• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2025.03.24.
· Kult+Múlt

Két város, két világ: Bécs és Budapest különböségei

Kosztolányi Dezső több mint egy évszázaddal ezelőtt úgy vélte, hogy Bécs és Budapest világa élesen elüt egymástól, és ez az eltérés ma is tapintható. A két főváros legmeghatározóbb sugárútjai, a bécsi Ring és a budapesti Nagykörút, első ránézésre hasonlónak tűnhetnek, ám kialakulásuk története és funkciójuk merőben eltérő.

A 19. században a körutas városszerkezet divatos és előremutató városrendezési elv volt, amely az Osztrák–Magyar Monarchia idején mindkét fővárosban megjelent. Bécs az 1850-es években bontotta le erődítményeit, hogy helyet adjon a fényűző Ringstrassénak, amely széles, reprezentatív térsorozattal övezte a belvárost. A város a lebontott falak helyén kapott földet, amelyre pompás középületeket emeltek, a császári rezidencia, a Hofburg pedig központi elemként magasodott ki — írja az Építész Fórum.

Budapestnek más utat kellett bejárnia. A Nagykörút terve az 1870-es években született, amikor a város már rég elveszítette falait, de nem rendelkezett jelentős állami támogatással. A körút egy meglévő, falusias jellegű városszövetbe került, amely földszintes házakkal, veteményeskertekkel és istállókkal volt tarkítva. Az építkezés lassan indult be, különösen az 1873-as bécsi tőzsdekrach után, amely megakasztotta a fejlődést.

Monumentalitás kontra funkcionalitás

A bécsi Ring az uralkodói hatalom és az arisztokrácia presztízsének megtestesítője. A városháza, a parlament, az egyetem és a Votivkirche mind a császári és polgári világ együttes reprezentációját szolgálták. Ezzel szemben a budapesti Nagykörút nem kapott hasonló státuszt: a monumentális középületek helyett bérházakkal szegélyezett, dinamikusan fejlődő polgári övezetté vált.

BEZÁRÁS

Bécs esetében még a magánépületek is a reprezentáció eszközei voltak. A Ring menti paloták félig lakó-, félig bérházak voltak, de eleganciájuk megmaradt. Budapest ezzel szemben a befektetői logika mentén fejlődött: a telkek tulajdonosai és építtetői középosztálybeli polgárok voltak, akik bérházakat emeltek a Nagykörút mentén. Az építészek szerepe itt kevésbé volt meghatározó, az épületek megjelenése a megrendelők ízlésvilágát tükrözte, így jött létre a Nagykörút „vad” eklektikája.

Közlekedési tengelyek és városszerkezet

A Ring és a Nagykörút közlekedési funkciója szintén eltérő volt. Bécsben egy második, párhuzamos útrendszer, a Lastenstrasse biztosította a logisztikai forgalmat, míg a Ring a reprezentáció és az elegancia helyszíne maradt. A budapesti Nagykörút viszont mindig is a közlekedés középpontjában állt. A villamos hamar szerves részévé vált az utcának, először lóvasútként, majd villamosként, amely később összekötötte a város különböző részeit.

A 19. század végén mindkét városban megépült egy külső körút is: Bécsben a Gürtel, Budapesten a Hungária körút. A bécsi Gürtelen a közlekedési funkció már egyértelműen dominált, Otto Wagner városi vasutat telepített ide. Budapest először a Nagykörutat hozta létre, amely a városi közlekedés fő ütőerévé vált, majd a Hungária körút is ebbe az irányba fejlődött.

A modern kihívások és a jövő lehetőségei

A Nagykörút napjainkban túlzsúfolt közlekedési tengely, amely nehezen tudja levetkőzni a múlt örökségét. A második világháború után a város szerkezete átalakult: a városszéli ipari területek növekedése miatt a napi ingázás felerősödött, ami túlterhelte a Nagykörút forgalmát. A széles járdák, amelyek egykor a városi élet központjai voltak, ma már a forgalom árnyékában élnek.

Bécs példája ugyanakkor megmutatja, hogy a rehabilitáció lehetséges. A Gürtel mentén az 1990-es években az EU-csatlakozás után megkezdődött a városrész újjáélesztése: kávézók, bárok, játszóterek jelentek meg a korábban elhanyagolt területeken. A budapesti Nagykörút is hasonló átalakulás előtt áll. Az önkormányzatok és a lakók közös erőfeszítésével egyre több funkcióval töltik meg a körutat, a korábban lerobbant területeken üzletek és közösségi terek jelennek meg.

A jövő kérdése az, hogy a Nagykörút képes lesz-e újra a városi élet központjává válni. Az apró lépések, mint a közterületek rendezése és az üzletek újjáélesztése, már megindultak, de még hosszú út áll a körút előtt, hogy ismét Budapest egyik legpezsgőbb városi tengelyévé váljon. A kérdés már nem csupán az épített örökségről szól, hanem arról is, hogy hogyan élhet újra egy sugárút a 21. századi városi környezetben.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Párizs földalatti világa: Egy egész világ a város alatt
A budapesti gőzvontatás különleges járművei

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest építészet közlekedés Magyarország
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Nincs visszaút: a parajdi sóbánya nem nyílik meg többé

  • Egy éjszaka több millió forintért? Így néz ki a budapesti Kempinski Hotel Corvinus elnöki lakosztálya: videó, képek

  • Visszavonta egy 11 éves, Magyarországon született kisfiú állampolgárságát Sulyok Tamás köztársasági elnök

  • NOBU Budapest: A sashimi kultúrája és a japán gasztronómia esszenciája

  • Tényleg a Balaton a legnagyobb pénznyelő? Mi a helyzet Nyugat-Magyarországon?

  • Évszázadok óta elzárt részt állítanak helyre egy történelmi magyar várban

Kapcsolódó cikkek

Seregek élelmezése háború napi étel ital francia brit római kuruc
2025.07.24.

Így ettek a történelem nagy seregei: Légiós lepény, kuruc szalonna, brit konzerv


Olvasson tovább
2025.07.24.

5+1 dolog, ami a népszerű Hunyadi-sorozatban minden történelmi alapot nélkülöz


Olvasson tovább
Buzz Aldrin holdraszállás bizonyíték fekvő
2025.07.23.

Holdraszállás: Buzz Aldrin tényleg beismerte, hogy kamu az egész?


Olvasson tovább
egyiptomi múmia civilizáció
2025.07.22.

Hátborzongató egyiptomi felfedezés: így gyalázták meg a halottakat az ókorban


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

  • magyar állampolgárság kettős állampolgárság felfüggesztés Ukrajna Visszavonta egy 11 éves, Magyarországon született kisfiú állampolgárságát Sulyok Tamás köztársasági elnök

  • Magyar euró: elmondta a Nemzeti Bank elnöke, hogy mikor vezethetjük be

  • Balaton Fürdőhely Strand Luxus Magyarország A magyarországi fürdőhelyek lassú kiürülése: hová tűntek a vendégek?

  • Jennifer Lopez Budapest koncert jegyhamisítás botrány Rengeteg magyar rajongó csalódott a budapesti Jennifer Lopez koncert után

  • Napóleon háború tartósítás hadsereg francia katonák élelmiszer konzerv Napóleon tekintélyes jutalmat kínált: az ebből született találmány pedig ma is ott van minden kamrában

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Nincs visszaút: a parajdi sóbánya nem nyílik meg többé

Nincs visszaút: a parajdi sóbánya nem nyílik meg többé

Tovább olvasok
Egy éjszaka több millió forintért? Így néz ki a budapesti Kempinski Hotel Corvinus elnöki lakosztálya: videó, képek

Egy éjszaka több millió forintért? Így néz ki a budapesti Kempinski Hotel Corvinus elnöki lakosztálya: videó, képek

Tovább olvasok
Visszavonta egy 11 éves, Magyarországon született kisfiú állampolgárságát Sulyok Tamás köztársasági elnök

Visszavonta egy 11 éves, Magyarországon született kisfiú állampolgárságát Sulyok Tamás köztársasági elnök

Tovább olvasok
NOBU Budapest: A sashimi kultúrája és a japán gasztronómia esszenciája

NOBU Budapest: A sashimi kultúrája és a japán gasztronómia esszenciája

Tovább olvasok
Tényleg a Balaton a legnagyobb pénznyelő? Mi a helyzet Nyugat-Magyarországon?

Tényleg a Balaton a legnagyobb pénznyelő? Mi a helyzet Nyugat-Magyarországon?

Tovább olvasok
Évszázadok óta elzárt részt állítanak helyre egy történelmi magyar várban

Évszázadok óta elzárt részt állítanak helyre egy történelmi magyar várban

Tovább olvasok
Tényleg lehet kísérője az óriáscsillagnak, bebizonyíthatták a magyar csillagász jóslatát

Tényleg lehet kísérője az óriáscsillagnak, bebizonyíthatták a magyar csillagász jóslatát

Tovább olvasok
Alaposan átalakít, ritkít a Wizz Air, a Ryanair-vezér szerint 3-5 évük van hátra

Alaposan átalakít, ritkít a Wizz Air, a Ryanair-vezér szerint 3-5 évük van hátra

Tovább olvasok
Rengeteg magyar rajongó csalódott a budapesti Jennifer Lopez koncert után

Rengeteg magyar rajongó csalódott a budapesti Jennifer Lopez koncert után

Tovább olvasok
Hogyan alakítja a digitális innováció a szabadidőt Magyarországon

Hogyan alakítja a digitális innováció a szabadidőt Magyarországon

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4