Ön nő? Akkor a kutatások szerint több mint 17%-kal nagyobb arra az esélye, hogy meghaljon egy autóbalesetben, mint férfi ismerőseinek. Arra, hogy frontális baleset esetén súlyosan megsérüljön 73%-kal(!), arra pedig, hogy beragadjon az autóba 50%-kal. Ráadásul elég egyszerű oka van e brutális külnbségnek, csak eddig nem igazán érdekelt senkit. Mondjuk a részleteket és a megoldási javaslatokat is.
Az iflscience.com cikke szerint annak az oka, hogy a nők sokkal jobban kitettek a sérülésnek és a tragédiának egy autóbalesetben meglehetősen egyszerű az oka. Az autógyártók és tervezők ugyanis eddig nem igazán vették figyelembe, hogy a férfi és a női test alapvetően különbözik. Mivel a nők teste könnyebb, ezért egy becsapódásos baleset esetén sokkal könnyebben “katapultálódnak”, ráadásul nagyobb gyorsulással, mint a férfiak. Anna Carlsson, a Chalmers Műszaki Egyetem munkatársa azt is elmondta a Science Nordicnak ennek kapcsán, hogy a nők sokkal erősebben nyomódnak a biztonsági övre is egy ilyen helyzetben.
Szerinte az autóüléseknek kevésbé mereveknek és rugalmasabbaknak kellene lenniük. Amikor ugyanis hátulról nekiütközbek egy autónak, a balesetet elszenvedő fél ülése trambulinként működik, és előre katapultálja az utast. “Szeretnék olyan üléseket látni, amelyek jobban párnázottak, kicsit puhábbak”, tette hozzá.
Ahogy Caroline Criado Perez, a “Láthatatlan nők – Így vesszük semmibe a népesség felét az adatokra épülő világban” c. könyv szerzője rámutatott 2019-ben, a nők hajlamosak közelebb ülni a pedálokhoz, mint a férfiak, mert alacsonyabbak. Ez pedig nem a gyártó által javasolt vezetési pozíció, így a sérülés veszélye is nagyobb.
A probléma része az autók tesztelési módja is. Korábban az autós törésteszteknél emberi holttesteket használtak, ezek többsége idősebb férfi volt. A próbababák feltalálása orvosolhatta volna a nemi különbséget, ám itt is férfibábuk készültek, az ő eredményeiket extrapolálták nőkre és gyermekekre. Ma már vannak gyerek- és női bábuk is, de utóbbiak kb akkorák mint egy 12 éves lány, tehát nem használhatók szélesebb körben a cikk szerint.
A kutatók azt javasolták, hogy készüljenek szabványos női bábuk azért, hogy biztonságosabbá tehessék a vezetést a nők számára is. Vannak egyébként terhes próbababák is, eredményeik pedig azt mutatják, hogy a hárompontos biztonsági övek biztonságosabbak a szülő és a magzat számára is egy ütközés során. Svéd kutatók pedig nemrég terveztek egy női törésteszt-bábut is. A csapat azt reméli, hogy a próbabábu segítségével megismerhetik azokat a különféle sérüléseket – például a medencetörést –, amelyek aránytalanul gyakoribbak az autóbalesetekben érintett nőknél.
“Nem használhatod ugyanazt az eszközt egy férfi és egy nő tesztelésére” – mondta Christopher O’Connor, a törésteszt-bábukat gyártó legnagyobb gyártó vezérigazgatója a BBC-nek. “Nem fogjuk elhárítani a ma tapasztalt sérüléseket, hacsak nem helyezünk oda érzékelőket a sérülések mérésére.”
“A sérülések mérésével biztonságosabb autóink lehetnek biztonságosabb légzsákokkal, biztonságosabb biztonsági övekkel, biztonságosabb utasterekkel, amelyek lehetővé teszik a különböző méreteket”, tette hozzá.
Egyelőre azonban maradnak a riasztó különbségek a férfiak és a nők autóbalesetekben elszenvedett sérülései között, hisz még csak most fogjuk majd elkezdeni megérteni az okokat.
Forrás: iflscience.com
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |