• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2025.03.10.
· MIX

Már közel 100 éve is voltak helyek a Belvárosban, ahova nem autóval lehetett behajtani

A fővárosi közlekedés szabályozása nem új keletű probléma. Már 1929-ben is annyira megnövekedett a belváros forgalma, hogy a rendőrség egy sor intézkedést vezetett be a biztonságosabb és gördülékenyebb közlekedés érdekében. A korlátozások egyirányú utcák kijelölését, a teherautók behajtásának szigorítását és jelentős bírságokat is tartalmaztak.

Az egyre növekvő járműforgalom miatt 1929 szeptemberében a Deák Ferenc utca egy szakaszán iránykorlátozást vezettek be: csak a Deák Ferenc tér felől lehetett behajtani, míg a Vörösmarty tér irányából tilos volt a behajtás. A Vörösmarty téren körforgalmi rendszert alakítottak ki, amely a bal oldali közlekedési rend szerint működött, így az autóknak jobbra kellett kerülniük a teret. Hasonló szabályozást léptettek életbe a József nádor téren is — írja a PestBuda.

Ezenkívül a mai József Attila utca – amely akkoriban Gróf Tisza István utcaként volt ismert – területén megtiltották az 1500 kg-nál nagyobb tömegű teherautók, valamint az emberi vagy állati erővel hajtott teherszállító járművek és teherszállításra használt kerékpárok átmenő forgalmát.

További szigorítások a belvárosi teherforgalomra

Novemberben még szigorúbb szabályokat hoztak. A rendelkezések a belváros (akkori IV., ma V. Kerület) és a belső Józsefváros teljes területéről kizárták az átmenő teherforgalmat. A Népszava 1929. November 16-án így számolt be erről:

„A IV. Kerület szűk utcáiban a gyalogközönség biztonságának megóvása, továbbá az akadálytalan járműközlekedés lebonyolítása céljából megtiltotta, hogy az 1500 kg.-nál nagyobb terhelésű tehergépjárművek, állati, vagy emberi erővel vont teherkocsik, továbbá teherszállításra használt, lábbal hajtott kerékpárok a IV. Kerületen keresztül haladjanak.”

A rendelet szerint az érintett járművek csak célforgalomban, a legrövidebb útvonalon haladhattak át a belvároson. Ez azt jelentette, hogy például egy teherautónak az Erzsébet hídról érkezve kerülnie kellett a Múzeum körút felé.

A belső utcák forgalmának korlátozása

A szabályozás nemcsak az átmenő forgalmat érintette, hanem a helyi áruszállítást is. A teherautók nem haladhattak keresztül a belső városrészeken, ha nem az adott utcába szállítottak árut. Emellett a legbelső területeken csak meghatározott időszakokban volt engedélyezett a szállítás, kivéve a postajárműveket és a gyorsan romló élelmiszereket szállító teherautókat.

Belső Józsefvárosban pedig egyirányúsították több utcát, és elrendelték, hogy az akkori bal oldali közlekedés szerint csak az egyik oldalon lehetett megállni. Például a mai Bródy Sándor utcában és Práter utcában csak a páratlan számú házak előtt volt engedélyezett a parkolás.

Korabeli bírságok és ellenállás

A szabályszegőket akár 100 pengős bírsággal is sújthatták, ami akkoriban jelentős összegnek számított. Az új szabályozás azonban nem mindenki tetszését nyerte el. Az Autó című szaklap 1929 decemberében közzétette a Magyar Automobil Club tiltakozását, amely szerint a kétkerekű motorkerékpárokat indokolatlanul sorolták a teherjárművek közé.

Egy másik vitatott intézkedés a villanykürtök tiltása volt. A rendelet szerint a belvárosban csak kézi dudát lehetett használni, amelyet sokan túl halknak találtak a városi forgalomban. Kritikusok szerint az is veszélyes volt, hogy a járművezetők egyik kezükkel a dudát, a másikkal pedig a kormányt kellett tartsák.

A szabályozás hatása a főváros közlekedésére

A szigorítások 1930-ban is folytatódtak, és kiterjedtek Budapest további területeire is. Bár a gépjárművezetők körében vegyes fogadtatásra találtak, a gyalogosokat kevésbé érintették ezek a változások. A Magyarország című lap 1930 augusztusában megállapította:

„A járókelők valószínűen továbbra is úgy fognak közlekedni, mint azelőtt, különösen ha nincs rendőr a közelben.”

Bár a forgalomirányítás és a közlekedési szabályok azóta sokat fejlődtek, a belvárosi védett övezetek kérdése már 95 évvel ezelőtt is napirenden volt, és a főváros már akkor is próbált egy élhetőbb, biztonságosabb közlekedési rendszert kialakítani.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Tudtad, hogy Elvis Presley Budapest díszpolgára?
A Sas-hegyet hogyan kerülte el a beépítés?

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
autó+motor Budapest
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Elképesztő tempóban forog a szupermasszív fekete lyuk a Tejútrendszer közepén

  • A gízai nagy piramisok alatti újabb város fedezhettek fel a tudósok?

  • Elkezdődött a nyár, a balatoni strandbelépők pedig óriásit drágultak

  • Több ezer milliárd forintnyi kincset szállított a legdrágább hajóroncs

  • Szombat estig ingyenesen hajózhatsz a Dunán!

  • Budapestet is érintik a közel-keleti járattörlések

Kapcsolódó cikkek

szupermasszív fekete lyuk csillagászat
2025.06.14.

Elképesztő tempóban forog a szupermasszív fekete lyuk a Tejútrendszer közepén


Olvasson tovább
COSMOS Web galaxis-térkép
2025.06.13.

Minden korábbinál mélyebbre látunk az univerzumba: itt a valaha készült legnagyobb galaxis-térkép


Olvasson tovább
Kaszpi-tenger
2025.06.13.

Új szigetet fedeztek fel a Kaszpi-tengeren


Olvasson tovább
Balkanatólia térkép evolúció elveszett kontinens
2025.06.13.

Elveszett kontinenst fedeztek fel, amely jelentősen befolyásolta az evolúciót


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Elképesztő tempóban forog a szupermasszív fekete lyuk a Tejútrendszer közepén

Elképesztő tempóban forog a szupermasszív fekete lyuk a Tejútrendszer közepén

Tovább olvasok
<b>A gízai nagy piramisok alatti újabb város fedezhettek fel a tudósok?</b>

A gízai nagy piramisok alatti újabb város fedezhettek fel a tudósok?

Tovább olvasok
Elkezdődött a nyár, a balatoni strandbelépők pedig óriásit drágultak

Elkezdődött a nyár, a balatoni strandbelépők pedig óriásit drágultak

Tovább olvasok
Több ezer milliárd forintnyi kincset szállított a legdrágább hajóroncs

Több ezer milliárd forintnyi kincset szállított a legdrágább hajóroncs

Tovább olvasok
Szombat estig ingyenesen hajózhatsz a Dunán!

Szombat estig ingyenesen hajózhatsz a Dunán!

Tovább olvasok
Budapestet is érintik a közel-keleti járattörlések

Budapestet is érintik a közel-keleti járattörlések

Tovább olvasok
Minden korábbinál mélyebbre látunk az univerzumba: itt a valaha készült legnagyobb galaxis-térkép

Minden korábbinál mélyebbre látunk az univerzumba: itt a valaha készült legnagyobb galaxis-térkép

Tovább olvasok
Új szigetet fedeztek fel a Kaszpi-tengeren

Új szigetet fedeztek fel a Kaszpi-tengeren

Tovább olvasok
Elveszett kontinenst fedeztek fel, amely jelentősen befolyásolta az evolúciót

Elveszett kontinenst fedeztek fel, amely jelentősen befolyásolta az evolúciót

Tovább olvasok
Külföldi szakemberekkel enyhítenék az ápolóhiányt Magyarországon

Külföldi szakemberekkel enyhítenék az ápolóhiányt Magyarországon

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4