• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2025.02.02.
· Kult+Múlt

Negyvenöt éve, hogy az első Ikarus csuklós busz elbúcsúzott Budapesttől

Ikarus 180

Ikarus 180, Fotó: Mayer Jácint

45 éve, hogy a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) forgalomból kivonta az utolsó Ikarus 180-as csuklós autóbuszt. Ez a típus nemcsak a főváros, hanem a legendás Ikarus buszgyár történetében is meghatározó szerepet játszott: ez volt az első saját gyártású csuklós autóbusz, amely megalapozta az Ikarus későbbi világsikerét.

Az Ikarus 180-as 1958-ban kezdett formát ölteni, amikor a gyár egy új, nagy befogadóképességű csuklós autóbusz fejlesztését tűzte ki célul. Az inspirációt a nyugatnémet Henschel HS 160 USL típustól merítették. A jármű formatervezése Finta László, a korszak elismert dizájnere nevéhez fűződik. Az első működőképes prototípust 1961-ben mutatták be a Budapesti Helyiipari Vásáron, ahol az új csuklós busz hatalmas közönségsikert aratott — írja a PestBuda.

Az Ikarus 180-as a kor színvonalán kimagaslónak számított. A motorját a jármű padlója alá helyezték, ami csendesebb és kényelmesebb utasteret biztosított. A 16,5 méter hosszú busz három ajtóval és 180 személyes befogadóképességgel rendelkezett, ami a zsúfolt városi forgalomban különösen előnyös volt. A jármű hajtásáról kezdetben Csepel-dízelmotor gondoskodott, de később erősebb Rába-motorokat is beépítettek.

ikarus 180

Fotó: Fortepan / Prohászka Imre (288772)

BEZÁRÁS

A csuklós buszok forradalma Budapesten

Bár a csuklós buszok ötlete nem magyar eredetű, Budapest a világ egyik első városai közé tartozott, ahol ilyen típusú járműveket állítottak forgalomba. Az első csuklós buszok házi átépítéssel, két leselejtezett autóbusz összekapcsolásából születtek meg. Az Ikarus 180-as már egy professzionálisabb és korszerűbb megoldást képviselt, amely 1963-ban állt forgalomba a Fővárosi Autóbusz Üzemegységnél (FAÜ). Budapesten az 1960-as évek közepétől szolgálták az utasokat, és 16 éven át meghatározó elemei voltak a városi közlekedésnek.

Egy átmeneti típus, amely megalapozta a sikert

Az Ikarus 180-as valójában egy átmeneti típusnak számított. A gyártása mindössze 1973-ig tartott, és összesen 7802 darab készült belőle. Ezek közül csupán 520 példány maradt Magyarországon, a többit exportra szánták, Mongóliától Egyiptomig számos országba eljutottak. A busz sikere és tapasztalatai azonban utat nyitottak az Ikarus 280-as számára, amely a világ egyik legismertebb csuklós autóbusza lett. A 280-as több mint 61 000 példányban készült, és évtizedeken át meghatározó szerepet játszott a közlekedésben, Los Angelestől Vlagyivosztokig.

Ikarus 180 Németországból

Ikarus 180 Németországból, Fotó: Mayer Jácint

A búcsú és az emlékezés

Az 1970-es évek végére a 180-asokat fokozatosan felváltották a modernebb Ikarus 280-asok. Az utolsó 180-as busz 1980. január 20-án közlekedett utoljára Budapesten. Akkoriban ez nem kapott nagy sajtóvisszhangot, és az utolsó példányt sem őrizték meg. A típus emlékét azonban máig őrzi egy szerencsés véletlen: 1990-ben egy korábban a Kommunista Ifjúsági Szövetség mozgó lőterévé átalakított Ikarus 180-ast felújítottak, így ma is látható.

Az Ikarus 180 öröksége

Az Ikarus 180-as nemcsak a magyar buszgyártás, hanem Budapest közlekedési történetének is fontos fejezete. Bár csupán rövid ideig gyártották, hatása messze túlmutatott saját korán. Azáltal, hogy megalapozta a modern csuklós buszok fejlesztését, hozzájárult az Ikarus világhírnevéhez és Magyarország közlekedési iparának aranykorához. Ma már nosztalgikus emlékként idézzük fel a 180-asokat, de örökségük tovább él az utakon és a történelemben.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Ikarus buszok tartottak nemzetközi találkozót: Magyarország nagyhatalom volt a buszgyártásban

Bermuda-háromszög: mutatjuk a hátborzongató rejtély lehetséges megoldásait

Az idegen ignoroszféra most számos űrbéli rejtélyt válaszolhat meg

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest Magyarország tömegközlekedés történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Egzotikus afrikai járattal térne vissza egy nemzeti légitársaság Budapestre

  • Ördögi kannibalizmus: őseink felfalták a gyermekeket 850.000 éves lehet alapján

  • Rendkívüli lelet Azerbajdzsánban: 3800 éves harcos sírjára bukkantak egy különleges lándzsával

  • Még a történészek sem tudják hogyan halt meg a világtörténelem egyik legnagyobb uralkodója, Dzsingisz kán

  • A viktoriánus lóversenyek sötét oldala: dopping, csere, korrupció

  • A mesterséges intelligencia írhatja meg az emberiség hiányzó történelmét?

Kapcsolódó cikkek

kannibalizmus nyakcsigolya
2025.07.29.

Ördögi kannibalizmus: őseink felfalták a gyermekeket 850.000 éves lehet alapján


Olvasson tovább
Azerbajdzsán harcos régészeti lelet bronzkor lándzsa
2025.07.29.

Rendkívüli lelet Azerbajdzsánban: 3800 éves harcos sírjára bukkantak egy különleges lándzsával


Olvasson tovább
Dzsingisz kán
2025.07.29.

Még a történészek sem tudják hogyan halt meg a világtörténelem egyik legnagyobb uralkodója, Dzsingisz kán


Olvasson tovább
mesterséges intelligencia AI
2025.07.28.

A mesterséges intelligencia írhatja meg az emberiség hiányzó történelmét?


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

  • magyar zászló, meglepett, aranyos, boldog lány, Magyarország, utazás Magyar közmondások, amiktől a külföldiek haja égnek áll – VIDEÓ

  • Beteg tinédzser lány Budapesten VIDEÓ – Gyomorforgató dolgokra kényszerítették a beteg tinédzser lányt 12-15 évesek Budapest szívében

  • magyar állampolgárság kettős állampolgárság felfüggesztés Ukrajna Visszavonta egy 11 éves, Magyarországon született kisfiú állampolgárságát Sulyok Tamás köztársasági elnök

  • Balaton Fürdőhely Strand Luxus Magyarország A magyarországi fürdőhelyek lassú kiürülése: hová tűntek a vendégek?

  • Parajd falu sóbánya Nincs visszaút: a parajdi sóbánya nem nyílik meg többé

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Egzotikus afrikai járattal térne vissza egy nemzeti légitársaság Budapestre

Egzotikus afrikai járattal térne vissza egy nemzeti légitársaság Budapestre

Tovább olvasok
<strong>Ördögi kannibalizmus: őseink felfalták a gyermekeket 850.000 éves lehet alapján</strong>

Ördögi kannibalizmus: őseink felfalták a gyermekeket 850.000 éves lehet alapján

Tovább olvasok
Rendkívüli lelet Azerbajdzsánban: 3800 éves harcos sírjára bukkantak egy különleges lándzsával

Rendkívüli lelet Azerbajdzsánban: 3800 éves harcos sírjára bukkantak egy különleges lándzsával

Tovább olvasok
Még a történészek sem tudják hogyan halt meg a világtörténelem egyik legnagyobb uralkodója, Dzsingisz kán

Még a történészek sem tudják hogyan halt meg a világtörténelem egyik legnagyobb uralkodója, Dzsingisz kán

Tovább olvasok
A viktoriánus lóversenyek sötét oldala: dopping, csere, korrupció

A viktoriánus lóversenyek sötét oldala: dopping, csere, korrupció

Tovább olvasok
<b>A mesterséges intelligencia írhatja meg az emberiség hiányzó történelmét?</b>

A mesterséges intelligencia írhatja meg az emberiség hiányzó történelmét?

Tovább olvasok
Magyar közmondások, amiktől a külföldiek haja égnek áll – VIDEÓ

Magyar közmondások, amiktől a külföldiek haja égnek áll – VIDEÓ

Tovább olvasok
VIDEÓ – Gyomorforgató dolgokra kényszerítették a beteg tinédzser lányt 12-15 évesek Budapest szívében

VIDEÓ – Gyomorforgató dolgokra kényszerítették a beteg tinédzser lányt 12-15 évesek Budapest szívében

Tovább olvasok
Remek hír az utazóknak: Még erősebb lett a magyar útlevél a Henley Passport Index szerint

Remek hír az utazóknak: Még erősebb lett a magyar útlevél a Henley Passport Index szerint

Tovább olvasok
VIDEÓ: 100 km/h-val vágta ketté a halálvonat a buszt a Balatonnál, halálközeli élményéről vallott Ferenc

VIDEÓ: 100 km/h-val vágta ketté a halálvonat a buszt a Balatonnál, halálközeli élményéről vallott Ferenc

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4