Ön nő? Akkor a kutatások szerint több mint 17%-kal nagyobb arra az esélye, hogy meghaljon egy autóbalesetben, mint férfi ismerőseinek. Arra, hogy frontális baleset esetén súlyosan megsérüljön 73%-kal(!), arra pedig, hogy beragadjon az autóba 50%-kal. Ráadásul elég egyszerű oka van e brutális külnbségnek, csak eddig nem igazán érdekelt senkit. Mondjuk a részleteket és a megoldási javaslatokat is.
Nagyobb veszélynek vannak kitéve a nők az autóban
Az iflscience.com cikke szerint annak az oka, hogy a nők sokkal jobban kitettek a sérülésnek és a tragédiának egy autóbalesetben meglehetősen egyszerű az oka. Az autógyártók és tervezők ugyanis eddig nem igazán vették figyelembe, hogy a férfi és a női test alapvetően különbözik. Mivel a nők teste könnyebb, ezért egy becsapódásos baleset esetén sokkal könnyebben “katapultálódnak”, ráadásul nagyobb gyorsulással, mint a férfiak. Anna Carlsson, a Chalmers Műszaki Egyetem munkatársa azt is elmondta a Science Nordicnak ennek kapcsán, hogy a nők sokkal erősebben nyomódnak a biztonsági övre is egy ilyen helyzetben.
Szerinte az autóüléseknek kevésbé mereveknek és rugalmasabbaknak kellene lenniük. Amikor ugyanis hátulról nekiütközbek egy autónak, a balesetet elszenvedő fél ülése trambulinként működik, és előre katapultálja az utast. “Szeretnék olyan üléseket látni, amelyek jobban párnázottak, kicsit puhábbak”, tette hozzá.
Ahogy Caroline Criado Perez, a “Láthatatlan nők – Így vesszük semmibe a népesség felét az adatokra épülő világban” c. könyv szerzője rámutatott 2019-ben, a nők hajlamosak közelebb ülni a pedálokhoz, mint a férfiak, mert alacsonyabbak. Ez pedig nem a gyártó által javasolt vezetési pozíció, így a sérülés veszélye is nagyobb.
- Ez is érdekelhet: Újabb két ember halt meg az önvezető Teslák miatt
A megoldás már az ajtónkon kopogtat
A probléma része az autók tesztelési módja is. Korábban az autós törésteszteknél emberi holttesteket használtak, ezek többsége idősebb férfi volt. A próbababák feltalálása orvosolhatta volna a nemi különbséget, ám itt is férfibábuk készültek, az ő eredményeiket extrapolálták nőkre és gyermekekre. Ma már vannak gyerek- és női bábuk is, de utóbbiak kb akkorák mint egy 12 éves lány, tehát nem használhatók szélesebb körben a cikk szerint.
A kutatók azt javasolták, hogy készüljenek szabványos női bábuk azért, hogy biztonságosabbá tehessék a vezetést a nők számára is. Vannak egyébként terhes próbababák is, eredményeik pedig azt mutatják, hogy a hárompontos biztonsági övek biztonságosabbak a szülő és a magzat számára is egy ütközés során. Svéd kutatók pedig nemrég terveztek egy női törésteszt-bábut is. A csapat azt reméli, hogy a próbabábu segítségével megismerhetik azokat a különféle sérüléseket – például a medencetörést –, amelyek aránytalanul gyakoribbak az autóbalesetekben érintett nőknél.
“Nem használhatod ugyanazt az eszközt egy férfi és egy nő tesztelésére” – mondta Christopher O’Connor, a törésteszt-bábukat gyártó legnagyobb gyártó vezérigazgatója a BBC-nek. “Nem fogjuk elhárítani a ma tapasztalt sérüléseket, hacsak nem helyezünk oda érzékelőket a sérülések mérésére.”
- Olvass tovább nálunk: A szakadék felé tart a Tesla 2023-ban?
“A sérülések mérésével biztonságosabb autóink lehetnek biztonságosabb légzsákokkal, biztonságosabb biztonsági övekkel, biztonságosabb utasterekkel, amelyek lehetővé teszik a különböző méreteket”, tette hozzá.
Egyelőre azonban maradnak a riasztó különbségek a férfiak és a nők autóbalesetekben elszenvedett sérülései között, hisz még csak most fogjuk majd elkezdeni megérteni az okokat.
Source: iflscience.com
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Április 25-én visszamosolyog rád a Hold, a Szaturnusz és a Vénusz együttállása
Humanoid robotok futottak maratont Kínában
Putyin fegyverszünetet rendelt el
Rekordszámban térnek haza a magyarok Ausztriából és Németországból
Olyan folyadékot alkottak kutatók, amely képes visszanyerni az alakját
Valóban egészségtelenebbül táplálkoznak a magyarok, mint az amerikaiak?