• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2025.03.16.
· Kult+Múlt

A budapesti gőzvontatás különleges járművei

A 19. század végén a városi közlekedésben a lovak biztosították a mozgatóerőt, míg a távolsági közlekedésben a gőzmozdonyok domináltak. Budapesten azonban a gőzvontatás csak néhány különleges esetben jelent meg. Miért nem vált elterjedtté, és hol alkalmazták mégis ezt a technológiát?

A Budavári Sikló 1870. március 1-jén kezdte meg működését, és újdonságot hozott a városi közlekedésben: ez volt Budapest első géperejű közlekedési eszköze, amelyet gőzgép hajtott. A várba vezető pálya alig 100 méter hosszú, de forradalmi volt abból a szempontból, hogy leváltotta a lóvontatást — írja a PestBuda.

A sikló gőzgépe azonban helyhez kötött volt, az alsó állomáson működött, és kábelekkel mozgatta fel-le a két kocsit. Ez az üzemeltetési mód jelentős előnyt jelentett, hiszen nem kellett mozgó gőzmozdonyokat alkalmazni a városon belül.

A fogaskerekű vasút: a gőzmozdony tolta fel a kocsikat

A sikló után a következő gőzvontatású városi közlekedési eszköz Budapesten a fogaskerekű vasút volt. A fogaskerekű esetében már mozdonyról beszélhetünk, azaz a gőzgép a szerelvény részeként működött.

A fogaskerekű vasút sajátossága az volt, hogy a mozdony mindig a kocsi völgy felőli oldalán helyezkedett el, és vagy tolta felfelé, vagy fékezte lefelé a szerelvényt. Ez a rendszer biztosította a megfelelő tapadást a meredek hegyi szakaszokon.

Miért nem terjedt el a gőzvontatás a városi közlekedésben?

Bár több próbálkozás is történt a gőzvontatás városi bevezetésére, végül gazdasági és gyakorlati okokból nem terjedt el.

  1. Magas üzemeltetési költségek
    • A gőzmozdonyok üzemeltetése drágább volt, mint a lóvontatás.
    • A karbantartás és az üzemanyagellátás költségei jelentősek voltak.
  2. Környezetvédelmi és közegészségügyi problémák
    • A gőzgépek működése füstöt és kormot termelt, ami városi környezetben zavaró volt.
    • A városi utak porosak és szennyezettek lettek volna a folyamatos gőzkibocsátás miatt.
  3. Alternatív közlekedési megoldások
    • Balázs Mór, egy élelmes vállalkozó, gőzvontatású közúti vasutat javasolt, amelyet a lóvasúttal szemben engedélyeztek volna.
    • Azonban a villamosvontatás technológiai fejlődése miatt gyorsan nyilvánvalóvá vált, hogy a jövő nem a gőz, hanem az elektromos meghajtás.
  4. A lóvasutak elég hatékonyak voltak
    • A lóvasúti társaságoknak nem volt érdekük áttérni a drágább gőzüzemre.
    • A Margit hídon például engedélyezték a gőzüzemű segítséget, de erre nem volt szükség – csak egy extra lovat kellett befogni az emelkedőkön.

A gőzvontatás egyetlen városi vasútja Budapesten

Egyetlen gőzvontatású városi közúti vasút üzemelt Budapesten 1891 és 1894 között. Ez a rákoskeresztúri Új köztemetőhöz vezető vonal volt, amelynek nyomvonalán ma a 37-es villamos halad.

1894-re azonban ezt a vonalat is villamosították, ezzel megszűnt az utolsó gőzüzemű városi közlekedési vonal Budapesten.

Egy másik kivétel a Margit körút vonala volt, amely ipari vasútként működött, és gőzmozdonyokat alkalmaztak a környék üzemeinek kiszolgálására.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Budapesttől Alexandriáig: A magyar tengerjárás úttörője
Valójában ez a magyar király lehetett Sir Lancelot?

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest közlekedés Magyarország történelem vasút
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Tartsd magadnál a diákigazolványod! Így spórolhatsz a nyáron akár tízezreket

  • Olcsóbb jegy, több élmény? Megérkezett a Sziget fesztivál legnagyobb újítása

  • Végre megszűnhet a reptéri macera a folyadékokkal: de vajon mikor lép a Liszt Ferenc reptér?

  • Kilőttek az árak az Adriai-tengernél, újra a Balaton a kedvenc úti célunk

  • Egy másik erdélyi helyszínen is bekövetkezhet a parajdi sóbányáéhoz hasonló tragédia

  • Jótékony céljra fordította a Mátyás-kútba dobott érméket a Várkapitányság

Kapcsolódó cikkek

A Parlament országgyűlés
2025.07.11.

Így tervezték a Parlamentet a reformkorban, mikor az országgyűlés Pestre költözött


Olvasson tovább
Római legionáriusok katonák fieztség zsold ezüst denarius
2025.07.09.

Fizetés az ókorban: Mennyit keresett egy római legionárius?


Olvasson tovább
kínzás
2025.07.08.

Ez az őrült kínzási módszer látszólag ártalmatlan, mégis tönkreteszi az elmét


Olvasson tovább
egyiptomi múmia civilizáció
2025.07.05.

Elképesztő felfedezés: ősi civilizációval lehet kapcsolatban az 5000 éves férfi!


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Tartsd magadnál a diákigazolványod! Így spórolhatsz a nyáron akár tízezreket

Tartsd magadnál a diákigazolványod! Így spórolhatsz a nyáron akár tízezreket

Tovább olvasok
Olcsóbb jegy, több élmény? Megérkezett a Sziget fesztivál legnagyobb újítása

Olcsóbb jegy, több élmény? Megérkezett a Sziget fesztivál legnagyobb újítása

Tovább olvasok
Végre megszűnhet a reptéri macera a folyadékokkal: de vajon mikor lép a Liszt Ferenc reptér?

Végre megszűnhet a reptéri macera a folyadékokkal: de vajon mikor lép a Liszt Ferenc reptér?

Tovább olvasok
Kilőttek az árak az Adriai-tengernél, újra a Balaton a kedvenc úti célunk

Kilőttek az árak az Adriai-tengernél, újra a Balaton a kedvenc úti célunk

Tovább olvasok
Egy másik erdélyi helyszínen is bekövetkezhet a parajdi sóbányáéhoz hasonló tragédia

Egy másik erdélyi helyszínen is bekövetkezhet a parajdi sóbányáéhoz hasonló tragédia

Tovább olvasok
Jótékony céljra fordította a Mátyás-kútba dobott érméket a Várkapitányság

Jótékony céljra fordította a Mátyás-kútba dobott érméket a Várkapitányság

Tovább olvasok
Forradalom a repülőtereken? Hamarosan elég lehet a telefonunk is a becsekkoláshoz!

Forradalom a repülőtereken? Hamarosan elég lehet a telefonunk is a becsekkoláshoz!

Tovább olvasok
Tele lesz pótlóbuszokkal Budapest: Több villamos és egy HÉV sem fog közlekedni

Tele lesz pótlóbuszokkal Budapest: Több villamos és egy HÉV sem fog közlekedni

Tovább olvasok
Így tervezték a Parlamentet a reformkorban, mikor az országgyűlés Pestre költözött

Így tervezték a Parlamentet a reformkorban, mikor az országgyűlés Pestre költözött

Tovább olvasok
Több százezer magyar nem jut a Revoluton tartott pénzéhez a kriptokereskedelem kriminalizálása miatt

Több százezer magyar nem jut a Revoluton tartott pénzéhez a kriptokereskedelem kriminalizálása miatt

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4