Olyan olajszankció jöhet, ami Magyarországnak és az EU-nak is jó
Az EU-tagországok új tervvel álltak elő: embargót vetnek ki az orosz olaj tengeri szállítására, de továbbra is engedélyezik a vezetéken történő továbbítást. ami lehetséges kompromisszumot jelentene Magyarország megnyerése és a Moszkva elleni szankciók bevezetése érdekében.
Már vasárnap megállapodásra juthatnak az Európai Unió kormányainak küldöttei Brüsszelben, még épp időben ahhoz, hogy vezetőik jóváhagyják az elképzelést a május 30-31-i csúcstalálkozójukon – közölték tisztviselők. Azt is jelezték, hogy a megegyezés meglehetősen sürgős, miután a csaknem egy hónapja tartó tárgyalások mindeddig kudarcot vallottak.
Főként Magyarország miatt nem lépett még életbe az EU hatodik szankciócsomagja Oroszország ellen. A kormány szerint az orosz olajimport leállítása súlyos csapást jelentene a gazdaságra, mert – tengerparttal nem rendelkező ország lévén – csak csővezetéken keresztül tudunk olajat importálni.
Az ellenállás késlelteti a szankciócsomag más elemeinek végrehajtását is: Oroszország legnagyobb bankjának, a Sberbanknak a leválasztását a SWIFT üzenetküldő rendszerről, az orosz műsorszolgáltatók kitiltását az EU-ból, és további személyek felvételét azok listájára, akiknek vagyonát befagyasztották, és akik nem léphetnek be az EU-ba.
“Megalázó lenne egyáltalán nem tárgyalni a szankciókról, mert nincs megállapodás, vagy a csomag olajembargós részét teljesen eltávolítani, csak a többi elemet átnyomni” – közölte egy uniós tisztviselő.
“Tehát az az elképzelés, hogy embargót vezessenek be az orosz olajjal szemben, de egy időre mentesítsék ez alól a Magyarországot ellátó orosz Druzsba vezetéket, hogy az Európai Bizottságnak és Magyarországnak legyen ideje megoldani a problémát” – mondta az illetékes.
A magyar kormány azt állítja, hogy négy évre van szüksége ahhoz, hogy leálljon az orosz nyersolajról és körülbelül 750 millió euró befektetésre lenne szükség a finomítók korszerűsítéséhez és a Horvátországból olajat szállító vezeték bővítéséhez.
A gazdaság hosszabb távú átalakítása pedig akár 18 milliárd euróba is kerülhet, aminek a finanszírozását uniós forrásokból várja a kabinet.
A Druzsba vezeték Szlovákián, Csehországon és Magyarországon halad keresztül, azon a három EU-tagállamon, amelyeknek a legnagyobb problémát jelentené az alternatív olajkészletek megtalálása, és amelyek emiatt tiltakoznak az olajembargó ellen.
A brüsszeli székhelyű Bruegel agytröszt szerint az Unió, Oroszország legnagyobb olajvásárlója az összmennyiségnek csak mintegy negyedét szállítják vezetéken.
Az Európának szánt energiahordozó háromnegyedét viszont tankerek szállítják, így a tengeri fuvarozás embargója továbbra is jelentős hatással lenne Oroszország olajbevételeire, csökkentve az ukrajnai háború finanszírozásának képességét.
Ám ez a verzió versenyproblémákat is okozna az EU-n belül, mert Magyarország, Szlovákia és Csehország így olcsóbban kapna orosz olajat finomítói számára – amelyek az EU egész területén értékesíthetik termékeiket –, míg más országok finomítóinak többet kellene fizetniük az importált Brent kőolajért.
Érdemes elolvasniKína miatt dőlhet be az iráni olajüzlet
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Újra látható lesz a Budavári Palota északi szárnyán a Hungária szoborcsoport
Putyin szerint az ukrajnai háború globális méreteket ölthet
Megtalálták az eddigi legősibb ábécét, és 500 évvel régebbi, mint a korábbi rekordtartó
Űrhajó? Dehogy! Egy tanulmány szerint egy fejlett idegen civilizáció az egész csillagrendszerét terelheti
Létezett a természetben is nukleáris reaktor, és kevesebb, mint 2 milliárd éve még aktív volt
Eddig ismeretlen vulkánt fedeztek fel Magyarországon