Oroszország fantomflottája: Hogyan üsse ki az EU a szankciók leghatásosabb ellenszerét?
Az Európai Parlament képviselői határozott intézkedéseket sürgetnek Oroszország „fantomflottájával” szemben, amely megkerüli a szankciókat, és súlyos tengeri biztonsági kockázatot jelent.
A képviselők a múlt csütörtökön fogadtak el egy állásfoglalást, amely célja, hogy megakadályozzák Oroszország régi, elavult hajókat használó olajexportját, amely az EU és a G7 szankcióit próbálja kijátszani, írja a Le Monde. A dokumentum felszólítja az EU 27 tagállamát az ellenőrzések szigorítására drónok és műholdak segítségével, valamint az engedély nélküli hajók szankcionálására. Továbbá követeli minden orosz fosszilis energiaforrás – beleértve a cseppfolyósított földgázt (LNG) – importjának teljes tilalmát.
Hány hajójuk lehet? 300? 500? Még annál is több?
Az orosz „fantomflotta” fogalma azokra a rossz állapotú, gyakran 20 évnél idősebb és biztosítás nélküli hajókra utal, amelyeket Moszkva azért vásárolt, hogy kijátssza az olajárakat. Az ársapkát 2022-ben vezette be az EU és a G7, 60 dolláros (a háború kitörésekor 1 dollár 325 forint volt) hordónkénti áron, számolt be róla az Euronews.
Becslések szerint Oroszország körülbelül 9 milliárd eurót fektetett ezekbe a hajókba, amelyek nagy része külföldi zászlók alatt – például Gabon, Panama vagy a Cook-szigetek – közlekedik. Az ilyen árnyékflották nem újdonságok, ugyanis Irán, Venezuela és Észak-Korea is alkalmazott már hasonló taktikát. Ugyanakkor az EP képviselői kiemelik, hogy Oroszország műveletei méretükben és összetettségükben kiemelkednek.
A flotta becsült mérete 600 és 1400 hajó között mozog, amelyek a Balti- és a Fekete-tengeren tevékenykednek. Az olajat főként Indiába, Kínába és Törökországba szállítják, ahol azt finomítják, majd visszajut Európába – megkerülve a szankciókat. Egyes jelentések szerint ezek a hajók az orosz tengeri olajexport 70%-át, sőt bizonyos esetekben 90%-át is szállíthatják.
Oroszország javarészt ennek köszönheti, hogy képes a háborúra fókuszálni
A Moszkva által alkalmazott taktikák között szerepel, hogy az olajat hajók között, nyílt tengeren töltik át, illetve más olajjal keverik a származásának eltitkolása érdekében. A hajók sokszor kikapcsolják automatikus helymeghatározó rendszereiket (AIS) vagy hamis adatokat továbbítanak. Ezek az eljárások nemcsak a szankciók kijátszását segítik elő, hanem jelentős baleseti és környezeti kockázatokat is jelentenek, derül ki a Renew Europe beszámolójából.
Az Egyesült Királyság is lépéseket tett, októberben 18 új hajóra vonatkozó szankciókat vezetett be, amelyek így nem léphetnek brit kikötőkbe, és nem részesülhetnek brit biztosítási szolgáltatásokban. Az EP képviselői szintén a hajó-hajó közötti olajátadás betiltását, továbbá az olajszennyezésekre gyorsan reagáló kapacitások fejlesztését sürgetik. Mint Martins Stakis európai parlamenti képviselő hangsúlyozta: „Minden késedelem milliárdokba kerülhet.”
Az Európai Parlament arra is figyelmeztetett, hogy a fantomflotta nemcsak gazdasági, hanem biztonsági fenyegetést is jelenthet Európa számára, mivel hibrid műveletek eszközeiként is bevethetik őket.
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Stephen Hawking: borzalmas bajban vagyunk, hamarosan lakhatatlanná válik a Föld
Hamarosan gladiátorként is küzdhetsz a Colosseumban
Ukránnak öltözött orosz katonák támadtak Kupjanszkban
150 ezer évvel ezelőtti emberi település nyomaira bukkantak régészek
A világ legpuccosabb szellemvárosa több mint 580 elhagyatott ‘Disney-kastélyból’ áll
Hány földönkívüli civilizáció létezhet az univerzumban? A kutatóknak új elméletük van rá