45 éve, hogy a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) forgalomból kivonta az utolsó Ikarus 180-as csuklós autóbuszt. Ez a típus nemcsak a főváros, hanem a legendás Ikarus buszgyár történetében is meghatározó szerepet játszott: ez volt az első saját gyártású csuklós autóbusz, amely megalapozta az Ikarus későbbi világsikerét.
Az Ikarus 180-as 1958-ban kezdett formát ölteni, amikor a gyár egy új, nagy befogadóképességű csuklós autóbusz fejlesztését tűzte ki célul. Az inspirációt a nyugatnémet Henschel HS 160 USL típustól merítették. A jármű formatervezése Finta László, a korszak elismert dizájnere nevéhez fűződik. Az első működőképes prototípust 1961-ben mutatták be a Budapesti Helyiipari Vásáron, ahol az új csuklós busz hatalmas közönségsikert aratott — írja a PestBuda.
Az Ikarus 180-as a kor színvonalán kimagaslónak számított. A motorját a jármű padlója alá helyezték, ami csendesebb és kényelmesebb utasteret biztosított. A 16,5 méter hosszú busz három ajtóval és 180 személyes befogadóképességgel rendelkezett, ami a zsúfolt városi forgalomban különösen előnyös volt. A jármű hajtásáról kezdetben Csepel-dízelmotor gondoskodott, de később erősebb Rába-motorokat is beépítettek.
A csuklós buszok forradalma Budapesten
Bár a csuklós buszok ötlete nem magyar eredetű, Budapest a világ egyik első városai közé tartozott, ahol ilyen típusú járműveket állítottak forgalomba. Az első csuklós buszok házi átépítéssel, két leselejtezett autóbusz összekapcsolásából születtek meg. Az Ikarus 180-as már egy professzionálisabb és korszerűbb megoldást képviselt, amely 1963-ban állt forgalomba a Fővárosi Autóbusz Üzemegységnél (FAÜ). Budapesten az 1960-as évek közepétől szolgálták az utasokat, és 16 éven át meghatározó elemei voltak a városi közlekedésnek.
Egy átmeneti típus, amely megalapozta a sikert
Az Ikarus 180-as valójában egy átmeneti típusnak számított. A gyártása mindössze 1973-ig tartott, és összesen 7802 darab készült belőle. Ezek közül csupán 520 példány maradt Magyarországon, a többit exportra szánták, Mongóliától Egyiptomig számos országba eljutottak. A busz sikere és tapasztalatai azonban utat nyitottak az Ikarus 280-as számára, amely a világ egyik legismertebb csuklós autóbusza lett. A 280-as több mint 61 000 példányban készült, és évtizedeken át meghatározó szerepet játszott a közlekedésben, Los Angelestől Vlagyivosztokig.
A búcsú és az emlékezés
Az 1970-es évek végére a 180-asokat fokozatosan felváltották a modernebb Ikarus 280-asok. Az utolsó 180-as busz 1980. január 20-án közlekedett utoljára Budapesten. Akkoriban ez nem kapott nagy sajtóvisszhangot, és az utolsó példányt sem őrizték meg. A típus emlékét azonban máig őrzi egy szerencsés véletlen: 1990-ben egy korábban a Kommunista Ifjúsági Szövetség mozgó lőterévé átalakított Ikarus 180-ast felújítottak, így ma is látható.
Az Ikarus 180 öröksége
Az Ikarus 180-as nemcsak a magyar buszgyártás, hanem Budapest közlekedési történetének is fontos fejezete. Bár csupán rövid ideig gyártották, hatása messze túlmutatott saját korán. Azáltal, hogy megalapozta a modern csuklós buszok fejlesztését, hozzájárult az Ikarus világhírnevéhez és Magyarország közlekedési iparának aranykorához. Ma már nosztalgikus emlékként idézzük fel a 180-asokat, de örökségük tovább él az utakon és a történelemben.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
Ikarus buszok tartottak nemzetközi találkozót: Magyarország nagyhatalom volt a buszgyártásban
Bermuda-háromszög: mutatjuk a hátborzongató rejtély lehetséges megoldásait
Az idegen ignoroszféra most számos űrbéli rejtélyt válaszolhat meg
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam
Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe
Megnyílt Budapest első élelmiszer-outletje
Omladozik az egri vár másolata – a rendkívüli haditettről forgatott hatalmas sikerű film helyszínén jártunk
Rendkívüli: Több tízezer utas járatát törölték, budapesti járatokat is érint a francia sztrájk
„Mélyrepülésben” a Wizz Air, ha ez így megy tovább, nem csak őket érinti majd