A fővárosi közlekedés szabályozása nem új keletű probléma. Már 1929-ben is annyira megnövekedett a belváros forgalma, hogy a rendőrség egy sor intézkedést vezetett be a biztonságosabb és gördülékenyebb közlekedés érdekében. A korlátozások egyirányú utcák kijelölését, a teherautók behajtásának szigorítását és jelentős bírságokat is tartalmaztak.
Az egyre növekvő járműforgalom miatt 1929 szeptemberében a Deák Ferenc utca egy szakaszán iránykorlátozást vezettek be: csak a Deák Ferenc tér felől lehetett behajtani, míg a Vörösmarty tér irányából tilos volt a behajtás. A Vörösmarty téren körforgalmi rendszert alakítottak ki, amely a bal oldali közlekedési rend szerint működött, így az autóknak jobbra kellett kerülniük a teret. Hasonló szabályozást léptettek életbe a József nádor téren is — írja a PestBuda.
Ezenkívül a mai József Attila utca – amely akkoriban Gróf Tisza István utcaként volt ismert – területén megtiltották az 1500 kg-nál nagyobb tömegű teherautók, valamint az emberi vagy állati erővel hajtott teherszállító járművek és teherszállításra használt kerékpárok átmenő forgalmát.
További szigorítások a belvárosi teherforgalomra
Novemberben még szigorúbb szabályokat hoztak. A rendelkezések a belváros (akkori IV., ma V. Kerület) és a belső Józsefváros teljes területéről kizárták az átmenő teherforgalmat. A Népszava 1929. November 16-án így számolt be erről:
„A IV. Kerület szűk utcáiban a gyalogközönség biztonságának megóvása, továbbá az akadálytalan járműközlekedés lebonyolítása céljából megtiltotta, hogy az 1500 kg.-nál nagyobb terhelésű tehergépjárművek, állati, vagy emberi erővel vont teherkocsik, továbbá teherszállításra használt, lábbal hajtott kerékpárok a IV. Kerületen keresztül haladjanak.”
A rendelet szerint az érintett járművek csak célforgalomban, a legrövidebb útvonalon haladhattak át a belvároson. Ez azt jelentette, hogy például egy teherautónak az Erzsébet hídról érkezve kerülnie kellett a Múzeum körút felé.
A belső utcák forgalmának korlátozása
A szabályozás nemcsak az átmenő forgalmat érintette, hanem a helyi áruszállítást is. A teherautók nem haladhattak keresztül a belső városrészeken, ha nem az adott utcába szállítottak árut. Emellett a legbelső területeken csak meghatározott időszakokban volt engedélyezett a szállítás, kivéve a postajárműveket és a gyorsan romló élelmiszereket szállító teherautókat.
Belső Józsefvárosban pedig egyirányúsították több utcát, és elrendelték, hogy az akkori bal oldali közlekedés szerint csak az egyik oldalon lehetett megállni. Például a mai Bródy Sándor utcában és Práter utcában csak a páratlan számú házak előtt volt engedélyezett a parkolás.
Korabeli bírságok és ellenállás
A szabályszegőket akár 100 pengős bírsággal is sújthatták, ami akkoriban jelentős összegnek számított. Az új szabályozás azonban nem mindenki tetszését nyerte el. Az Autó című szaklap 1929 decemberében közzétette a Magyar Automobil Club tiltakozását, amely szerint a kétkerekű motorkerékpárokat indokolatlanul sorolták a teherjárművek közé.
Egy másik vitatott intézkedés a villanykürtök tiltása volt. A rendelet szerint a belvárosban csak kézi dudát lehetett használni, amelyet sokan túl halknak találtak a városi forgalomban. Kritikusok szerint az is veszélyes volt, hogy a járművezetők egyik kezükkel a dudát, a másikkal pedig a kormányt kellett tartsák.
A szabályozás hatása a főváros közlekedésére
A szigorítások 1930-ban is folytatódtak, és kiterjedtek Budapest további területeire is. Bár a gépjárművezetők körében vegyes fogadtatásra találtak, a gyalogosokat kevésbé érintették ezek a változások. A Magyarország című lap 1930 augusztusában megállapította:
„A járókelők valószínűen továbbra is úgy fognak közlekedni, mint azelőtt, különösen ha nincs rendőr a közelben.”
Bár a forgalomirányítás és a közlekedési szabályok azóta sokat fejlődtek, a belvárosi védett övezetek kérdése már 95 évvel ezelőtt is napirenden volt, és a főváros már akkor is próbált egy élhetőbb, biztonságosabb közlekedési rendszert kialakítani.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
Tudtad, hogy Elvis Presley Budapest díszpolgára?
A Sas-hegyet hogyan kerülte el a beépítés?
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Egy Aquincumban talált medál segít megfejteni, hogyan hangzott az ógörög nyelv
Mi történt a bolygóval, amelyik a Földbe csapódott a Naprendszer hajnalán?
Trump szerint Oroszország „hatalmas szívességet” tett Ukrajnának azzal, hogy nem foglalták el az egész országot
Tornádó csapott le Magyarországon
Az indiai felfedező, aki egy egész bronzkori civilizációt tárt fel
5 brutális középkori valóság, amit a Hunyadi sorozat csak érintett