Sokkoló statisztikát osztott meg a MÁV, de ezúttal mi is javíthatunk a helyzeten
A MÁV hírhedt késéseire csekély ráhatásunk van, sok mindenre azonban van ráhatásunk, hogy megkönnyítsük a közlekedést.
Idén jelentősen növekedett a vasúti balesetek száma Magyarországon, derül ki a MÁV statisztikáiból. Az adatok rontásából pedig az autósok és a gyalogosok egyaránt kivették a részüket.
A legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás, az agresszív vezetési stílus, a vezetés közbeni telefonálás és a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása okozza. Évente átlagosan 800 félsorompó rúdját törik le az autósok. A MÁV hálózatán idén eddig 570 sorompórongálás történt, 79 esettel több, mint tavaly ilyenkor.
A vasúti átjárós balesetek a járműállományt is csökkentik, hiszen a balesetben érintett motorvonatokat a javítás idejéig ki kell vonni a forgalomból, de előfordul, hogy egy-egy jármű teljesen működésképtelenné válik, nem javítható, selejtezni kell. A vasúti átjárós balesetek és a gázolások sok esetben több órás késéseket generálnak, amely akár sokezer utas aznapi közlekedését nehezíti meg jelentősen, írja a turizmus.com.
Óvatosan az átkelésnél
Emelkedik a gázolások száma is, amelyek tiltott helyen tartózkodás miatt következtek be. Idén 32 ilyen baleset történt, amelyek során húsz ember életét vesztette, hatan súlyos, hatan pedig könnyű sérüléseket szenvedtek. A tavalyi év azonos időszakában 20 személyelütés történt, ezek közül hat volt halálos kimenetelű, nyolc súlyos és 6 könnyű sérülésekkel járt.
Kiemelt veszélynek vannak kitéve azok a gondatlan kerékpárosok és gyalogosok is, akik körültekintés nélkül haladnak át a kereszteződéseken, vagy nem a kijelölt átjárókat használják. Az őket ért baleseteket sok esetben az érzékszervek működését akadályozó tényezők, például a fülhallgatóval történő közlekedés, a kapucnis ruházat vagy a mobiltelefon használata okozza. Kétvágányú pályán az elhaladó vonat után – kijelölt átjáró esetén tilos jelzésnél – elindulva nem látják a másik sínpáron, ellenkező irányból gyorsan érkező vonatot.
Nem csak balesetek
Sajnálatos módon nőtt a vasúton történt öngyilkosságok száma is: idén eddig 73 személy döntött úgy, hogy a síneken vet véget az életének (a tavalyi év azonos időszakában 52 öngyilkosság, vagy annak kísérlete történt).
Hangsúlyozták, hogy minden baleset traumatikus élmény a mozdonyvezetőnek, a személyzetnek, illetve azoknak az utasoknak is, akik a vonatról vagy a peronról nézik végig az eseményeket. A mozdonyvezetők 2022-ben nyílt levélben fordultak a közúti közlekedőkhöz, amelyben megfogalmazták, mit éreznek, amikor a vasúti átjáróban meglátnak egy gyalogost, kerékpárost, autót vagy teherautót.
Nagy erők a megelőzésben
A MÁV hosszú évek óta intenzíven fellép a balesetek megelőzése érdekében. 2022 áprilisában Érj haza biztonságban! címmel elindították országos balesetmegelőző kampányukat, amely a lakosság általános edukálását tűzte ki célul, elsősorban a figyelemfelkeltés és a közlekedési morál javítása érdekében. A kampány során szerte az országban, de jellemzően a vasúti átjárók közelében találkozhatnak a közlekedők figyelemfelkeltő plakátokkal.
A MÁV felhívta a figyelmet arra is, hogy a balesetek számának visszaszorítása közös ügy, ezért arra kérik a közlekedőket, hogy közlekedjenek körültekintően, hiszen járművel vagy gyalogosan is élet-halál kérdése lehet a KRESZ szabályok betartása.
Ami késik, nem múlik – kivéve a MÁV-nál
A késések terén sem állj jól mostanában a MÁV, bár ez már nem a közlekedő lakosság hibája. Az rtl.hu cikkéből kiderül, hogy a júliusi hőhullám során tíz nap alatt tízezernél is több járat késett, csaknem 500 pedig el sem indult.
Tavaly negatív rekordot döntöttek a késésekkel, számolt be róla a Telex. Körülbelül hárommillió percet, vagyis öt év nyolc hónapot késtek a MÁV vonatai 2023-ban, ami a jelenlegi módszertan szerinti számítás 2017-es bevezetése óta a legrosszabb eredmény. Az elmúlt hat év adatait nézve látszik, hogy a Covid idején volt egy javulás, de azóta drámai ütemben romlik a vasúttársaság teljesítménye.
Ez is érdekelhet:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Létezett a természetben is nukleáris reaktor, és kevesebb, mint 2 milliárd éve még aktív volt
Eddig ismeretlen vulkánt fedeztek fel Magyarországon
Elképesztő: a gízai nagy piramisnak nem 4, hanem 8 oldala van
3200 évvel ezelőtt több civilizáció is egyszerre, rejtélyes módon hullott szét
Melyik régiókban és területeken található a legtöbb építkezési munka ma Magyarországon?
Egy tokaji szálloda is bekerült Európa legjobbjai közé