ben vezették be, hogy megakadályozzák az FM-rádióvevők okozta zavarokat a navigációs és kommunikációs rendszerekben. Ez logikus, hiszen az FM-rádiók és a légi kommunikáció hasonló frekvenciasávot használnak. Az FM-rádiók 87,5 és 108 MHz között működnek, míg a légi kommunikációs frekvenciák 120 MHz-nél kezdődnek.

A mobiltelefonok viszont sokkal magasabb frekvencián működnek, mint az FM-rádiók. A legalacsonyabb mobil frekvenciasáv 698 MHz-nél kezdődik, a modern 4G és 5G hálózatok pedig már a GHz tartományban vannak, emiatt rendkívül valószítlen, hogy a mobiltelefonok zavart okoznának a repülőgépeken.

Az FAA két tanulmányt is készíttetett – 2006-ban és 2012-ben –, amelyek nem találtak bizonyítékot arra, hogy a mobiltelefonok jelei zavarnák a repülőrendszereket. Ennek ellenére számos történet kering a zavarokról. Egy pilóta nemrég TikTokon mesélte el, hogy tapasztalt interferenciát a vezetékes fejhallgatójában, amely „úgy hangzott, mint egy szúnyog”. A pilóta magyarázata szerint ha egy repülőgépen három-négy ember telefonja egyszerre próbál kapcsolatot létesíteni egy adótoronnyal, az olyan rádióhullámokat küldhet, amelyek megzavarhatják a pilóták által használt fejhallgatókat. Levy azonban nem biztos benne, hogy ezek az esetek valóban a mobiltelefonokhoz köthetők, mert sok más forrás is okozhat statikus zajokat.

Más oka is van a tilalomnak

De miért nem oldják fel a tilalmat például az Egyesült Államokban? Egyes elemzések szerint az okok nem tudományosak, hanem pragmatikusak. A Gizmodo év eleji elemzése szerint a tilalom fő oka az lehet, hogy meg akarják előzni az utasok közötti konfliktusokat. Egy 2012-es FAA tanulmány is erre utal, amely szerint az utasok többsége ellenezte a mobiltelefonok használatát, mert zavarónak találták a hangos beszélgetéseket. Levy is egyetértett, és azzal érvelt, hogy valószínűleg mind átéltük már, hogy valaki a boltban túl hangosan beszélt telefonon. Egy repülőgépen azonban nincs lehetőség elmenekülni.

A tilalom feloldására azonban kevés az esély. Az FAA és a Szövetségi Kommunikációs Bizottság (FCC) szabályozásai egyaránt tiltják a mobiltelefonok használatát, és mindkét szövetségi hatóságnak meg kellene változtatnia álláspontját. Ráadásul az amerikai légiközlekedési szakszervezetek is támogathatják a jelenlegi szabályozás fenntartását. Levy szerint az Egyesült Államok ebben a kérdésben konzervatív, és valószínűleg addig nem változtat, amíg nem lát meggyőző bizonyítékot arról, hogy nincs semmilyen kockázat.

Érdemes elolvasni:

  • Az emberi agy lassúsága meghökkentő, még a wifi is gyorsabb nála
  • Stuxnet: A kibertámadás, amely megrázta a világot
  • Mutatjuk: döbbenetes jóslatok érkeztek 2025-re
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
tech tudomány utazási kalauz
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • A Curiosity marsjáró véletlenül feltört egy követ – és tudományos szenzáció lett belőle

  • Szomorú nap Fonyódon: eltűnik a Balaton egyik legszebb kilátója

  • 90 éves a dalai láma, a világ egyik legbölcsebb embere: ki lesz az utód?

  • Zendaya ismét Budapesten – parfümériában bukkant fel a világsztár

  • A Nílus vízéért folytatott harc – háború vagy diplomáciai megoldás?

  • Magyar turistabusz szenvedett balesetet Szabadkánál: nyolc sérült

Kapcsolódó cikkek

Curiosity marsjáró felfedezés kristálykőzet talált Marson kén elemi
2025.07.07.

A Curiosity marsjáró véletlenül feltört egy követ – és tudományos szenzáció lett belőle


Olvasson tovább
Exobolygó
2025.07.06.

Hihetetlen: Felfedeztek egy bolygót, amely saját magát pusztítja el


Olvasson tovább
Buzz Aldrin az amerikai zászlóval Hold bizonyíték teknős
2025.07.05.

Nem az ember volt az első faj a Hold körül – hallottál már az űrteknősökről?


Olvasson tovább
Magyar Film Akadémia Hollywood Oscar Díj
2025.07.04.

Amerikai filmakadémia: Három magyar filmes mostantól Oscar-szavazó!


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
A Curiosity marsjáró véletlenül feltört egy követ – és tudományos szenzáció lett belőle

A Curiosity marsjáró véletlenül feltört egy követ – és tudományos szenzáció lett belőle

Tovább olvasok
Szomorú nap Fonyódon: eltűnik a Balaton egyik legszebb kilátója

Szomorú nap Fonyódon: eltűnik a Balaton egyik legszebb kilátója

Tovább olvasok
90 éves a dalai láma, a világ egyik legbölcsebb embere: ki lesz az utód?

90 éves a dalai láma, a világ egyik legbölcsebb embere: ki lesz az utód?

Tovább olvasok
Zendaya ismét Budapesten – parfümériában bukkant fel a világsztár

Zendaya ismét Budapesten – parfümériában bukkant fel a világsztár

Tovább olvasok
A Nílus vízéért folytatott harc – háború vagy diplomáciai megoldás?

A Nílus vízéért folytatott harc – háború vagy diplomáciai megoldás?

Tovább olvasok
Magyar turistabusz szenvedett balesetet Szabadkánál: nyolc sérült

Magyar turistabusz szenvedett balesetet Szabadkánál: nyolc sérült

Tovább olvasok
Ingyenes balatoni strandolás? Lehetséges! Így úszhatod meg a belépőt több népszerű üdülőhelyen

Ingyenes balatoni strandolás? Lehetséges! Így úszhatod meg a belépőt több népszerű üdülőhelyen

Tovább olvasok
Újabb földrengés rázta meg Magyarországot – és még koránt sincs vége

Újabb földrengés rázta meg Magyarországot – és még koránt sincs vége

Tovább olvasok
Súlyos baleset Kunszentmárton közelében: 77 utassal az árokba borult egy busz, 19-en megsérültek

Súlyos baleset Kunszentmárton közelében: 77 utassal az árokba borult egy busz, 19-en megsérültek

Tovább olvasok
Előbukkant az Ínség-szikla a Duna mélyéről, és nem sok jót sejtet

Előbukkant az Ínség-szikla a Duna mélyéről, és nem sok jót sejtet

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4