A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) új lendületet adna a gyerekek biztonságos közlekedését szolgáló kezdeményezéseknek: forgalomcsillapított, időszakosan autómentes iskolautcák kijelölését tervezi szerte a fővárosban. A cél, hogy a diákok biztonságban, tisztább levegőjű környezetben közelíthessék meg iskolájukat.
Az új bejelentés nem sokkal azután érkezett, hogy a józsefvárosi önkormányzat elfogadta saját iskolautca programját. Ennek első lépéseként a Trefort utcát zárnák le meghatározott időszakokra az autóforgalom elől, az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium biztonságos megközelítése érdekében — írja az Építész Fórum.
Mit jelent az iskolautca koncepciója?
Az iskolautca egyre népszerűbb városi közlekedésszervezési eszköz, amely során az oktatási intézmények körüli útszakaszokat meghatározott napszakokban – jellemzően reggel és délután – kizárólag gyalogosok és mikromobilitási eszközöket használók számára teszik elérhetővé. A cél a balesetveszély csökkentése, a levegőminőség javítása, valamint az élhetőbb városi tér kialakítása.
Nemzetközi minták nyomában
Az iskolautca ötlete nem új: az 1990-es években Észak-Olaszországban indult el, és ma már számos európai nagyváros – köztük London, Párizs, Barcelona és Bécs – rendelkezik több száz ilyen zónával. Ezek pozitív tapasztalatai bátorították a BKK-t is arra, hogy tovább bővítse a budapesti hálózatot.
Sulizóna program – már működő példák
A BKK 2023-ban indította útjára a Sulizóna programot, amely már most is négy fővárosi iskolánál van jelen: két újpesti, egy kőbányai és egy rákoskeresztúri általános iskolánál. A program keretében nemcsak táblákat és útburkolati jeleket helyeztek ki, hanem kialakítottak „Puszi&Pá” megállókat és forgalomlassító elemeket is.
A cél: több gyalogos és biciklis diák
Kovács Bendegúz, a BKK szóvivője szerint az iskolautcák nemcsak a közlekedésbiztonságot növelik, hanem hozzájárulnak ahhoz is, hogy minél több diák választja a gyalogos vagy kerékpáros közlekedést. A cél, hogy a szülők ne az autós közlekedést tartsák az egyetlen biztonságos opciónak.
Jelentkezhetnek az iskolák
A BKK felhívással fordult a budapesti oktatási intézmények felé: várják azok jelentkezését, amelyek szívesen részt vennének a programban. A szakemberek olyan utcaképet alakítanak ki, amely minden közlekedő számára egyértelműen jelzi: különösen figyelmes közlekedésre van szükség.
Egy zöldebb, biztonságosabb város felé
A főváros közlekedési stratégiájában egyre hangsúlyosabb szerepet kapnak az élhető városi környezetet szolgáló fejlesztések. Az iskolautcák kialakítása ebbe a törekvésbe illeszkedik, és ha beválnak, hosszú távon alapjaiban formálhatják át Budapest közlekedéskultúráját.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek
Tokaj: a borok királya és a királyok bora
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
A legfurcsább kihalt teremtmények, amelyeket valaha találtunk
Charles Darwin egyik legfontosabb munkája nem az evolúcióról szólt
190 éve jelentek meg először a gőzkocsik Budapesten
Miért nem eszünk pulykatojást?
A szemünk előtt zajlik az emberi evolúció a Tibeti-fennsíkon
A Jupiter, a Naprendszer óriása, egykor kétszer akkora volt, mint most