• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2024.09.08.
· Kult+Múlt

Az Antarktisz elveszett emberei: Egy lezuhant amerikai repülő története

1946. decemberében, egy évvel a II. világháború után az Egyesült Államok titkos küldetésbe kezdett, hogy igényt tartson az Antarktisz hatalmas, még nem igényelt területeire. A küldetés, amely a Highjump hadművelet része volt, bázisok létesítését és az amerikai dominancia megerősítését célozta a fagyos kontinens felett, amelyről úgy vélték, hogy kiaknázatlan erőforrásokat és stratégiai katonai potenciált rejt magában. A hadművelet a valaha volt egyik legnagyobb expedíció volt, 13 hajó, 33 repülőgép és több mint 5000 ember részvételével.

Az elsők között szállt fel a George 1 legénysége, az amerikai haditengerészet kilenc fiatalembert szállító vízirepülőgépe. Feladatuk az Antarktisz partjainak felderítése volt, de az alattomos időjárás és a nagy hideg már a kezdetektől fogva veszélyessé tette az utazást. A repülőgép a szélsőséges körülmények miatt nehezen tudott 300 méter fölé emelkedni, és három kimerítő óra után végül elérték a partot. A megkönnyebbülés azonban csak rövid ideig tartott, mivel az időjárás tovább romlott, és a látótávolság szinte nullára csökkent — számolt be róla a Primal Space.

Miközben a legénység a viharban navigált, a repülőgép magasságmérője, amelyet megzavart az alatta lévő vastag jég, tévesen azt jelezte, hogy még mindig biztonságos magasságban vannak. Nem tudták, hogy a föld alattuk gyorsan emelkedik. Amikor a pilóta, Frenchy, úgy döntött, hogy megszakítja a küldetést és visszafordul, a gép egy hegynek ütközött, ami katasztrofális robbanást okozott, mivel 5000 liter üzemanyag meggyulladt. A repülőgép hevesen zuhant a hóval borított tájra, szétszórva a törmelékeket, a legénységet pedig szétszórva.

Tragikus veszteségek az Antarktiszon

Tragikus módon a legénység két tagja, Hendersin és Lopez azonnal életét vesztette, a gép légcsavarjain átdobva. A maradék heten életben maradtak, de súlyosan megsérültek. Frenchy súlyos égési sérüléseket szenvedett és alig tudott mozogni, míg Fred Williamsnek eltört a háta és többszörös arcsérüléseket szenvedett, ami valószínűtlenné tette a túlélését. Sérüléseik ellenére a túlélők gyorsan felállítottak egy rögtönzött menedéket a gép szétszakadt részében, és egy ejtőernyővel védekeztek a könyörtelen szél és a hó ellen.

A legénység helyzete szörnyű volt. Williams, aki túlságosan megsérült ahhoz, hogy mozgatni lehessen, külön menedéket kapott, de órákon belül belehalt a fagyos körülményekbe. A maradék hat ember az életbe kapaszkodott, reményüket a mentés lehetőségébe vetve. Ellátóhajójuk, a USS Pine Island azonban 500 kilométerre volt, és a baleset helyszínének megtalálása ilyen távoli és ellenséges környezetben óriási kihívást jelentett volna.

Az időjárás sem segített

A Pine Island körüli időjárás három napig túl zord maradt ahhoz, hogy mentőakciót indíthassanak. Eközben a lezuhanás helyszínén a túlélők -20°C-os hóviharral szembesültek, és lassan halálra fagytak. Frenchy égési sérülései miatt alig tudott enni, és a fagyási sérülések is kezdtek jelentkezni, szelleme azonban töretlen maradt, gyakran viccekkel próbálta emelni a legénység morálját.

A negyedik napon az időjárás rövid időre kitisztult, és a túlélők eltemethették elesett bajtársaikat a hó alá, a sírokat pedig fémtárgyakkal jelölték meg, hogy segítsék a későbbi mentési munkálatokat. A pillanatnyi szünet ellenére az élelmiszerkészleteik egyre fogytak, és hamarosan már csak húskonzervek maradtak.

Egy héttel a baleset után az időjárás javult Pine Island körül, és egy mentőrepülőgépet küldtek. A repülőgép átkutatta azt a területet, ahol a George 1-et utoljára észlelték, de a sűrű köd meghiúsította, és mindössze 20 kilométerrel maradt le a baleset helyszínéről. Ez a kis híján bekövetkezett baleset összetörte a túlélők morálját, akiknek fogytán volt az idejük és a lehetőségeik.

Kétségbeesésükben a legénység egy nagy halom törmeléket hozott létre, amelyet meggyújthattak, hogy jelezzék az esetlegesen elhaladó repülőgépeknek, és egy üzenetet hagytak a roncs szárnyán. Aztán a 13. nap reggelén fordult a szerencséjük. Az időjárás kitisztult, és miközben a férfiak elfogyasztották sovány sárgabarackos reggelijüket, meghallották egy közeledő repülőgép dübörgését. A Pine Island-i mentőcsapat végre rájuk talált.

Még egy utolsó túra antarktiszi túra

A megpróbáltatásoknak azonban még nem volt vége. A mentőgép, amely nem tudott leszállni a baleset helyszínének közelében, arra utasította a túlélőket, hogy gyalogoljanak el egy 10 mérfölddel északabbra fekvő tóhoz. Ha tudtak gyalogolni, akkor egy kört kellett alkotniuk, ha nem, akkor egyenes vonalat. A férfiak gyorsan egy kört alkottak, és megkezdték a fárasztó túrát, a már alig élő Frenchy-t egy szánon húzva.

Az út a tóhoz kimerítő volt, 12 órát vett igénybe a mellkasig érő hóban. Útközben a mentőrepülőgép ellátmányt dobott le, hogy útbaigazítsa őket. Ahogy közeledtek a tóhoz, sűrű köd szállt rájuk, ami eltakarta a látásukat, és egy utolsó kihívást jelentett – egy 20 méteres szikla állta el az útjukat. Figyelemre méltó módon találtak egy keskeny ösvényt, amely lefelé vezetett a jégtáblához, ahol végül a mentőcsapat találkozott velük.

Vége a borzalmaknak

Két hét elképzelhetetlenül nehéz megpróbáltatás után mind a hat túlélő biztonságban egyesült társaival a mentőgép fedélzetén. Történetük a rendkívüli bátorságról és ellenállóképességről tanúskodik, amely az elsöprő esélyekkel szemben is megállta a helyét.

A balesetben elpusztult három férfi ma is több mint 100 méter vastag jég és hó alatt van eltemetve, amelyet az antarktiszi körülmények tökéletesen megőriztek. A roncsok között talált fényképezőgép, amely kétségtelenül hatalmas történetet elmesélő képeket tartalmazott, ott maradt, és még mindig arra vár, hogy felfedezzék.

Ma a George 1 és legénysége története a fékezhetetlen emberi szellem és a túlélési szándék kitartó tanúsága, még a Föld legzordabb környezetében is.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

A rómaiak vizelettel tisztálkodtak és fontos szerepe volt a higiéniában
Víz alá merült, ősi híd változtatta meg az európai ember történelmét

Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
Antarktisz Egyesült Államok

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
<strong>Küszöbön az európai klímakatasztrófa – ijesztő előrejelzések érkeztek</strong>

Küszöbön az európai klímakatasztrófa – ijesztő előrejelzések érkeztek

Tovább olvasok
Kádár János halálhíre és Nagy Imréék felmentése egy napra esett 1989 nyarán

Kádár János halálhíre és Nagy Imréék felmentése egy napra esett 1989 nyarán

Tovább olvasok
Párbeszédre hívja Ukrajna külügyminisztere Szijjártót

Párbeszédre hívja Ukrajna külügyminisztere Szijjártót

Tovább olvasok
Már csak mi akadályozzuk Ukrajna EU-csatlakozását? Putyin beadta a derekát

Már csak mi akadályozzuk Ukrajna EU-csatlakozását? Putyin beadta a derekát

Tovább olvasok
Vasárnap egy vörös holdfogyatkozásnak lehetünk szemtanúi: mutatjuk, honnan lesz a legjobban látható

Vasárnap egy vörös holdfogyatkozásnak lehetünk szemtanúi: mutatjuk, honnan lesz a legjobban látható

Tovább olvasok
600 éve elfeledett mélypincét találtak a Budai Vár alatt

600 éve elfeledett mélypincét találtak a Budai Vár alatt

Tovább olvasok
Bezár egy népszerű európai repülőtér, budapesti járatokat is érint a változás

Bezár egy népszerű európai repülőtér, budapesti járatokat is érint a változás

Tovább olvasok
Elfelejthetjük a 13%-os béremelést: ennyivel növekedhet a minimálbér 2026-ban

Elfelejthetjük a 13%-os béremelést: ennyivel növekedhet a minimálbér 2026-ban

Tovább olvasok
Kihagyhatatlan: Budapestről indulva három fővárost fedezhetsz fel egyetlen hajóúton!

Kihagyhatatlan: Budapestről indulva három fővárost fedezhetsz fel egyetlen hajóúton!

Tovább olvasok
Nemzeti konzultáció dönthet arról, hogy emeljék-e 140–150 km/h-ra a sebességhatárt az autópályákon

Nemzeti konzultáció dönthet arról, hogy emeljék-e 140–150 km/h-ra a sebességhatárt az autópályákon

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4