• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2025.03.24.
· Kult+Múlt

Két város, két világ: Bécs és Budapest különböségei

Kosztolányi Dezső több mint egy évszázaddal ezelőtt úgy vélte, hogy Bécs és Budapest világa élesen elüt egymástól, és ez az eltérés ma is tapintható. A két főváros legmeghatározóbb sugárútjai, a bécsi Ring és a budapesti Nagykörút, első ránézésre hasonlónak tűnhetnek, ám kialakulásuk története és funkciójuk merőben eltérő.

A 19. században a körutas városszerkezet divatos és előremutató városrendezési elv volt, amely az Osztrák–Magyar Monarchia idején mindkét fővárosban megjelent. Bécs az 1850-es években bontotta le erődítményeit, hogy helyet adjon a fényűző Ringstrassénak, amely széles, reprezentatív térsorozattal övezte a belvárost. A város a lebontott falak helyén kapott földet, amelyre pompás középületeket emeltek, a császári rezidencia, a Hofburg pedig központi elemként magasodott ki — írja az Építész Fórum.

Budapestnek más utat kellett bejárnia. A Nagykörút terve az 1870-es években született, amikor a város már rég elveszítette falait, de nem rendelkezett jelentős állami támogatással. A körút egy meglévő, falusias jellegű városszövetbe került, amely földszintes házakkal, veteményeskertekkel és istállókkal volt tarkítva. Az építkezés lassan indult be, különösen az 1873-as bécsi tőzsdekrach után, amely megakasztotta a fejlődést.

Monumentalitás kontra funkcionalitás

A bécsi Ring az uralkodói hatalom és az arisztokrácia presztízsének megtestesítője. A városháza, a parlament, az egyetem és a Votivkirche mind a császári és polgári világ együttes reprezentációját szolgálták. Ezzel szemben a budapesti Nagykörút nem kapott hasonló státuszt: a monumentális középületek helyett bérházakkal szegélyezett, dinamikusan fejlődő polgári övezetté vált.

Bécs esetében még a magánépületek is a reprezentáció eszközei voltak. A Ring menti paloták félig lakó-, félig bérházak voltak, de eleganciájuk megmaradt. Budapest ezzel szemben a befektetői logika mentén fejlődött: a telkek tulajdonosai és építtetői középosztálybeli polgárok voltak, akik bérházakat emeltek a Nagykörút mentén. Az építészek szerepe itt kevésbé volt meghatározó, az épületek megjelenése a megrendelők ízlésvilágát tükrözte, így jött létre a Nagykörút „vad” eklektikája.

Közlekedési tengelyek és városszerkezet

A Ring és a Nagykörút közlekedési funkciója szintén eltérő volt. Bécsben egy második, párhuzamos útrendszer, a Lastenstrasse biztosította a logisztikai forgalmat, míg a Ring a reprezentáció és az elegancia helyszíne maradt. A budapesti Nagykörút viszont mindig is a közlekedés középpontjában állt. A villamos hamar szerves részévé vált az utcának, először lóvasútként, majd villamosként, amely később összekötötte a város különböző részeit.

A 19. század végén mindkét városban megépült egy külső körút is: Bécsben a Gürtel, Budapesten a Hungária körút. A bécsi Gürtelen a közlekedési funkció már egyértelműen dominált, Otto Wagner városi vasutat telepített ide. Budapest először a Nagykörutat hozta létre, amely a városi közlekedés fő ütőerévé vált, majd a Hungária körút is ebbe az irányba fejlődött.

A modern kihívások és a jövő lehetőségei

A Nagykörút napjainkban túlzsúfolt közlekedési tengely, amely nehezen tudja levetkőzni a múlt örökségét. A második világháború után a város szerkezete átalakult: a városszéli ipari területek növekedése miatt a napi ingázás felerősödött, ami túlterhelte a Nagykörút forgalmát. A széles járdák, amelyek egykor a városi élet központjai voltak, ma már a forgalom árnyékában élnek.

Bécs példája ugyanakkor megmutatja, hogy a rehabilitáció lehetséges. A Gürtel mentén az 1990-es években az EU-csatlakozás után megkezdődött a városrész újjáélesztése: kávézók, bárok, játszóterek jelentek meg a korábban elhanyagolt területeken. A budapesti Nagykörút is hasonló átalakulás előtt áll. Az önkormányzatok és a lakók közös erőfeszítésével egyre több funkcióval töltik meg a körutat, a korábban lerobbant területeken üzletek és közösségi terek jelennek meg.

A jövő kérdése az, hogy a Nagykörút képes lesz-e újra a városi élet központjává válni. Az apró lépések, mint a közterületek rendezése és az üzletek újjáélesztése, már megindultak, de még hosszú út áll a körút előtt, hogy ismét Budapest egyik legpezsgőbb városi tengelyévé váljon. A kérdés már nem csupán az épített örökségről szól, hanem arról is, hogy hogyan élhet újra egy sugárút a 21. századi városi környezetben.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Párizs földalatti világa: Egy egész világ a város alatt
A budapesti gőzvontatás különleges járművei

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest építészet közlekedés Magyarország
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Forradalmi megoldás: robotkőműves áll munkába Magyarországon

  • Mikor fog minden élet kihalni a Földön?

  • Zelenszkij várni fogja Putyint Törökországban

  • Elképesztő felfedezés: a piramisok így épülhettek 4700 éve

  • Az ember, aki bosszút állt Hollywoodon

  • A világ legfiatalabb császára: Pu Ji elképesztő élete a tróntól a kertészetig

Kapcsolódó cikkek

Dzsószer-piramis építés
2025.05.12.

Elképesztő felfedezés: a piramisok így épülhettek 4700 éve


Olvasson tovább
kim schmitz bosszú
2025.05.12.

Az ember, aki bosszút állt Hollywoodon


Olvasson tovább
Pu Ji kínai császár
2025.05.11.

A világ legfiatalabb császára: Pu Ji elképesztő élete a tróntól a kertészetig


Olvasson tovább
elhagyatott falu magyarország
2025.05.11.

Magyarország eltűnő falvai: ahol már csak az emlékezet lakik


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Forradalmi megoldás: robotkőműves áll munkába Magyarországon

Forradalmi megoldás: robotkőműves áll munkába Magyarországon

Tovább olvasok
Mikor fog minden élet kihalni a Földön?

Mikor fog minden élet kihalni a Földön?

Tovább olvasok
Zelenszkij várni fogja Putyint Törökországban

Zelenszkij várni fogja Putyint Törökországban

Tovább olvasok
<b>Elképesztő felfedezés: a piramisok így épülhettek 4700 éve</b>

Elképesztő felfedezés: a piramisok így épülhettek 4700 éve

Tovább olvasok
Az ember, aki bosszút állt Hollywoodon

Az ember, aki bosszút állt Hollywoodon

Tovább olvasok
A világ legfiatalabb császára: Pu Ji elképesztő élete a tróntól a kertészetig

A világ legfiatalabb császára: Pu Ji elképesztő élete a tróntól a kertészetig

Tovább olvasok
AI-munkatársak egy kamu cégnél

AI-munkatársak egy kamu cégnél

Tovább olvasok
Újraéledő földek Csernobil árnyékában: akár 20 000 hektár is művelhető lehet

Újraéledő földek Csernobil árnyékában: akár 20 000 hektár is művelhető lehet

Tovább olvasok
Magyarország eltűnő falvai: ahol már csak az emlékezet lakik

Magyarország eltűnő falvai: ahol már csak az emlékezet lakik

Tovább olvasok
Állatok belétől, egészen a modern óvszerekig

Állatok belétől, egészen a modern óvszerekig

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4