• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Kató Alpár Kató Alpár · 2025.03.25.
· Belföld

Képes lesz az autónk előre látni a veszélyhelyzetet? Magyar kutatók dolgoznak a jövő intelligens járművein

Képes lesz az autónk előre látni a veszélyhelyzetet? Magyar kutatók dolgoznak a jövő intelligens járművein

Képes lesz az autónk előre látni a veszélyhelyzetet? Magyar kutatók dolgoznak a jövő intelligens járművein. Forrás: HUN-REN Sztaki

Évente több millió közúti baleset történik világszerte, és ezek túlnyomó többségét – mintegy 94%-át – emberi hiba okozza. Vajon mi lenne, ha a járművek előre látnák a veszélyhelyzetet és gyorsabban reagálnának, mint akár a legjobb sofőrök? Egy magyar kutatólabor, a HUN-REN SZTAKI SCL a világ vezető technológiai és mérnöki vállalataival együttműködésben éppen ezen dolgozik.

Veszélyhelyzet kiszűrése

A balesetek fő oka, hogy a járművezetők figyelme elterelődik, hibás döntéseket hoznak, és gyakran túl lassan reagálnak a hirtelen fellépő veszélyekre. Mindez pedig a gázolásokon, karambolokon túl torlódásokat, üzemanyag-pazarlást és késéseket is okoz.

Képzeljünk el egy olyan autonóm rendszert, amely nem csak a közlekedési szabályokat követi, hanem képes előre “látni” a busz mögül hirtelen kilépő gyalogost, és aszerint beállítani az útvonalát, hogy elkerülje a balesetet, mielőtt az bekövetkezne. Egyre gyakrabban hallunk kisebb-nagyobb mértékben önvezető autókról, amelyek egyre fejlettebbek, de a valós közlekedési szituációkhoz és a kiszámíthatatlan emberi sofőrökhöz való alkalmazkodás sokkal nagyobb kihívás, mint azt a legtöbben gondolnánk.

Ezen akadályok leküzdése innovatív kutatást, fejlett algoritmusokat és a való világ sokféleségét megfelelően kezelő vezérlőrendszereket igényel – ezzel foglalkozik immár több mint 35 éve a HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriuma (SCL).

Intelligensebb közlekedés, biztonságosabb utak

A HUN-REN SZTAKI SCL a matematikai rendszerelmélet és irányítástechnika egyik vezető hazai kutatóhelye. A laboratórium többek között a közlekedés valós kihívásainak megoldására összpontosít, olyan mesterséges intelligencia alapú vezérlő algoritmusok kifejlesztésével, amelyek lehetővé teszik az autonóm járművek számára, hogy komplex környezetekben is jobban tudjanak előre jelezni, reagálni és tanulni.

„Az autonóm járműveknek képesnek kell lenniük egy olyan világban navigálni, amely még mindig tele van emberi sofőrökkel és kiszámíthatatlan helyzetekkel. Kutatásaink célja olyan modellek létrehozása, amelyek lehetővé teszik, hogy az önvezető autók biztonságosabb döntéseket hozzanak az utakon” – magyarázza Gáspár Péter professzor, az SCL vezetője.

Képes lesz az autónk előre látni a veszélyhelyzetet? Magyar kutatók dolgoznak a jövő intelligens járművein

Képes lesz az autónk előre látni a veszélyhelyzetet? Magyar kutatók dolgoznak a jövő intelligens járművein. Forrás: HUN-REN Sztaki

A laboratóriumban olyan helyzeteket szimulálnak és modelleznek, amelyek túl veszélyesek vagy egyenesen kivitelezhetetlenek a való életben történő teszteléshez. Gondoljunk csak arra, hogyan lehet az önvezető autót megtanítani arra, hogy megfelelően reagáljon a hirtelen úttestre lépő gyalogosra – például egy parkoló busz mögül előugró gyerekre. Itt jön képbe az SCL különleges tesztpályája, az „AI MotionLab”, ahol az elméletben és számítógépes szimulációk során már bizonyított modelleket a virtuális, illetve kiterjesztett valóság (VR, AR) és a kevert valóság (MR) alkalmazásával teszik próbára. Ez lehetővé teszi, hogy a szakemberek virtuális gyalogosokat, kerékpárosokat vagy akár kiszámíthatatlan időjárási viszonyokat hozzanak létre, amelyek valós járművekkel – az eredeti autók kicsinyített változatával – lépnek interakcióba. A digitális elemek éppúgy viselkednek, mint a való világ veszélyforrásai, lehetővé téve a mérnökök számára, hogy egy autonóm rendszer reakcióit biztonságos, megismételhető és költséghatékony módon vizsgálják.

Ez a módszer különösen fontos a ritka, de kritikus helyzetek kezelésének tanításában. Az SCL kutatói nem csupán a valós adatokra támaszkodnak, hanem virtuálisan generálják és szimulálják ezeket az extrém helyzeteket, lehetővé téve az önvezető rendszerek számára, hogy gyorsabban tanuljanak és megbízhatóbbá váljanak, mielőtt a nyilvános utakon bevetik őket.

Képes lesz az autónk előre látni a veszélyhelyzetet? Magyar kutatók dolgoznak a jövő intelligens járművein

Képes lesz az autónk előre látni a veszélyhelyzetet? Magyar kutatók dolgoznak a jövő intelligens járművein. Forrás: HUN-REN Sztaki

A fejlett modellezés és a valós tesztelés kombinálásával az SCL nemcsak biztonságosabbá teszi az autonóm járműveket, hanem fel is gyorsítja fejlesztésüket, miközben minimalizálja a kockázatokat. Ez az innovatív megközelítés az oka annak, hogy időnként a hazai és külföldi technológiai és mérnöki vállalatok is a magyar kutatólaborhoz fordulnak fejlesztési javaslatokért. Így lehetséges az, hogy az SCL a piaci szereplőkkel közösen tevőlegesen is formálja az intelligens mobilitás jövőjét.

A mobilitáson túl

Az SCL munkája túlmutat az autonóm autókon. A kutatólabor a szélesebb körű közlekedési hatékonysággal, a járművek összekapcsolhatóságával, valamint a repülésben, a vasúti hálózatokban és az ipari energetikai megoldásokban használt biztonságkritikus vezérlőrendszerekkel is foglalkozik.

„Olyan alapkutatásokon dolgozunk, amelyek közvetlenül befolyásolják a mobilitás jövőjét. Algoritmusaink nem csupán az egyes autók jobb vezetését segítik, de hozzájárulnak akár teljes közlekedési rendszerek újratervezéséhez, hogy biztonságosabbá, hatékonyabbá és fenntarthatóbbá tegyék azokat” – tette hozzá Gáspár professzor.

Bár az önvezető autók még nem lepték el tömegesen városainkat, a HUN-REN SZTAKI SCL-nél dolgozó hazai szakemberek egy olyan jövő felé építik az utat, amelyben az autonóm járművek biztonságosabbak, intelligensebbek és jobban felkészültek a kiszámíthatatlan vezetési helyzetekre.

Ahogy írtuk nemrég, hamarosan folytatódik Magyarország legnagyobb autópálya-felújítása, részletek itt.

Ez is érdekes lehet: A legőrültebb repülőgép-eltérítések Magyarország történetében

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
közlekedés Magyarország mesterséges intelligencia tech
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Megoldhatták a gízai nagy szfinx rejtélyét?

  • Ausztria meghosszabbítja a határellenőrzést a magyar határnál

  • Tengeri drónokkal csapott le Ukrajna – újfajta hadviselés kezdődött a Fekete-tengeren?

  • Mik ezek az óriási darazsak a kertben, és miért pont ők a legjobb szövetségeseink?

  • Új elmélettel egyesítenék a gravitációt és a kvantumilágot

  • Valóban Noé bárkájára bukkanhattak Törökországban?

Kapcsolódó cikkek

Business Yacht Day Balatonkenese
2025.05.16.

Napfény, hajók, networking – 12. alkalommal rendezték meg a Business Yacht Day-t Balatonkenesén


Olvasson tovább
homoki prérifű
2025.05.16.

Félsivataggá válhat Közép-Magyarország, trópusi és szubtrópusi növények jelennek meg


Olvasson tovább
Honvéd Főparancsnokság épülete Nemzeti Hauszmann Program szobrok szobor
2025.05.15.

Visszakapja híres szobrait a Honvéd Főparancsnokság épülete


Olvasson tovább
Taxi Budapest iránytaxi MÁV-vonatok
2025.05.13.

Megéri a volán mögé ülni? Ennyit keres egy taxis Budapesten


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Megoldhatták a gízai nagy szfinx rejtélyét?

Megoldhatták a gízai nagy szfinx rejtélyét?

Tovább olvasok
Ausztria meghosszabbítja a határellenőrzést a magyar határnál

Ausztria meghosszabbítja a határellenőrzést a magyar határnál

Tovább olvasok
Tengeri drónokkal csapott le Ukrajna – újfajta hadviselés kezdődött a Fekete-tengeren?

Tengeri drónokkal csapott le Ukrajna – újfajta hadviselés kezdődött a Fekete-tengeren?

Tovább olvasok
Mik ezek az óriási darazsak a kertben, és miért pont ők a legjobb szövetségeseink?

Mik ezek az óriási darazsak a kertben, és miért pont ők a legjobb szövetségeseink?

Tovább olvasok
Új elmélettel egyesítenék a gravitációt és a kvantumilágot

Új elmélettel egyesítenék a gravitációt és a kvantumilágot

Tovább olvasok
Valóban Noé bárkájára bukkanhattak Törökországban?

Valóban Noé bárkájára bukkanhattak Törökországban?

Tovább olvasok
Még 2 órán át sem tartott az első béketárgyalás Oroszország és Ukrajna között

Még 2 órán át sem tartott az első béketárgyalás Oroszország és Ukrajna között

Tovább olvasok
Egy népszerű légitársaság leállítja menetrend szerinti magyarországi járatait

Egy népszerű légitársaság leállítja menetrend szerinti magyarországi járatait

Tovább olvasok
Napfény, hajók, networking – 12. alkalommal rendezték meg a Business Yacht Day-t Balatonkenesén

Napfény, hajók, networking – 12. alkalommal rendezték meg a Business Yacht Day-t Balatonkenesén

Tovább olvasok
Megetette magát egy óriási kígyóval, elmesélte, milyen volt

Megetette magát egy óriási kígyóval, elmesélte, milyen volt

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4