Jön az ukrán gabona, de mennyi az annyi, és vajon elég lesz-e?
Az Egyesült Nemzetek Szervezete szerint az elmúlt hónapban több mint félmillió tonna búzát és egyéb élelmiszereket szállítottak ki Ukrajna kikötőiből, közölte a BBC.
Július 22-én Oroszország feloldotta a kikötők blokádját, lehetővé téve a hajók számára, hogy biztonságos folyosót használjanak a Fekete-tengeren, Ukrajna azonban csak fele olyan ütemben exportál gabonát, mint a háború előtt.
Ukrajnában február óta mintegy 20 millió tonna exportra szánt gabona halmozódott fel más élelmiszerekkel, mint például a kukorica vagy a napraforgó, ami a világ számos országában élelmiszerhiányt és megugró árakat okozott.
Az Afrikai Fejlesztési Bank azt állítja, hogy a szállítások elmaradása miatt mintegy 30 millió tonna élelmiszer hiányzik a kontinensről, ami az élelmiszerárak átlagosan 40 százalékos emelkedéséhez vezetett.
Nigériában 50 százalékkal nőtt az olyan alapvető élelmiszerek ára, mint a tészta és a kenyér, Jemenben, amely évente több mint egymillió tonna búzát importál Ukrajnából, a liszt ára 42 százalékkal, a kenyér ára 25 százalékkal emelkedet.
Szíriában, amely az ukrán búza másik nagy importőre, megduplázódott a kenyér ára.
Az export július 22-i újraindulása óta 560.000 tonna gabonával és egyéb élelmiszerekkel megrakott hajók futottak ki Ukrajna kikötőiből, ami 451.481 tonna kukoricát, 41.622 tonna búzát és 6.000 tonna napraforgóolajat jelent.
A globális élelmiszerárak szinte azonnal esni kezdtek, az ENSZ világpiaci élelmiszeráraira vonatkozó mérőszáma, a FAO élelmiszerár-indexe közel 9 százalékkal csökkent július hónapban.
Az ukrán kormány közlése szerint eddig 30 hajót vettek fel arra a listára, melyen azokat a tankereket tartják nyilván, amelyek alkalmasak és hajlandóak az ukrán élelmiszer szállítására.
Az Egyesült Nemzetek Szervezete az ukrán gabona egyik fő felvásárlója, amely éhínség által veszélyeztetett országokba küldi tovább az árut.
Az egyik hajó, a Brave Commander 23.000 tonna ENSZ által vásárolt búzát szállít Etiópiába, de összesen mintegy 60 ezer tonna ukrán búzát vásárolt fel a szervezet a rászoruló országok számára.
Ám mindez közel sem elég – az ukrán kormány szerint augusztus első felében mindössze 948.000 tonnát exportáltak tengeri vagy szárazföldi úton, míg az előző év azonos időszakában ennek nagyjából a dupláját, 1,8 millió tonnát értékesítettek.
Antonio Guterres ENSZ-főtitkár odesszai látogatása alkalmával azt mondta: “A nyersanyagpiacok további megnyugtatása és az árak csökkentése érdekében kulcsfontosságú, hogy Ukrajnából nagyobb mennyiségben vigyenek ki élelmiszert és műtrágyát.”
Az ukrán kormány szerint szeptemberben hárommillió tonna, októberben pedig négymillió tonna gabonát tud majd exportálni, ez azonban attól is függ, hogy a hajózási társaságok készek-e hajóit Ukrajnába küldeni.
David Osler, a Lloyd’s List hajózási folyóirat munkatársa szerint ahhoz, hogy havonta hárommillió tonna élelmiszert vigyenek el Ukrajnából, naponta 15 hajónak kellene berakodnia a kikötőkben.
“A tulajdonosok tartanak attól, hogy hajóikat a veszélyes területekre küldjék. Még mindig félnek az aknáktól, vagy attól, hogy az oroszok megtámadják őket.”
Oroszország és Ukrajna Törökországgal kötött megállapodása értelmében egy biztonságos folyosót létesítettek Odesszából és két szomszédos kikötőből az Isztambuli-szorosig. Ez az útvonal 310 tengeri mérföld hosszú és 3 tengeri mérföld széles, amelynek sérthetetlenségéért az összes résztvevő fél garanciát vállalt.
Ukrán hajók kísérik be és ki a szállítókat, Törökország pedig ellenőrzi őket, hogy eloszlassa az oroszok azon félelmét, hogy esetleg az ukránok fegyvercsempészetre használnák a vízi utat.
A Fekete-tengeren keresztül engedélyezett a gabona és műtrágya orosz exportja is.
A megállapodás 120 nap után – november közepén – lejár, de az ígéretek szerint, a felülvizsgálás után meg fogják hosszabbítani.
David Osler szerint a biztosítók a hajó értékének 1-2 százalékának megfelelő díjat számítanak fel minden Ukrajnába irányuló és onnan induló út után.
“Ez jóval kedvezőbb a biztonságos tengeri folyosó létrehozása előtt felszámított 5-10 százalékos díjakkal” – mondja.
“Az árak ésszerűek a körülményekhez képest, de a hajótulajdonosok továbbra sem vállalják a kockázatot.”
Amikor kikötőit blokád alá vették, Ukrajna megpróbált minél többet exportálni a szárazföldön, teherautók és vonatok segítségével.
Az EU segítségképpen létrehozta az úgynevezett „szolidaritási sávokat”, hogy az ukrán gabonát a balti-tengeri kikötőkből és a romániai konstancai kikötőből is ki lehessen szállítani. A közúti és vasúti kapacitás hiánya azonban azt jelenti, hogy Ukrajna gabonájának legfeljebb 10 százalékát tudja ilyen módon értékesíteni.
[hm_embed link=”https://hellomagyar.hu/2022/08/08/ujabb-negy-gabonaszallito-hajo-hagyta-el-ukrajnat/” ][/hm_embed]
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Mi a legnagyobb eddig ismert prímszám?
Hány nukleáris fegyvert használtak eddig a történelem során?
12 ezer méter mély lyukat ástak a tudósok, hátborzongató dolgot találtak
Az eddigi legfiatalabb bolygót találták meg csillagászok
Szúnyogok segítségével küzdenék le kutatók a maláriát
Kína valóban a titokban tartott repülőgép-hordozójával gyakorlatozik?