45 éve, hogy a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) forgalomból kivonta az utolsó Ikarus 180-as csuklós autóbuszt. Ez a típus nemcsak a főváros, hanem a legendás Ikarus buszgyár történetében is meghatározó szerepet játszott: ez volt az első saját gyártású csuklós autóbusz, amely megalapozta az Ikarus későbbi világsikerét.
Az Ikarus 180-as 1958-ban kezdett formát ölteni, amikor a gyár egy új, nagy befogadóképességű csuklós autóbusz fejlesztését tűzte ki célul. Az inspirációt a nyugatnémet Henschel HS 160 USL típustól merítették. A jármű formatervezése Finta László, a korszak elismert dizájnere nevéhez fűződik. Az első működőképes prototípust 1961-ben mutatták be a Budapesti Helyiipari Vásáron, ahol az új csuklós busz hatalmas közönségsikert aratott — írja a PestBuda.
Az Ikarus 180-as a kor színvonalán kimagaslónak számított. A motorját a jármű padlója alá helyezték, ami csendesebb és kényelmesebb utasteret biztosított. A 16,5 méter hosszú busz három ajtóval és 180 személyes befogadóképességgel rendelkezett, ami a zsúfolt városi forgalomban különösen előnyös volt. A jármű hajtásáról kezdetben Csepel-dízelmotor gondoskodott, de később erősebb Rába-motorokat is beépítettek.
A csuklós buszok forradalma Budapesten
Bár a csuklós buszok ötlete nem magyar eredetű, Budapest a világ egyik első városai közé tartozott, ahol ilyen típusú járműveket állítottak forgalomba. Az első csuklós buszok házi átépítéssel, két leselejtezett autóbusz összekapcsolásából születtek meg. Az Ikarus 180-as már egy professzionálisabb és korszerűbb megoldást képviselt, amely 1963-ban állt forgalomba a Fővárosi Autóbusz Üzemegységnél (FAÜ). Budapesten az 1960-as évek közepétől szolgálták az utasokat, és 16 éven át meghatározó elemei voltak a városi közlekedésnek.
Egy átmeneti típus, amely megalapozta a sikert
Az Ikarus 180-as valójában egy átmeneti típusnak számított. A gyártása mindössze 1973-ig tartott, és összesen 7802 darab készült belőle. Ezek közül csupán 520 példány maradt Magyarországon, a többit exportra szánták, Mongóliától Egyiptomig számos országba eljutottak. A busz sikere és tapasztalatai azonban utat nyitottak az Ikarus 280-as számára, amely a világ egyik legismertebb csuklós autóbusza lett. A 280-as több mint 61 000 példányban készült, és évtizedeken át meghatározó szerepet játszott a közlekedésben, Los Angelestől Vlagyivosztokig.
A búcsú és az emlékezés
Az 1970-es évek végére a 180-asokat fokozatosan felváltották a modernebb Ikarus 280-asok. Az utolsó 180-as busz 1980. január 20-án közlekedett utoljára Budapesten. Akkoriban ez nem kapott nagy sajtóvisszhangot, és az utolsó példányt sem őrizték meg. A típus emlékét azonban máig őrzi egy szerencsés véletlen: 1990-ben egy korábban a Kommunista Ifjúsági Szövetség mozgó lőterévé átalakított Ikarus 180-ast felújítottak, így ma is látható.
Az Ikarus 180 öröksége
Az Ikarus 180-as nemcsak a magyar buszgyártás, hanem Budapest közlekedési történetének is fontos fejezete. Bár csupán rövid ideig gyártották, hatása messze túlmutatott saját korán. Azáltal, hogy megalapozta a modern csuklós buszok fejlesztését, hozzájárult az Ikarus világhírnevéhez és Magyarország közlekedési iparának aranykorához. Ma már nosztalgikus emlékként idézzük fel a 180-asokat, de örökségük tovább él az utakon és a történelemben.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
Ikarus buszok tartottak nemzetközi találkozót: Magyarország nagyhatalom volt a buszgyártásban
Bermuda-háromszög: mutatjuk a hátborzongató rejtély lehetséges megoldásait
Az idegen ignoroszféra most számos űrbéli rejtélyt válaszolhat meg
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Miért tűntek el Hadrianopolis lakói egyik napról a másikra?
Mit keres egy emberszerű ‘arc’ a Marson?
Egy aggasztó tanulmány szerint a mikroműanyagok sokkal gyakrabban fordulnak elő az agyban
Hogyan voltak képesek a rómaiak olyan építményeket létrehozni, amelyek 2 ezer év múlva is állnak?
Felújítják a Teleki-kastélyt Máramaros megyében
Rájöhettek, hogy a legősibb fekete lyukak hogyan nőhettek olyan gyorsan