Új CAF villamosok érkeznek Budapestre – kirobbant a vita a használhatóságukról
Július 9-én újabb alacsonypadlós, légkondicionált CAF‑villamosok érkeztek Budapestre, amit Karácsony Gergely is örömmel jelentett be Facebook oldalán. Ugyanakkor számos kritika érkezett a beruházással kapcsolatban, miszerint a főváros nem alkalmas az új villamosok fogadására.
Budapest 2023 szeptemberében kötött szerződést a spanyol CAF vállalattal 51 új, teljesen alacsonypadlós villamos beszerzéséről. A beruházást az Európai Unió is támogatta, és célja a budapesti villamosflotta megújítása volt. A 54,5 milliárd forintos projekt keretében teljesen klimatizált, modern és akadálymentes típusok érkeznek. Ugyanakkor aggályok merültek fel a költségvetés miatt, mert a szükséges pálya- és állomásfejlesztések még nem készültek el.

A villamosok a spanyolországi gyártóhelyüktől indulva, közúti és tengeri szállítással jutottak el Budapestre. Kép: BKK
Hogyan lesznek használhatóak az új járművek, ha nem készült el hozzá az infrastruktúra?
A Telex cikke szerint több vonalon is problémák adódhatnak az új CAF-villamosokkal, mert azok szélessége meghaladja a korábbi járművekét, így bizonyos szakaszokon nem férnek el biztonságosan a pályán. Különösen a 2-es villamos vonalán és más, keskenyebb nyomvonalakon vetődtek fel ezek a nehézségek. A cikk rámutat, hogy a városi infrastruktúra fejlesztése nem tart lépést a járműbeszerzéssel, és úgy fogalmazott: „A probléma az, hogy úgy tűnik, a villamosokért folytatott nagy harcban a főváros mintha elfeledkezett volna arról, hogy azokat majd üzemeltetni is kell.”
Karácsony Gergely a kritikákra Facebook-posztja alatt úgy reagált, hogy a városvezetés nemcsak a villamosok beszerzését, hanem az infrastruktúra fejlesztését is kiemelten kezeli. Azt hangsúlyozza, hogy a közlekedési társaságokkal és a kormánnyal szoros egyeztetés folyt erről a beruházásról, amely magában foglalja a pályák, peronok és kocsiszínek korszerűsítését is.
„A Kormánnyal folytatott tárgyalások során a BKK és a Főváros világossá tette, hogy akkor teljes a csomag, és akkor tudják megfelelően hasznosítani, illetve a budapestieket szolgálni a villamosok, ha a hozzájuk kapcsolódó hálózati és kocsiszíni infrastruktúrák is elkészülnek, és ezek forrása is biztosított” – fogalmazott a főpolgármester.
Kiemelte, hogy az infrastrukturális fejlesztések – így a villamosvonalak korszerűsítése és a kocsiszínek bővítése – bekerültek az Európai Unió helyreállítási tervébe (RRF), és összesen 96,4 milliárd forint támogatást kaptak, melyet a 1495/2021. (VII. 23.) számú kormányhatározat is megerősít. Ennek megfelelően a BKK és a BKV előre megtervezetten, a szükséges uniós forrásokra alapozva készítette elő a fejlesztéseket.
Vitézy Dávid: Ezügyben a Fővárosnak nincs más út, csak előre
Vitézy Dávid, aki a 2014-ben kötött, a CAF-villamosokra vonatkozó nagy keretszerződést még a BKK vezetőjeként kötötte meg, így fogalmazott:
Nem arról van szó, hogy a BKK szakemberei ne tudták volna, mekkora villamosokat rendelnek, és most lepődtek meg. A helyzet ennél prózaibb: a jogállami viták miatt a szükséges infrastrukturális beruházásokhoz nem kapta meg Magyarország az uniós forrásokat, így Budapest sem.
Vitézy szerint tehát nem szakmai hibáról, hanem finanszírozási akadályról van szó: a beszerzés és a hozzá tartozó hálózatfejlesztés szorosan összetartozik, de ezt megnehezíti az uniós támogatás elakadása. Továbbá fontosnak tartja, hogy a városvezetés felismerje az új helyzetet, és dolgozzon átmeneti megoldásokon a források érkezéséig. Szerinte ez az egyetlen racionális kiút a helyzetből, különben a korszerű járművek hosszabb ideig kihasználatlanul maradhatnak, miközben a fővárosi közlekedés nem tud élni a fejlesztés kínálta előnyökkel.
Átmeneti megoldásokkal készül a BKK
A Budapesti Közlekedési Központ időközben több átmeneti megoldáson is dolgozik, hogy az új járművek legalább részben forgalomba állhassanak, amíg a szükséges uniós támogatások megérkeznek. A BKK saját forrásból újratervezi egyes peronok átalakítását – például a 2-es villamos vonalán –, valamint előkészítette a járművek ideiglenes tárolását és karbantartását lehetővé tevő kocsiszíni fejlesztéseket.
A BKK tájékoztatása szerint a most érkező járművek fokozatosan állnak forgalomba azokon a vonalakon, ahol már ma is közlekednek alacsonypadlós járművek – például az 1-es, 3-as, 17-es vagy a 61-es vonalon. A tervezetten 2026 végéig érkező 51 szerelvénnyel 40%-ra nőhet az alacsonypadlós villamosok aránya Budapesten.
Kiemelt kép forrása: BKK.hu
Kapcsolódó cikkek:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Feltételezhetően orosz eredetű hekkercsapat csapott le egy magyar geotermikus termelőrendszerre
Hátborzongató: Megtalálták a 25 éve apja által megölt és feldarabolt K. Péter holttestét – KÉPEK
Ennyibe kerül egy nap a Balatonnál 2025-ben – már nem a retró nyaralásokról szól a magyar tenger
Miért nem érte el a VR a nagy áttörését?
Hivatalos: Oroszország a bűnös a Malaysia Airlines MH17-es járatának lelövéséért
Meghalt egy kárpátaljai magyar férfi, akit állítólag ukrán sorozótisztek vertek meg: Orbán reagált, az ukrán nagykövetet bekérették