• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Kármán Brigitta Kármán Brigitta · 2024.12.24.
· Belföld

Eltolhatónak tervezték a Lánchidat?

Lánchíd, Magyarország

Kiemelt kép: Depositphotos.com

Budapest ikonikus építményei, a Lánchíd és a Várhegy alatti Alagút, számos érdekes történetet és legendát hordoznak magukban. Az évtizedek során mindkét műemlék nemcsak a városépítészet csúcspontjait jelentették, hanem számos titkot is elrejtettek. A híd és az alagút történetei ma is élnek a budapestiek körében, akik büszkén mesélnek róluk, miközben átsétálnak vagy autóznak rajtuk.

A Lánchíd megépítése és jelentősége

A 19. század közepéig Magyarországon nem létezett állandó híd a Dunán; az átkeléshez kompokat és hajókat használtak. Ezt a helyzetet változtatta meg a Széchenyi lánchíd, amely az első állandó dunai átkelőként 1849-ben nyílt meg. Széchenyi István gróf, a híd megálmodója és névadója, sajnos soha nem kelhetett át rajta, mivel a megnyitó előtt elhunyt. Az átadási ceremóniát az osztrák Haynau táborszernagy vezette, csupán néhány héttel az aradi vértanúk kivégzése után írja a Múlt Kor.

Az Alagút építése a Várhegy alatt

A Lánchíddal szemben, a budai Várhegy alatt húzódó Alagút építése 1853 végén kezdődött, és 1857 tavaszán adták át a forgalomnak. Az Alagút megépítése azért vált szükségessé, mert a híd Budán egyenesen a Várhegynek vezetett, ami akadályozta a közlekedést. A korabeli technológiai fejlettséghez képest az építkezés gyorsan haladt, és a 9,5 méter széles, 349,66 méter hosszú alagút sikeresen elkészült. Érdekesség, hogy a hegyet egyszerre két irányból kezdték el fúrni, hasonlóan a későbbi La Manche alatti „Csalagúthoz”. A munkálatok során sok polgár aggódott, hogy összeér-e majd a két járat, de végül minden probléma nélkül találkoztak.

A Lánchíd „eltolásának” legendája

Egy városi legenda szerint az Alagutat azért alakították ki, hogy szükség esetén a Lánchidat „belerejthessék”, például rossz időjárás esetén. Ez a történet azonban csupán a pesti humor szüleménye, és nincs valóságalapja. Valójában Széchenyi István már a híd építésekor is kívánatosnak tartott volna egy alagutat, de annak megvalósítására még várni kellett. Az Alagút enyhe lejtése a Duna felé biztosítja, hogy a víz ne álljon meg benne, bár az építést követő években a rétegvíz csöpögése miatt a konflisosok ernyőt adtak utasaiknak.

A Lánchíd és az Alagút a második világháborúban

A második világháború során, 1945 januárjában a visszavonuló német csapatok felrobbantották a Lánchidat, jelentős károkat okozva ezzel Budapest infrastruktúrájában. Az Alagút is megsérült a bombázások során, de szerkezetileg épen maradt. A háború után mindkét építményt helyreállították; a Lánchidat 1949-ben, az eredeti átadásának centenáriumán nyitották meg újra. Az újjáépítés során igyekeztek megőrizni az eredeti tervek szerinti megjelenést, tisztelegve a 19. századi mérnöki munka előtt.

A Lánchíd és az Alagút szerepe a modern Budapesten

Ma a Lánchíd és az Alagút egyaránt fontos szerepet játszanak Budapest közlekedésében és turizmusában. A híd a pesti Széchenyi István teret köti össze a budai Clark Ádám térrel, míg az Alagút a Krisztina körutat kapcsolja össze a Lánchíddal, megkönnyítve ezzel a Várhegy alatti közlekedést. Mindkét építmény a város jelképeivé vált, és népszerű látványosság a turisták körében. Az elmúlt években felújítási munkálatok zajlottak a Lánchídon, hogy megőrizzék annak szerkezeti épségét és történelmi jelentőségét a jövő generációi számára.

A Lánchíd és az Alagút építésének kihívásai

A 19. században a Lánchíd és az Alagút megépítése mérnöki bravúrnak számított. A Duna szélessége és a Várhegy kemény kőzete komoly kihívást jelentett az építők számára. A híd tervezését és kivitelezését William Tierney Clark és Adam Clark skót mérnökök irányították, akik innovatív megoldásokkal biztosították a szerkezet stabilitását és tartósságát. Az Alagút építése során alkalmazott kétirányú fúrási technika pedig előremutató módszer volt a korabeli építészetben.

A Lánchíd oroszlánjai és a hozzájuk kapcsolódó legenda

A Lánchíd hídfőinél található kőoroszlánok is számos legendát ihlettek. Az egyik legismertebb történet szerint az oroszlánoknak nincs nyelvük, és amikor erre valaki felhívta az alkotó, Marschalkó János figyelmét, állítólag szégyenében a Dunába vetette magát. Ez azonban csupán városi legenda; az oroszlánoknak valójában van nyelvük, de azok csak bizonyos szögből láthatók. Az oroszlánok impozáns megjelenése mára a híd ikonikus részévé vált, és a városi folklór szerves részét képezi.

A múlt és a jelen találkozása Budapest szívében

A Lánchíd és az Alagút nem csupán építészeti remekművek, hanem a magyar történelem szimbólumai is. Építésük, újjáépítésük és folyamatos fenntartásuk története az ország kitartását és újrakezdésre való képességét tükrözi. Ma is a város meghatározó elemei, amelyek emlékeztetnek minket a múlt örökségére és a jelen lehetőségeire.

 

Ezt is érdemes elolvasni:

A Vörös Sün Ház: Budapest legöregebb használatban lévő épülete

KÉPEK: Így épült a Deák téri aluljáró 50 éve

Kiemelt kép: Depositphotos.com

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest Magyarország természet történelem utazási kalauz
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Súlyos baleset Kunszentmárton közelében: 77 utassal az árokba borult egy busz, 19-en megsérültek

  • Előbukkant az Ínség-szikla a Duna mélyéről, és nem sok jót sejtet

  • 5 kihagyhatatlan látnivaló a Velencei-tónál, egy karnyújtásnyira Budapesttől

  • Hihetetlen: Felfedeztek egy bolygót, amely saját magát pusztítja el

  • Elképesztő felfedezés: ősi civilizációval lehet kapcsolatban az 5000 éves férfi!

  • Képek: Újra megnyílt a legendás fürdőkomplexum Magyarországon – rengetegen dolgoztak érte ingyen

Kapcsolódó cikkek

buszbaleset Kunszentmárton
2025.07.06.

Súlyos baleset Kunszentmárton közelében: 77 utassal az árokba borult egy busz, 19-en megsérültek


Olvasson tovább
Ínség-szikla BUdapest
2025.07.06.

Előbukkant az Ínség-szikla a Duna mélyéről, és nem sok jót sejtet


Olvasson tovább
Gyopárosfürdő fürdőkomplexum újranyit
2025.07.05.

Képek: Újra megnyílt a legendás fürdőkomplexum Magyarországon – rengetegen dolgoztak érte ingyen


Olvasson tovább
Bagolyvonat Budapest Balaton MÁV
2025.07.05.

Új éjszakai bulivonatok indulnak Budapestről: így juthatsz haza könnyedén a nyári programok után


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Súlyos baleset Kunszentmárton közelében: 77 utassal az árokba borult egy busz, 19-en megsérültek

Súlyos baleset Kunszentmárton közelében: 77 utassal az árokba borult egy busz, 19-en megsérültek

Tovább olvasok
Előbukkant az Ínség-szikla a Duna mélyéről, és nem sok jót sejtet

Előbukkant az Ínség-szikla a Duna mélyéről, és nem sok jót sejtet

Tovább olvasok
5 kihagyhatatlan látnivaló a Velencei-tónál, egy karnyújtásnyira Budapesttől

5 kihagyhatatlan látnivaló a Velencei-tónál, egy karnyújtásnyira Budapesttől

Tovább olvasok
Hihetetlen: Felfedeztek egy bolygót, amely saját magát pusztítja el

Hihetetlen: Felfedeztek egy bolygót, amely saját magát pusztítja el

Tovább olvasok
<b>Elképesztő felfedezés: ősi civilizációval lehet kapcsolatban az 5000 éves férfi!</b>

Elképesztő felfedezés: ősi civilizációval lehet kapcsolatban az 5000 éves férfi!

Tovább olvasok
Képek: Újra megnyílt a legendás fürdőkomplexum Magyarországon – rengetegen dolgoztak érte ingyen

Képek: Újra megnyílt a legendás fürdőkomplexum Magyarországon – rengetegen dolgoztak érte ingyen

Tovább olvasok
Új éjszakai bulivonatok indulnak Budapestről: így juthatsz haza könnyedén a nyári programok után

Új éjszakai bulivonatok indulnak Budapestről: így juthatsz haza könnyedén a nyári programok után

Tovább olvasok
Ne megszokásból közlekedj Budapesten: Mától felfordul az 1-es villamos közlekedése

Ne megszokásból közlekedj Budapesten: Mától felfordul az 1-es villamos közlekedése

Tovább olvasok
Utazók, figyelem: Komoly torlódás várható a budapesti repülőtérhez vezető úton

Utazók, figyelem: Komoly torlódás várható a budapesti repülőtérhez vezető úton

Tovább olvasok
Kiváló olasz borok a budapesti Winelovers Wine Awards 2025 rendezvényen

Kiváló olasz borok a budapesti Winelovers Wine Awards 2025 rendezvényen

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4