• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • A szlovák miniszter sorkatonaságot javasol, Magyarország területi fenyegetésétől is tartanak

  • Charlie Kirk-merénylet: a hatóságok megtalálták a gyilkos fegyvert, Trump különleges gesztust tett

Szerkesztőség Szerkesztőség · 2025.02.21.
· Belföld

120 év után végre elkészül a mohácsi Duna-híd

A mohácsi Duna-híd építésének története több mint egy évszázados várakozás és kitartás eredménye, amely a város gazdasági és közlekedési fejlődésének szimbólumává vált. Bár az igény egy állandó átkelőre már a 19. század közepén megfogalmazódott, a híd megépítését számos történelmi esemény hátráltatta. A folyamat végül 2024-ben vett fordulatot, amikor az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában, a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében elindult a projekt, ezzel lezárva a több mint 120 éves lobbitevékenység eredménytelen időszakát.

Mohács és a Duna kapcsolatának története azonban sokkal korábbra nyúlik vissza. Már 1687-ben építettek itt ideiglenes hidat, amikor Lotharingiai Károly seregei a törökök elleni hadjárat során átkeltek a folyón. Ez a híd kulcsszerepet játszott a nagyharsányi csatában, amely a törökök súlyos vereségével zárult, s hozzájárult a térség felszabadításához. Később, II. József uralkodása idején ismét híd épült a Duna felett katonai célokra, bizonyítva, hogy Mohács stratégiai jelentősége hosszú ideje fennáll, írja a Magyar Építők.

A 19. század gazdasági fellendülése új lendületet adott a hídépítési törekvéseknek. 1850-ben Mohács megszerezte a révjogot, majd 1857-ben megnyílt a Pécs-Mohács vasútvonal, amely tovább fokozta az átkelés iránti igényt. A Mohácsi-sziget lecsapolása után a túlparton termékeny földek jöttek létre, ami jelentős mezőgazdasági áruforgalmat generált. Bár a kompüzem folyamatos volt, a megnövekedett forgalmat sokszor nem bírta kielégíteni, különösen a betakarítási szezonban, amikor a termelők és kereskedők torlódásokkal szembesültek. Télen a jégzajlás gyakran teljesen megbénította a közlekedést.

Mohács Duna-híd

A híd látványterve egy 2020-as sajtótájékoztatón. MTV/MTVA/Sóki Tamás

A 20. század elején a hídépítés ügye új lendületet kapott: 1906-ban a helyi lobbi elérte, hogy a kereskedelmi miniszter támogatását élvezze a terv, és 1909-re elkészültek az első hivatalos tervek. A kitörő első világháború azonban félbeszakította a projektet. A két világháború közötti időszakban és a második világháborút követően is többször napirendre került a hídépítés kérdése, de a gazdasági válságok, a politikai instabilitás és a megváltozott infrastrukturális prioritások miatt a terv rendre meghiúsult.

A 20. század második felében a közlekedési igények tovább nőttek, ám a város lakói és a mezőgazdasági termelők számára a komphoz kötött átkelés komoly hátrányokat jelentett. A szezonális fennakadások, a jégzajlás és a kapacitáskorlátok mind hozzájárultak a gazdasági lehetőségek beszűküléséhez. A régió fejlődését évtizedeken át hátráltatta a hiányzó közúti összeköttetés, amely rugalmasabbá és gyorsabbá tehette volna a logisztikát és a kereskedelmet.

A 2024-ben elindult hídépítési projekt így nem csupán egy infrastrukturális beruházás, hanem egy történelmi igazságtétel is Mohács számára. Az új Duna-híd lehetőséget ad arra, hogy a város gazdasága új lendületet kapjon, a közlekedés pedig gyorsabbá és biztonságosabbá váljon. Emellett szimbolikus jelentősége is van, ugyanis a több mint egy évszázadon átívelő kitartó törekvések és a közösségi akarat végül sikerrel jártak, megvalósítva egy régi tervet.

Érdemes elolvasni:

  • Megújul a 800 éves zsámbéki Árpád-kori templom
  • Megújítják idén a gyulai várat
  • Magyar föld őrzi I. Szulejmán szívét
Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
Duna építőipar gazdaság híd Magyarország Mohács

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Ismét kigyulladt egy busz Budapesten

Ismét kigyulladt egy busz Budapesten

Tovább olvasok
A magyar kormány rászáll az Airbnb-re, futárokra és kriptósokra: szigorúbb NAV-ellenőrzések jönnek

A magyar kormány rászáll az Airbnb-re, futárokra és kriptósokra: szigorúbb NAV-ellenőrzések jönnek

Tovább olvasok
Az amerikai energiaügyi miniszter szerint Magyarországnak azonnal le kell állnia az orosz gázzal

Az amerikai energiaügyi miniszter szerint Magyarországnak azonnal le kell állnia az orosz gázzal

Tovább olvasok
Szinte hihetetlen: Ma már tovább tart Budapesten lakáshoz jutni, mint Londonban

Szinte hihetetlen: Ma már tovább tart Budapesten lakáshoz jutni, mint Londonban

Tovább olvasok
Mit kell tennünk ahhoz, hogy euró legyen Magyarországon?

Mit kell tennünk ahhoz, hogy euró legyen Magyarországon?

Tovább olvasok
A szlovák miniszter sorkatonaságot javasol, Magyarország területi fenyegetésétől is tartanak

A szlovák miniszter sorkatonaságot javasol, Magyarország területi fenyegetésétől is tartanak

Tovább olvasok
30 új elektromos busz érkezett Budapestre

30 új elektromos busz érkezett Budapestre

Tovább olvasok
Látványos rekonstrukciókon a 16-17. századi magyar várak: így még biztosan nem láttad őket

Látványos rekonstrukciókon a 16-17. századi magyar várak: így még biztosan nem láttad őket

Tovább olvasok
Ezek a legmenőbb villamosok Budapesten, de nem utazhatsz rajtuk – képek, videók

Ezek a legmenőbb villamosok Budapesten, de nem utazhatsz rajtuk – képek, videók

Tovább olvasok
A magyar kormány az olcsó orosz gáz mítoszát ismételgeti: ellenben jobban járt, aki már levált

A magyar kormány az olcsó orosz gáz mítoszát ismételgeti: ellenben jobban járt, aki már levált

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4