• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Kármán Brigitta Kármán Brigitta · 2024.12.24.
· Belföld

Eltolhatónak tervezték a Lánchidat?

Lánchíd, Magyarország

Kiemelt kép: Depositphotos.com

Budapest ikonikus építményei, a Lánchíd és a Várhegy alatti Alagút, számos érdekes történetet és legendát hordoznak magukban. Az évtizedek során mindkét műemlék nemcsak a városépítészet csúcspontjait jelentették, hanem számos titkot is elrejtettek. A híd és az alagút történetei ma is élnek a budapestiek körében, akik büszkén mesélnek róluk, miközben átsétálnak vagy autóznak rajtuk.

A Lánchíd megépítése és jelentősége

A 19. század közepéig Magyarországon nem létezett állandó híd a Dunán; az átkeléshez kompokat és hajókat használtak. Ezt a helyzetet változtatta meg a Széchenyi lánchíd, amely az első állandó dunai átkelőként 1849-ben nyílt meg. Széchenyi István gróf, a híd megálmodója és névadója, sajnos soha nem kelhetett át rajta, mivel a megnyitó előtt elhunyt. Az átadási ceremóniát az osztrák Haynau táborszernagy vezette, csupán néhány héttel az aradi vértanúk kivégzése után írja a Múlt Kor.

Az Alagút építése a Várhegy alatt

A Lánchíddal szemben, a budai Várhegy alatt húzódó Alagút építése 1853 végén kezdődött, és 1857 tavaszán adták át a forgalomnak. Az Alagút megépítése azért vált szükségessé, mert a híd Budán egyenesen a Várhegynek vezetett, ami akadályozta a közlekedést. A korabeli technológiai fejlettséghez képest az építkezés gyorsan haladt, és a 9,5 méter széles, 349,66 méter hosszú alagút sikeresen elkészült. Érdekesség, hogy a hegyet egyszerre két irányból kezdték el fúrni, hasonlóan a későbbi La Manche alatti „Csalagúthoz”. A munkálatok során sok polgár aggódott, hogy összeér-e majd a két járat, de végül minden probléma nélkül találkoztak.

A Lánchíd „eltolásának” legendája

Egy városi legenda szerint az Alagutat azért alakították ki, hogy szükség esetén a Lánchidat „belerejthessék”, például rossz időjárás esetén. Ez a történet azonban csupán a pesti humor szüleménye, és nincs valóságalapja. Valójában Széchenyi István már a híd építésekor is kívánatosnak tartott volna egy alagutat, de annak megvalósítására még várni kellett. Az Alagút enyhe lejtése a Duna felé biztosítja, hogy a víz ne álljon meg benne, bár az építést követő években a rétegvíz csöpögése miatt a konflisosok ernyőt adtak utasaiknak.

A Lánchíd és az Alagút a második világháborúban

A második világháború során, 1945 januárjában a visszavonuló német csapatok felrobbantották a Lánchidat, jelentős károkat okozva ezzel Budapest infrastruktúrájában. Az Alagút is megsérült a bombázások során, de szerkezetileg épen maradt. A háború után mindkét építményt helyreállították; a Lánchidat 1949-ben, az eredeti átadásának centenáriumán nyitották meg újra. Az újjáépítés során igyekeztek megőrizni az eredeti tervek szerinti megjelenést, tisztelegve a 19. századi mérnöki munka előtt.

A Lánchíd és az Alagút szerepe a modern Budapesten

Ma a Lánchíd és az Alagút egyaránt fontos szerepet játszanak Budapest közlekedésében és turizmusában. A híd a pesti Széchenyi István teret köti össze a budai Clark Ádám térrel, míg az Alagút a Krisztina körutat kapcsolja össze a Lánchíddal, megkönnyítve ezzel a Várhegy alatti közlekedést. Mindkét építmény a város jelképeivé vált, és népszerű látványosság a turisták körében. Az elmúlt években felújítási munkálatok zajlottak a Lánchídon, hogy megőrizzék annak szerkezeti épségét és történelmi jelentőségét a jövő generációi számára.

A Lánchíd és az Alagút építésének kihívásai

A 19. században a Lánchíd és az Alagút megépítése mérnöki bravúrnak számított. A Duna szélessége és a Várhegy kemény kőzete komoly kihívást jelentett az építők számára. A híd tervezését és kivitelezését William Tierney Clark és Adam Clark skót mérnökök irányították, akik innovatív megoldásokkal biztosították a szerkezet stabilitását és tartósságát. Az Alagút építése során alkalmazott kétirányú fúrási technika pedig előremutató módszer volt a korabeli építészetben.

A Lánchíd oroszlánjai és a hozzájuk kapcsolódó legenda

A Lánchíd hídfőinél található kőoroszlánok is számos legendát ihlettek. Az egyik legismertebb történet szerint az oroszlánoknak nincs nyelvük, és amikor erre valaki felhívta az alkotó, Marschalkó János figyelmét, állítólag szégyenében a Dunába vetette magát. Ez azonban csupán városi legenda; az oroszlánoknak valójában van nyelvük, de azok csak bizonyos szögből láthatók. Az oroszlánok impozáns megjelenése mára a híd ikonikus részévé vált, és a városi folklór szerves részét képezi.

A múlt és a jelen találkozása Budapest szívében

A Lánchíd és az Alagút nem csupán építészeti remekművek, hanem a magyar történelem szimbólumai is. Építésük, újjáépítésük és folyamatos fenntartásuk története az ország kitartását és újrakezdésre való képességét tükrözi. Ma is a város meghatározó elemei, amelyek emlékeztetnek minket a múlt örökségére és a jelen lehetőségeire.

 

Ezt is érdemes elolvasni:

A Vörös Sün Ház: Budapest legöregebb használatban lévő épülete

KÉPEK: Így épült a Deák téri aluljáró 50 éve

Kiemelt kép: Depositphotos.com

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest Magyarország természet történelem utazási kalauz
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air

  • Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága

  • Hogyan tart a római beton 2000 éve?

  • XIV. Leó pápa is beszállt a béketárgyalásokba

  • Így menekült meg Vajdahunyadvár az elbontástól

  • Víz alatt tárták fel az első szervezett civilizációt?

Kapcsolódó cikkek

Wizz Air Airbus A321XLR légitársaság
2025.05.21.

Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air


Olvasson tovább
Állatkert
2025.05.21.

Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága


Olvasson tovább
depresszió szomorú
2025.05.20.

Megdöbbentő: még a 30 ezer forintot sem éri el a katások várható nyugdíja – frissítve


Olvasson tovább
M44 autópálya díjköteles útszakasz
2025.05.20.

Új, fizetős útszakaszok jönnek júniustól a magyar autópályákon


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air

Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air

Tovább olvasok
Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága

Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága

Tovább olvasok
Hogyan tart a római beton 2000 éve?

Hogyan tart a római beton 2000 éve?

Tovább olvasok
XIV. Leó pápa is beszállt a béketárgyalásokba

XIV. Leó pápa is beszállt a béketárgyalásokba

Tovább olvasok
Így menekült meg Vajdahunyadvár az elbontástól

Így menekült meg Vajdahunyadvár az elbontástól

Tovább olvasok
Víz alatt tárták fel az első szervezett civilizációt?

Víz alatt tárták fel az első szervezett civilizációt?

Tovább olvasok
Trump átengedte Putyinnak a győzelmet a telefonhívásban az európai vezetők szerint

Trump átengedte Putyinnak a győzelmet a telefonhívásban az európai vezetők szerint

Tovább olvasok
Megfejtették az arany eredetének rejtélyét? A válasz egy ritka kozmikus kitörés lehet

Megfejtették az arany eredetének rejtélyét? A válasz egy ritka kozmikus kitörés lehet

Tovább olvasok
A NASA figyelmeztet: hatalmas napviharok érik el a Földet

A NASA figyelmeztet: hatalmas napviharok érik el a Földet

Tovább olvasok
4 elképesztő régi mesterség, amelyek kivesztek a hétköznapokból

4 elképesztő régi mesterség, amelyek kivesztek a hétköznapokból

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4