• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Mayer Jácint Mayer Jácint · 2025.04.03.
· Utazás

A „rabul” ejtő Salamon-torony

A 13. századi Salamon-torony és Alsóvár

A 13. századi Salamon-torony és Alsóvár, Fotó: Mayer Jácint

A visegrádi Alsóvár lakótornya a Salamon-torony. Nevét a 11. századi magyar trónviszályokból vesztesen kikerülő Salamon királyról kapta, akit a győztes Szent László vetett Visegrádon fogságba. A Duna-parti torony azonban ekkor még nem létezett, a rabság helyszíne pedig a közeli Sibrik-dombon található ispáni vár lehetett. A néphagyomány viszont Salamon emlékéhez köti.

A Salamon-torony 20. századi kiegészítései

A Salamon-torony 20. századi kiegészítései, Fotó: Mayer J.

A Salamon-torony építésében, műrészletei kialakításában egy olyan formai akarat működött, amelynek a monumentalitásra és a reprezentativitásra való igénye legalább annyira dominált, mint a védelmi szempontok. Ez már a helyszínválasztásban is megmutatkozott, hiszen a fő közlekedési útvonal mellé épített hatalmas toronynak nemcsak az áthaladó főút és a Duna ellenőrzésében, katonai védelmében szántak fontos szerepet, hanem megépítésében a mesés természeti környezet is szerepet játszott. Már messziről hirdetnie kellett az uralkodó hatalmát és szimbolikus jelenlétét. A Salamon-tornyot a közbeszédben gyakran a teljes visegrádi alsó védelemmel azonosítják.

A Duna és az Alsóvár

A Duna és az Alsóvár, Fotó: Mayer Jácint

Magáról a várépítésről a legfontosabb dokumentum az az 1259-ben kelt oklevél, melyben a király tudatja IV. Orbán pápával, hogy a királynénak egy puszta hegyet adományozott a pilisi erdőben abból a célból, hogy a tatárok nap mint nap fenyegető betörései ellen az özvegyek és árvák védelmére itt várat építsen.

Visegrád erődítése egy összetett rendszer. Haditechnikai szempontok szerint nyilván a Fellegvár épült meg először, hiszen a Fellegvár nélkül az Alsóvár nem védhető, ám a Fellegvár építésével párhuzamosan elindulhatott az Alsóvár kiépítése is.

Fellegvárból az Alsóvár

Fellegvárból az Alsóvár, Fotó: Mayer Jácint

A kettős vár védelmi rendszere északról lényegesen jobban erődített, így az északi völgyzáró fal őrtornyokkal, kaputoronnyal megerősítve az egész völgyet átszelte a Fellegvártól a Dunáig. A déli völgyzáró fal ezzel szemben csupán a hegy egyharmadáig emelkedik, így nem zárul a Fellegvárral.

A déli oldal védműveinek gyengeségét még tovább fokozta, hogy a várfalat itt nem erősítették őrtornyok, és úgy tűnik, az országút felett emelt kaput sem védte torony. A védelmi rendszer meglepő kiegyensúlyozatlanságát indokolhatta az, hogy a vár egy újabb tatár támadás ellen épült, és e szerint az építők nem számoltak egy esetleg Esztergom felől érkező ostrommal.

A Salamon-torony udvara

A Salamon-torony udvara, Fotó: Mayer Jácint

Az északi részen a bejutást egy kaputorony kontrollálta, a várfalakhoz képest elforgatott tengellyel, bejárati csapóráccsal. A Dunáig lefutó várfalak a lakótorony védelmének részét képezik. A várfalakat a Duna-parton még egy torony erősítette, az országutat keresztező déli várfalban kialakított kapuval.

A Fellegvárat és az Alsóvárat összekötő völgyzárófal Magyarországon rendkívül ritka és hosszú. Ennek az építészeti megoldásnak köszönhető, hogy a szűk parti sávban haladó, Esztergom és Buda közti középkori úton a Salamon-toronynál vámszedőhely is működhetett.

Az Alsóvár központját alkotó lakótorony (a köznyelvben állandósult nevén a Salamon-torony) öt emelet magas, nyújtott hatszög alaprajzú épület. A torony nyugati oldalához egykor három emelet magasságú, hasábos fióktorony épült.

Az északi kapu

Az északi kapu, Fotó: Mayer Jácint

1317-ben Károly Róbert hívei ostrommal foglalják el Csák Mátétól Visegrádot. A király 1323-ban helyezte át székhelyét Temesvárról Visegrádra, ahol ekkoriban az ország középső részének legerősebb vára állott, viszonylagos közelségben a Regnum gazdasági, politikai és egyházi központjaihoz.

Az Alsóvár nagy lakótornya kényelmével nagyjából megfelelhetett a királyi udvar pillanatnyi igényeinek. A lakótorony Károly Róbert kori belső átépítése, keresztfalakkal történő felosztása és boltozása a királyi hatalom igényeit tükrözi, hiszen maga az épülettömeg tagolt, széles ikerablakaival olyan toronypalota volt, amely megfelelően reprezentálhatta az Anjou uralkodó nemrég megszilárdult hatalmát is. Az esetleges királyi lakosztályként a torony harmadik emelete jöhet számításba, mely emelet kelet-nyugati keresztfallal kettéosztott termének mindkét helyisége az adott körülmények között kényelmes lakóteret biztosított.

Az Alsóvár Dunát elérő pontja, Fotó: Mayer Jácint

Az Alsóvár Dunát elérő pontja

Valószínű azonban, hogy a lakótorony szállás-jellegét maga Károly Róbert is csak ideiglenesnek tervezte, hiszen 1330-ban már bizonyosan a király birtokában volt a település határában lévő udvarház is. Az 1335-ös visegrádi királytalálkozóra pedig már rendelkezésre álltak a fellegvári palota terei is.

Hunyadi Mátyás egy 1459. március 5-én kiadott oklevelében Also-Wyssegrad néven szerepel az Alsóvár. Erre az időszakra is van legendás történet, de most már világhírű fogvatartottról, aki nem más, mint Vlad Tepes, a Drakula. Visegrád a havasalföldi vajda kényszerű magyarországi tartózkodásának egyik lehetséges helyszíne (1462-1474).

A Salamon-torony és háborús károk

A török korszak harcaiban meglehetősen sok ostromot szenved Visegrád és a vár többször gazdát is cserél. Mikor 1544-ben Mehmet budai pasa Husszein esztergomi bég csapataival elfoglalja, a Salamon-tornyot és a falakat a tüzérség romos állapotúra lövi. A török időkben nem is javítják ki többet teljesen az Alsóvár sérüléseit. További károk érik, amikor a 15 éves háborúban a török elveszíti, a Bocskai-felkelés idején pedig az Alsóvárban hajdúk, a Felsővárban ismét törökök vannak.

Kiállítás a lakótorony belső tereiben

Kiállítás a lakótorony belső tereiben, Fotó: Mayer Jácint

Az oszmánok kiűzésekor 1684-ben ugyan ostrommal felszabadítják a keresztények, de megtartani nem tudják. A törökök végül még 1685-ben maguktól kivonulnak Visegrádról, de a vár állapota ekkorra már teljesen romos. Az elnéptelenedett falu betelepítése a 17. század végén kezdődött meg. A betelepülők kőbányának használták a kettős var romjait.

A Salamon-torony helyreállítása

A Salamon-torony mai formáját több megóvási és restaurálási munka eredményezte, melyek számos, véleményes megoldást szültek: lebontották a XIII. századi fióktornyot, eltüntettek XIV. századi válaszfalakat, a kialakított vasbeton födémek és hivalkodó tekintélyes falkiegészítések a hely méltóságához nem illeszkednek mai szemmel, anyagukban pedig mára egy porladozó, beázó, megmentésre szoruló helyzetet teremtenek. Sürgős beavatkozásra szorul.

Díszkút a Salamon-toronyban

Díszkút a Salamon-toronyban, Fotó: Mayer Jácint

Jelenleg még téli álmot alszik, látogatása május 1-jétől tervezhető.

Forrás:

Bozóki Lajos: A visegrádi Salamon-torony építés- és helyreállítás története

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
képgaléria Magyarország utazási kalauz vár-kastély
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Próbáltak menekülni, egymást ölelték, jajgattak, sírtak, de a Vezúv nem kegyelmezett: ma is láthatóak Herculaneum halottai az ókori város kikötőjében

  • Magyarország harmada elsivatagosodhat egy új kutatás szerint

  • Megnyílt Magyarország első 0–24-es, személyzet nélküli okosboltja

  • Egészen hihetetlenül néz ki egy vihar time-lapse felvétele a Nemzetközi Űrállomás fedélzetéről

  • Oroszország új nukleáris rakétákat fejleszt

  • Szlovákia elismeri Marokkó autonómia tervét „a végleges megoldás alapjaként” a Szahara-vitában

Kapcsolódó cikkek

Herculaneum csontvázai
2025.05.24.

Próbáltak menekülni, egymást ölelték, jajgattak, sírtak, de a Vezúv nem kegyelmezett: ma is láthatóak Herculaneum halottai az ókori város kikötőjében


Olvasson tovább
Nevsehir
2025.05.18.

Kappadókiában jártunk: sziklába vájt keresztény nagyvárosok 60 méter mélységben


Olvasson tovább
repülőtér Pécs-Pogány Universal Air Magyarország légitársaság
2025.05.16.

Egy népszerű légitársaság leállítja menetrend szerinti magyarországi járatait


Olvasson tovább
Török workshop Budapest
2025.05.16.

Törökország egész éves úti célként népszerűsíti magát Magyarországon


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Próbáltak menekülni, egymást ölelték, jajgattak, sírtak, de a Vezúv nem kegyelmezett: ma is láthatóak Herculaneum halottai az ókori város kikötőjében

Próbáltak menekülni, egymást ölelték, jajgattak, sírtak, de a Vezúv nem kegyelmezett: ma is láthatóak Herculaneum halottai az ókori város kikötőjében

Tovább olvasok
Magyarország harmada elsivatagosodhat egy új kutatás szerint

Magyarország harmada elsivatagosodhat egy új kutatás szerint

Tovább olvasok
Megnyílt Magyarország első 0–24-es, személyzet nélküli okosboltja

Megnyílt Magyarország első 0–24-es, személyzet nélküli okosboltja

Tovább olvasok
Egészen hihetetlenül néz ki egy vihar time-lapse felvétele a Nemzetközi Űrállomás fedélzetéről

Egészen hihetetlenül néz ki egy vihar time-lapse felvétele a Nemzetközi Űrállomás fedélzetéről

Tovább olvasok
Oroszország új nukleáris rakétákat fejleszt

Oroszország új nukleáris rakétákat fejleszt

Tovább olvasok
Szlovákia elismeri Marokkó autonómia tervét „a végleges megoldás alapjaként” a Szahara-vitában

Szlovákia elismeri Marokkó autonómia tervét „a végleges megoldás alapjaként” a Szahara-vitában

Tovább olvasok
Ezt rejtette a furcsa, fekete egyiptomi szarkofág, amelyen még jelölés sem volt

Ezt rejtette a furcsa, fekete egyiptomi szarkofág, amelyen még jelölés sem volt

Tovább olvasok
Az Amerikáról készült első térkép annyira pontos volt, hogy a kutatókat is ledöbbentette

Az Amerikáról készült első térkép annyira pontos volt, hogy a kutatókat is ledöbbentette

Tovább olvasok
Ezek a kereszténység legsötétebb ereklyéi

Ezek a kereszténység legsötétebb ereklyéi

Tovább olvasok
Magyarország legjelentősebb autópálya-fejlesztése során az M1-es kap ráncfelvarrást

Magyarország legjelentősebb autópálya-fejlesztése során az M1-es kap ráncfelvarrást

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4