Úgy tűnik, hogy Magyarország még úgy sem tud versenyezni munkaerőpiac tekintetében Törökországgal, hogy egyébként rengeteg olcsó vendégmunkás érkezett az országba, számuk már meg is haladja a 130 ezret, ami történelmi csúcs. A kínai BYD ugyanis váratlanul bejelentette, szegedi gyárában csak 2026-ban indítja el a tömegtermelést, ráadásul kevesebb elektromost autót fog előállítani, mint tervezte. Ezzel párhuzamosan viszont bővítenek a törököknél.
Bajban a vendégmunkások? Kevesebb kínai autót és később fognak gyártani Szegeden
A BYD Kína első számú autóipari óriása, ám a külpiacokon is folyamatosan terjeszkedik. Egyik legfőbb felvevőpiaca az Európai Unió és azért hozta a termelésének egy jelentős szeletét Magyarországra – a cég európai központjával együtt -, hogy elkerülje a brutális vámokat, amelyek következtében versenyképtelenné válna az uniós piacokon.
Csakhogy a Reuters cikke szerint hiába fizetne a Kínában gyártott elektromos autók után 27%-os vámot, ez már nem igaz akkor, ha Törökországban gyártatja az autóit (a török-EU-s vámunió miatt). Márpedig ebben a helyzetben már az dönt Törökország és Magyarország között, hogy hol olcsóbb a munkaerő. Ebben a tekintetben pedig úgy tűnik, Magyarország a nagyszámú vendégmunkás ellenése is versenyképtelen.
A Reuters szerint ugyanis a BYD Magyarországon csak 2026-ban vagy 2027-ben indítja majd el a tömegtermelést, szemben a korábbi, 2025 szeptemberi tervekkel. Ráadásul csupán néhány tízezer autót tervez így gyártani, miközben a 4 milliárd eurós (kb. 1600 milliárd forint) beruházással felépített szegedi gyár kapacitása 150.000 és 300.000 között mozog majd. Ennek ellenére októberben indul majd a szegedi gyár, de azt nem mondták meg mikor állnak át tömegtermelésre. Egyes források szerint jövőre, mások szerint csak 2027-ben.
- A szegedi BYD-gyár építése közben bukkantak avar kori temetőre régészek
Törökország veszi át Magyarország szerepét
Ezzel párhuzamosan az 1 milliárd dollárért (342 milliárd forint) felépített törökországi gyárban a tömegtermelés jövő év végén indul majd és 150.000 autós éves kapacitással. Egy forrás szerint ott több autót fognak gyártani, mint Magyarországon jövőre. 2027-ben már meghaladják majd a 150 ezret, 2028-ban pedig tovább növelik majd a kibocsátást. A törökországi termelés nagy része az EU-ba kerül majd.

Photo: BYD Magyarország
A BYD nem kommentálta a változásokat. A Reuters viszont megjegyzi, hogy növekedése a gyilkos árversenyben lelassult Kínában, ugyanakkor Európában jelentős kereslet mutatkozik az európai gyártóknál versenyképesebb árral piacra lépő modelljei iránt. Az S&P szerint tavaly 83.000 autót adtak el az öreg kontinensen, ez idén 186.000-re fog nőni, míg 2029-re már 400.000-re. A fenti számokból úgy tűnik, hogy a kezdeti szegedi tervezett kapacitást (vagy annek nagy részét) a manisai gyár fogja átvenni.
- Újabb autógyártó cég jön Magyarországra
A Reuters egy forrása megjegyezte, hogy Magyarországon a népszerű Atto 2, Atto 3 és Dolphin modellek készülhetnek majd, egy másik szerint az olcsó Seagull modellt is gyárthatják majd Szegeden.

Forrás: FB/BYD Magyarország
Az ellenzéki, Magyar Péter-közeli kontroll.hu szerint a kormány jelentős adóbevétellel számolt a szegedi gyár kapcsán, így a kapacitás csökkentése fájdalmasan érintheti.
A BYD kitart Magyarország mellett, állítja a kormánybiztos
Az első európai autógyárát Szegeden építő BYD kitart Magyarország mellett, és nem változtatta meg a beruházás megvalósításáról és a termelés felfuttatásáról készített terveit – közölte Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója kedden az MTI-nek küldött közleményében sajtóhírekre reagálva.
Joó István a közösségi oldalán közölt sajtónyilatkozatában sajtóhírekre reagálva fake news-nak nevezte, hogy a BYD elhalasztja a szegedi gyár elindítását, és a magyarországi helyett a törökországi üzemben futtatja fel a termelést.
Tájékoztatása szerint a BYD központja kedden megerősítette, hogy továbbra is teljes gőzzel haladnak a munkálatok Szegeden.
A befektetésösztönzésért és kiemelt magyarországi nagybefektetések megvalósításáért felelős kormánybiztos emlékeztetett: a kínai társaság 2023 decemberében – 224 tárgyalási forduló után – döntött úgy, hogy Magyarországon építi fel első európai autógyárát. A 300 hektáros szegedi területen 2024-ben kezdődött az építkezés.
A beruházásnak köszönhetően több ezer magas hozzáadott értékű munkahely jön létre, és a BYD jelenlétéből helyi beszállítók is profitálnak.
A BYD Magyarország melletti elkötelezettségét az is mutatja, hogy Hollandiából Budapestre telepítik európai üzleti központjukat – ami marketingszakemberektől hr-specialistákon át adatelemzőkig legalább kétezer magasan képzett embernek biztosít karrierlehetőséget a fővárosban -, és elindítanak két nagyszabású, együttvéve mintegy 250 millió eurós kutatás-fejlesztési programot hazai egyetemekkel együttműködésben.
A májusban bejelentett döntés szerint az egyik, 105,1 millió euró értékű projekt célja egy vezetéstechnológiai rendszer kidolgozása, amely a mesterséges intelligenciára építve lehetővé teszi a járművek önálló tanulását a vezetési szituációkról valós időben gyűjtött adatok elemzése alapján.
A másik kutatás-fejlesztési beruházás még nagyobb volumenű, 141 millió euró értéket képvisel, és a BYD hajtáslánc-technológiájának továbbfejlesztésére, az elektromos járművek teljesítményének és energiahatékonyságának növelésére irányul.
A HIPA közleményében kitérnek arra, hogy a közelmúltban jelentették be, hogy a BYD a már 2017 óta működő komáromi üzemében elektromos buszok mellett elektromos meghajtású teherautókat is gyárt majd, ami nemcsak új termékpalettát és fejlett technológiát, hanem 620 új munkahelyet is jelent a Duna-parti városnak.
FRISSÍTÉS – BYD: a magyarországi gyár építése a tervek szerint halad
A BYD hosszú távra tervez Európával, és a magyarországi gyár építése is a tervek szerint halad – közölte a BYD Hungary az MTI-vel szerdán.
A tájékoztatás szerint az ütemtervnek megfelelően, az év végén tervezik megkezdni a gyártást, hamarosan Európában gyártanak autókat Európa számára. A szegedi gyár tervezett kapacitása sem változott: 300 ezer darabos éves csúcskapacitással számolnak. Emellett jelenleg 150 magyar és európai beszállító minősítésén dolgoznak, hogy tovább erősítsék a helyi ellátási láncukat – írták.
Sajtóhírekre reagálva Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója kedden az MTI-nek küldött közleményében közölte: az első európai autógyárát Szegeden építő BYD kitart Magyarország mellett, és nem változtatta meg a beruházás megvalósításáról és a termelés felfuttatásáról készített terveit.
Emlékeztetett: a kínai társaság 2023 decemberében – 224 tárgyalási forduló után – döntött úgy, hogy Magyarországon építi fel első európai autógyárát. A 300 hektáros szegedi területen 2024-ben kezdődött az építkezés. A beruházásnak köszönhetően több ezer magas hozzáadott értékű munkahely jön létre, és a BYD jelenlétéből helyi beszállítók is profitálnak.
A BYD Magyarország melletti elkötelezettségét az is mutatja, hogy Hollandiából Budapestre telepítik európai üzleti központjukat – ami marketingszakemberektől hr-specialistákon át adatelemzőkig legalább kétezer magasan képzett embernek biztosít karrierlehetőséget a fővárosban -, és elindítanak két nagyszabású, együttvéve mintegy 250 millió eurós kutatás-fejlesztési programot hazai egyetemekkel együttműködésben.
A májusban bejelentett döntés szerint az egyik, 105,1 millió euró értékű projekt célja egy vezetéstechnológiai rendszer kidolgozása, amely a mesterséges intelligenciára építve lehetővé teszi a járművek önálló tanulását a vezetési szituációkról valós időben gyűjtött adatok elemzése alapján.
A másik kutatás-fejlesztési beruházás még nagyobb volumenű, 141 millió euró értéket képvisel, és a BYD hajtáslánc-technológiájának továbbfejlesztésére, az elektromos járművek teljesítményének és energiahatékonyságának növelésére irányul.
A HIPA közleményében kitérnek arra, hogy a közelmúltban jelentették be, hogy a BYD a már 2017 óta működő komáromi üzemében elektromos buszok mellett elektromos meghajtású teherautókat is gyárt majd, ami nemcsak új termékpalettát és fejlett technológiát, hanem 620 új munkahelyet is jelent a Duna-parti városnak.
A 2003-ban alapított BYD Auto a BYD multinacionális csúcstechnológiai vállalat autóipari leányvállalata, az első autógyártó, amely az elektromos átállás jegyében a fosszilis üzemanyaggal működő járművek gyártását leállította, és 9 egymást követő évben a tölthető személygépkocsi (NEV) eladások élén állt Kínában.
Még több cikk elektromos autó témában.
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Magyar euró: elmondta a Nemzeti Bank elnöke, hogy mikor vezethetjük be
Börtönbe zárhatják a makói magyart, aki az oroszok ellen harcol Ukrajnában: te is megbüntetnéd?
Az Airbnb további korlátozása bajba sodorhatja a budapesti turizmust: nagy erők mozdultak meg
A magyarországi fürdőhelyek lassú kiürülése: hová tűntek a vendégek?
Holdraszállás: Buzz Aldrin tényleg beismerte, hogy kamu az egész?
Milliókat érő középkori aranymedált talált egy négyéves kisfiú játék közben