Visszamondja legmodernebb gépeit a Wizz Air: Mi áll az XLR-flotta megvágása mögött?
Jelentős fordulatot vett a Wizz Air közel-keleti terjeszkedése: a légitársaság szeptember 1-jével leállítja Abu-Dzabiban működő vegyesvállalatát, ezzel együtt megszünteti az összes emirátusi járatát. A döntés hatására a cég csökkenti a nagy hatótávolságú Airbus A321XLR típusra leadott megrendelését is, amelynek jelentős részét eredetileg a térségbeli működésre szánta.
Visszavonulás a Közel-Keletről
A Wizz Air a londoni tőzsdén közzétett hivatalos közleményében „stratégiai átrendeződésként” jellemezte az Abu-Dzabi-beli jelenlétének megszüntetését. A döntés hátterében több összetett kihívás áll: a forró helyi klíma negatívan befolyásolta a repülőgépek, különösen a Pratt & Whitney hajtóművekkel szerelt Airbusok megbízhatóságát, ami gyakori meghibásodásokhoz és hosszabb földön tartásokhoz vezetett.
Emellett a közel-keleti geopolitikai feszültségek miatt időszakos légtérzárak és működési zavarok is nehezítették a járatok üzemeltetését. A szabályozási környezet is komoly akadályt jelentett: a cég szerint a helyi piacra szabott növekedési lehetőségek messze elmaradtak a várakozásaiktól. A felsorolt tényezők együttesen veszélyeztették a Wizz Air alacsony költségű működési modelljének fenntarthatóságát a térségben.
Változás a flottastratégiában: csökken az XLR-megrendelés
A kivonulás következményeként a Wizz Air újratárgyalja az Airbus A321XLR típusra vonatkozó megrendelését is, számolt be az AIRportal.hu. A légitársaság 2019-ben 20, majd 2021-ben további 27 darabot rendelt az új generációs, hosszabb hatótávú típusból, amelynek nagy része az abu-dzabi leányvállalat flottájába került volna.
Váradi József vezérigazgató a Reutersnek megerősítette, hogy a cég az Airbus gyártóval tárgyalásokat folytat a megrendelés csökkentéséről. A jelenlegi szerződések lehetővé teszik, hogy a megrendelt gépek egy részét standard A321neo változatra cseréljék, azonban pontos számokat egyelőre nem közöltek. A Wizz Air első A321XLR típusú gépét májusban vette át, amely a Wizz Air UK-nél állt szolgálatba.
A hangsúly visszakerül Európára
A kivonulás után a Wizz Air a közép- és kelet-európai fő piacaira kíván összpontosítani, emellett tovább erősíti jelenlétét olyan nyugat-európai országokban, mint Ausztria, Olaszország vagy az Egyesült Királyság.
Mindez illeszkedik abba az irányba, amelyet a vállalat már korábban kijelölt: idén januárban bejelentették, hogy a 2030-as pénzügyi év végéig lassítják a flottabővítést, írja az AIRportal.hu. A korábbi terveknél kevesebb gépet vesznek majd át, de így is egy 424 repülőgépes, átlagosan 4,3 éves flottával számolnak, amelyben az XLR-típusok száma az eredeti 47 helyett 34 darabra csökkenhet.
Az utasokat értesítik
A 2025. augusztus 31. utáni dátumra foglalt jegyekkel rendelkező utasokat a légitársaság közvetlenül e-mailben értesíti a lehetőségekről – visszatérítésről vagy alternatív utazásról. Azokat, akik harmadik fél szolgáltatón keresztül vásároltak jegyet, arra kérik, hogy vegyék fel a kapcsolatot az adott szolgáltatóval.
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Az Európai Bizottság szerint Magyarország versenyképessége a legalacsonyabb az EU-ban
Valóban tele van ukrán vendégmunkásokkal Magyarország?
A magyar mérnökök által alkotott tűzoltó, amely egy tankból és két sugárhajtóműből áll
„Magyarok, takarodjatok!” – Felgyújtottak egy görögkatolikus templomot Kárpátalján
Angol nyelvű szolgáltatások Magyarországon: új platform segíti a külföldi ügyfelek elérését
Leégett a Tomorrowland nagyszínpada, mi lesz így a fesztivállal?