Végre megszűnhet a reptéri macera a folyadékokkal: de vajon mikor lép a Liszt Ferenc reptér?
Sokan reméltük, hogy 2025 nyarától végre a Liszt Ferenc reptéren is megszűnhet a repülőgépekre felvihető folyadékokra vonatkozó szigorú korlátozás, de a budapesti repülőtéren sajnos továbbra sem alkalmazzák azokat az új technológiákat, amelyek ezt lehetővé tennék. Bár a Budapest Airport korábban azt közölte, hogy az egyes terminál megnyitásával párhuzamosan bevezetnék a speciális CT-berendezéseket, egyelőre sem új céldátumot, sem konkrét előrelépést nem jelentettek be.
Technológia lenne, uniós engedélyezés még nincs
A folyadékkorlátozás, amely maximum 100 milliliteres kiszerelésű folyadékokat enged kézipoggyászban a fedélzetre, a 2006-os, üdítős dobozba rejtett robbanóanyaggal tervezett terrortámadás meghiúsítását követően lépett életbe. A 24.hu szerint cél a repülésbiztonság növelése volt, azonban azóta is az utazás egyik legbosszantóbb elemének tartják az utasok, hiszen gyakran kerül sor drága kozmetikumok vagy italok kukába dobására az átvizsgálás során.
Az elmúlt években több európai nagyváros repülőtere, például London City, Milánó-Linate, Róma-Fiumicino vagy Madrid-Barajas, áttért olyan fejlett CT-berendezések használatára, amelyek képesek nagy felbontású 3D-s képek alapján kiszűrni a potenciálisan veszélyes anyagokat. A római reptéren például a brit Smiths Detection szkennerei működnek, amelyek nemcsak a biztonságot növelik, de gyorsítják az átvizsgálás folyamatát is. A 24.hu kérdésére a Budapest Airport elmondta, hogy ők is tesztelték a különböző kézipoggyász CT-ket.
Egy EU-s szabályozás is hátráltatja a bevezetést
A késlekedés oka részben az, hogy az Európai Bizottság jelenleg még tiltja az új típusú CT-berendezések hivatalos alkalmazását, írja a Telex. A jelenleg érvényes uniós rendelet értelmében csak akkor lehet eltérni a 10×100 ml-es szabálytól, ha a repülőtér olyan tanúsított eszközöket telepít, amelyek garantálják a megfelelő átvilágítási szintet. E feltételnek a Liszt Ferenc reptér jelenlegi rendszerei nem felelnek meg.
A repülőtér-üzemeltető közlése szerint dolgoznak a kettes terminál korszerűsítésének tanulmányán is, de annak bevezetési ideje és költségei még nem ismertek. A cég nem kívánta elárulni, hány CT-berendezésre lenne szükség a teljes átálláshoz, illetve mennyibe kerülne ezek telepítése.
A Liszt Ferenc reptér utasai még várhatnak
Bár technológia már létezik, és több reptéren sikeresen alkalmazzák is, a budapesti utasoknak egyelőre marad a megszokott műanyag tasakos rendszer. A Budapest Airport továbbra is úgy látja, hogy ezek a CT-berendezések jelentik a jövőt, de a bevezetésükre, részben uniós szabályozási, részben infrastrukturális okokból, még várni kell. Addig is érdemes figyelni a poggyászba kerülő folyadékokra, mert a jelenlegi szabályozás szerint a 100 millilitert meghaladó kiszerelés továbbra is tiltott, és a szemetesben végezheti.
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Olcsóbb jegy, több élmény? Megérkezett a Sziget fesztivál legnagyobb újítása
Kilőttek az árak az Adriai-tengernél, újra a Balaton a kedvenc úti célunk
Egy másik erdélyi helyszínen is bekövetkezhet a parajdi sóbányáéhoz hasonló tragédia
Jótékony céljra fordította a Mátyás-kútba dobott érméket a Várkapitányság
Forradalom a repülőtereken? Hamarosan elég lehet a telefonunk is a becsekkoláshoz!
Tele lesz pótlóbuszokkal Budapest: Több villamos és egy HÉV sem fog közlekedni