• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • KÉPEK: Kilövése után jelentkezett be Kapu Tibor, 15 millió magyarnak mondott köszönetet, hungarikumokat is vitt az űrbe

György György · 2025.03.24.
· Kult+Múlt

Két város, két világ: Bécs és Budapest különböségei

Kosztolányi Dezső több mint egy évszázaddal ezelőtt úgy vélte, hogy Bécs és Budapest világa élesen elüt egymástól, és ez az eltérés ma is tapintható. A két főváros legmeghatározóbb sugárútjai, a bécsi Ring és a budapesti Nagykörút, első ránézésre hasonlónak tűnhetnek, ám kialakulásuk története és funkciójuk merőben eltérő.

A 19. században a körutas városszerkezet divatos és előremutató városrendezési elv volt, amely az Osztrák–Magyar Monarchia idején mindkét fővárosban megjelent. Bécs az 1850-es években bontotta le erődítményeit, hogy helyet adjon a fényűző Ringstrassénak, amely széles, reprezentatív térsorozattal övezte a belvárost. A város a lebontott falak helyén kapott földet, amelyre pompás középületeket emeltek, a császári rezidencia, a Hofburg pedig központi elemként magasodott ki — írja az Építész Fórum.

Budapestnek más utat kellett bejárnia. A Nagykörút terve az 1870-es években született, amikor a város már rég elveszítette falait, de nem rendelkezett jelentős állami támogatással. A körút egy meglévő, falusias jellegű városszövetbe került, amely földszintes házakkal, veteményeskertekkel és istállókkal volt tarkítva. Az építkezés lassan indult be, különösen az 1873-as bécsi tőzsdekrach után, amely megakasztotta a fejlődést.

Monumentalitás kontra funkcionalitás

A bécsi Ring az uralkodói hatalom és az arisztokrácia presztízsének megtestesítője. A városháza, a parlament, az egyetem és a Votivkirche mind a császári és polgári világ együttes reprezentációját szolgálták. Ezzel szemben a budapesti Nagykörút nem kapott hasonló státuszt: a monumentális középületek helyett bérházakkal szegélyezett, dinamikusan fejlődő polgári övezetté vált.

Bécs esetében még a magánépületek is a reprezentáció eszközei voltak. A Ring menti paloták félig lakó-, félig bérházak voltak, de eleganciájuk megmaradt. Budapest ezzel szemben a befektetői logika mentén fejlődött: a telkek tulajdonosai és építtetői középosztálybeli polgárok voltak, akik bérházakat emeltek a Nagykörút mentén. Az építészek szerepe itt kevésbé volt meghatározó, az épületek megjelenése a megrendelők ízlésvilágát tükrözte, így jött létre a Nagykörút „vad” eklektikája.

Közlekedési tengelyek és városszerkezet

A Ring és a Nagykörút közlekedési funkciója szintén eltérő volt. Bécsben egy második, párhuzamos útrendszer, a Lastenstrasse biztosította a logisztikai forgalmat, míg a Ring a reprezentáció és az elegancia helyszíne maradt. A budapesti Nagykörút viszont mindig is a közlekedés középpontjában állt. A villamos hamar szerves részévé vált az utcának, először lóvasútként, majd villamosként, amely később összekötötte a város különböző részeit.

A 19. század végén mindkét városban megépült egy külső körút is: Bécsben a Gürtel, Budapesten a Hungária körút. A bécsi Gürtelen a közlekedési funkció már egyértelműen dominált, Otto Wagner városi vasutat telepített ide. Budapest először a Nagykörutat hozta létre, amely a városi közlekedés fő ütőerévé vált, majd a Hungária körút is ebbe az irányba fejlődött.

A modern kihívások és a jövő lehetőségei

A Nagykörút napjainkban túlzsúfolt közlekedési tengely, amely nehezen tudja levetkőzni a múlt örökségét. A második világháború után a város szerkezete átalakult: a városszéli ipari területek növekedése miatt a napi ingázás felerősödött, ami túlterhelte a Nagykörút forgalmát. A széles járdák, amelyek egykor a városi élet központjai voltak, ma már a forgalom árnyékában élnek.

Bécs példája ugyanakkor megmutatja, hogy a rehabilitáció lehetséges. A Gürtel mentén az 1990-es években az EU-csatlakozás után megkezdődött a városrész újjáélesztése: kávézók, bárok, játszóterek jelentek meg a korábban elhanyagolt területeken. A budapesti Nagykörút is hasonló átalakulás előtt áll. Az önkormányzatok és a lakók közös erőfeszítésével egyre több funkcióval töltik meg a körutat, a korábban lerobbant területeken üzletek és közösségi terek jelennek meg.

A jövő kérdése az, hogy a Nagykörút képes lesz-e újra a városi élet központjává válni. Az apró lépések, mint a közterületek rendezése és az üzletek újjáélesztése, már megindultak, de még hosszú út áll a körút előtt, hogy ismét Budapest egyik legpezsgőbb városi tengelyévé váljon. A kérdés már nem csupán az épített örökségről szól, hanem arról is, hogy hogyan élhet újra egy sugárút a 21. századi városi környezetben.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Párizs földalatti világa: Egy egész világ a város alatt
A budapesti gőzvontatás különleges járművei

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest építészet közlekedés Magyarország
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Frissen leölt sertésekbe fektetve tartották életben a koraszülött magyar trónörököst?

  • A Balaton legkedveltebb települése 2025-ben – ezt ne hagyd ki!

  • Egy ősi egyiptomi múmia döbbenetes titka írhatja újra az emberiség történelmét

  • Ha minden jól megy, erre az egzotikus helyszínre repülhetünk majd rövidesen Budapestről

  • Akár 1000 fekete lyuk is lehet az otthonunkban egy elképesztő felfedezés szerint!

  • A MÁV a legnagyobb hőségben hagyta cserben az utasait

Kapcsolódó cikkek

A koraszülött II. Lajos magyar király
2025.06.27.

Frissen leölt sertésekbe fektetve tartották életben a koraszülött magyar trónörököst?


Olvasson tovább
egyiptomi múmia
2025.06.27.

Egy ősi egyiptomi múmia döbbenetes titka írhatja újra az emberiség történelmét


Olvasson tovább
Gólyavár Dombóvár Tolna megye Tolna vármegye régészet lerombolt vár
2025.06.26.

Újra ellepték a régészek a porig rombolt Gólyavár területét


Olvasson tovább
II. Ulászló magyar király Joao do Cro festményén (Wikipedia)
2025.06.25.

“Akarom” helyett “Igen”: így lehetett érvényteleníteni a középkorban a magyar király házasságát, amit csak a pénzért kötött


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Frissen leölt sertésekbe fektetve tartották életben a koraszülött magyar trónörököst?

Frissen leölt sertésekbe fektetve tartották életben a koraszülött magyar trónörököst?

Tovább olvasok
A Balaton legkedveltebb települése 2025-ben – ezt ne hagyd ki!

A Balaton legkedveltebb települése 2025-ben – ezt ne hagyd ki!

Tovább olvasok
<strong>Egy ősi egyiptomi múmia döbbenetes titka írhatja újra az emberiség történelmét</strong>

Egy ősi egyiptomi múmia döbbenetes titka írhatja újra az emberiség történelmét

Tovább olvasok
Ha minden jól megy, erre az egzotikus helyszínre repülhetünk majd rövidesen Budapestről

Ha minden jól megy, erre az egzotikus helyszínre repülhetünk majd rövidesen Budapestről

Tovább olvasok
<b>Akár 1000 fekete lyuk is lehet az otthonunkban egy elképesztő felfedezés szerint!</b>

Akár 1000 fekete lyuk is lehet az otthonunkban egy elképesztő felfedezés szerint!

Tovább olvasok
A MÁV a legnagyobb hőségben hagyta cserben az utasait

A MÁV a legnagyobb hőségben hagyta cserben az utasait

Tovább olvasok
A halott pulzárok centiméteres „hegyeik” miatt bocsáthatnak ki rádióhullámokat

A halott pulzárok centiméteres „hegyeik” miatt bocsáthatnak ki rádióhullámokat

Tovább olvasok
Meghökkentő: Gyermekek ellen elkövetett súlyos bűncselekmények rázták meg Magyarországot

Meghökkentő: Gyermekek ellen elkövetett súlyos bűncselekmények rázták meg Magyarországot

Tovább olvasok
Top 7 úticél, ahová jobban megéri vonattal utazni Budapestről, mint repülővel

Top 7 úticél, ahová jobban megéri vonattal utazni Budapestről, mint repülővel

Tovább olvasok
Júliustól a budapesti fürdők medencéjében is megnézheted kedvenc filmjeid

Júliustól a budapesti fürdők medencéjében is megnézheted kedvenc filmjeid

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4