Komoly változást terveznek a Facebooknál, ami sokaknak fájni fog
A Facebook és az Instagram anyavállalata, a Meta állítólag a politikai hirdetések egész Európára kiterjedő betiltását fontolgatja, mivel attól tart, hogy az új uniós kampánytörvények betartása nehézségekbe ütközhet.
A brüsszeli döntéshozók olyan szabályokat javasolnak, amelyek arra kényszerítenék az online technológiai csoportokat, köztük a Facebookot és a Google-t, hogy nyilvánosságra kellene hozniuk a politikai hirdetésekkel kapcsolatos információkat, beleértve azokat is, hogy mennyibe kerültek, ki fizette a tartalmat, és hányan nézték meg azokat.
A javaslat aggodalmat keltett a Meta vezetői körében, ugyanis pontosan nem tisztázott, hogy mi tartozik a politikai hirdetés fogalma alá, illetve ezek az összes hirdetés mekkora szeletét fedik le, és milyen bonyodalmakat okozhat a szabályok betartása – írja a Financial Timesra hivatkozva a The Guardian.
A Meta – amelyet a mai napig Mark Zuckerberg, a platform alapítója és első vezérigazgatója vezet – most azon gondolkodik, hogy lehet, hogy egyszerűbb lenne elutasítani a felületein a politikai kampányokra szánt összes fizetett hirdetést, hogy ne kerüljön szembe az uniós jogszabályokkal.
A vállalat (a Twitterrel együtt) azon közösségi médiacégek közé tartozik, amelyeket az a kritika érte, hogy a 2016-os amerikai elnökválasztás után lehetővé tették, hogy a felhasználók hamis híreket és összeesküvés-elméleteket terjesszenek az oldalakon, ami félelmeket keltett azzal kapcsolatban, hogy a tartalmak manipulálhatták a választókat.
Különösen a Facebook került össztűz alá a Cambridge Analytical botrány kapcsán, miután kiderült, hogy felhasználói adatokat adtak ki orosz ügynököknek, akik azokat a választások manipulálása használták fel. Az időközben megszűnt politikai tanácsadó cég több tízmillió Facebook-felhasználó adatait használta fel hozzájárulásuk nélkül, hogy segítsen ügyfeleinek a politikai hirdetések pontosabb célzásában.
Bár a Meta vezetői kezdetben ellenálltak a politikai hirdetések tényellenőrzésére irányuló nyomásnak, a nagyobb választások, köztük a 2020-as amerikai elnökválasztás előtt átmenetileg felfüggesztették a kampányhirdetéseket a weboldalaikon.
Az EU-ban a politikai hirdetések betiltásáról szóló döntésnek nem feltétlenül lenne jelentős pénzügyi hatása, mivel a politikai hirdetések a vállalat bevételeinek viszonylag kis részét teszik ki – legalábbis állítólag.
Az Insider Intelligence kutatócsoport által gyűjtött adatok szerint az ilyen típusú reklámok az Egyesült Államokban, amely a Meta egyik legnagyobb piaca, 2019 és 2020 között 800 millió dollár bevételt generáltak, ami a teljes reklámbevétel kevesebb mint 1 százalékát teszi ki.
A Meta 2020-ban egyébként 29 milliárd dolláros nyereséggel zárt.
Ez is érdekes lehet:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Ukrajna csak „tesztpálya” az Oresnyik rakétának Zelenszkij szerint
Erdély Bermuda-háromszöge: a hátborzongató Hoia-erdő
Stonehenge, megdöbbentő felfedezés: Az oltárkő eredete újraírhatja a történelmet
Ahol leghalálosabb kórokozók lakoznak: Az Egyesült Államok titkos laborja
A világ leggyorsabb tesztpályája, ahol kanyaródás nélkül lehet maximális sebességgel száguldani
VIDEÓ: A világ legnagyobb halszaporodóhelyét fedezték fel