Több mint 20 évig mindennap indultak és érkeztek Budapestre repülőjáratok több vidéki nagyvárosból. A szolgáltatás 1946-ban indult, az utolsó menetrend szerinti belföldi MALÉV-gép 1969. március 15-én közlekedett.
A II. világháború után a hazai repülés szinte teljesen megszűnt, azonban 1946. október 15-én elindultak az első belföldi járatok. Az üzemeltető a Maszovlet volt, egy szovjet-magyar vegyesvállalat, amely a 21 személyes LI-2-es gépekkel teljesítette a járatokat. A szovjetek biztosították a repülőgépeket, a magyarok pedig a személyzetet és a földi kiszolgálást — írja a PestBuda.
A belföldi járatok elindításának fő oka a vasút tehermentesítése volt, és a repülőjegyek ára megegyezett az azonos útvonalra szóló első osztályú vonatjegyek árával.
Az 1950-es évek fejleményei
1950-től a belföldi járatokat Ferihegyről indították, miután az új repülőtér megnyílt. Az 1950-es évek végén a Maszovletből megalakult Malév lecserélte az elavult LI-2-eseket a modernebb IL-14-es gépekre. Az első ilyen járat 1961-ben a Budapest-Debrecen viszonylaton teljesített szolgálatot, ahol az utazási idő mindössze 40 perc volt.
A fejlesztések ellenére az IL-14-esek bevezetése a belföldi úticélok csökkenéséhez vezetett. A kis repülőterek, mint Miskolc, Nyíregyháza és Szeged, nem tudták fogadni az új gépeket, ezért a járataikat meg kellett szüntetni.
A belföldi légiközlekedés hanyatlása
Az 1960-as évek közepére a belföldi repülés utasszáma jelentősen visszaesett. Az autóbuszok és a vasút fejlődése, valamint a repülőjegyek relatíve magas ára miatt egyre kevesebben választották a légi közlekedést. 1964-ben már csak Debrecennel, Péccsel, Szombathellyel és Zalaegerszeggel maradt fenn rendszeres összeköttetés.
1969-re a Malév modernebb gázturbinás IL-18-as és sugárhajtású gépeket szerzett be, amelyekkel a belföldi járatok fenntartása gazdaságilag fenntarthatatlanná vált. A Malév végül 1969. március 15-én megszüntette a menetrend szerinti belföldi járatokat, és a repülés kizárólag nemzetközi forgalomra korlátozódott.
Bár az elmúlt évtizedekben voltak próbálkozások a belföldi repülés újraindítására, ezek nem bizonyultak hosszútávon fenntarthatónak. A gyorsvasutak, az autós közlekedés és a regionális repülőtér-fejlesztések előtérbe kerülésével a belföldi repülés már a múlt részének tekinthető.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
Román és magyar kutatók a dinoszauruszok nyomában: újabb érdekességek derültek ki Erdélyben
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Hogyan kezdődött a kávé története?
Lézerek fedték fel egy 15. századi Zapoték erődített város maradványait Mexikóban
Az intelligens élet sokkal gyakoribb lehet, mint korábban gondoltuk egy új modell szerint
Kifejlesztettek egy új gyógyszert, ami segíthet megállítani az öregedést
Az emberiség férfiainak 95%-a meghalt ebben a háborúban
A 25 kilós, 25 évre egy szobába zárt nő életének döbbenetes története